به گزارش خبرنگار ایرنا، حسین عبده تبریزی پنجشنبه شب در همایش عملکرد دولت یازدهم در مسیر توسعه پایدار در آمل گفت: یکی از موفقیت های دولت یازدهم مهار تورم همزمان با به حرکت در آوردن رشد اقتصادی است.
وی افزود :دولت از 2 سال پیش تاکنون توانسته به خوبی تورمی را قبل از تحویل گرفتن دولت سیر صعودی داشت، مدیریت و کنترل کرده و همزمان بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را نیز ساماندهی کند.
وی توضیح داد: از زمستان سال 93 تورم کنترل و رشد سه درصدی با تورم 15 درصد در کشور برجسته و پایدار شد.
دبیر اسبق بورس کشور با بیان اینکه از سال 84 تا سال 93 سرانه درآمد خانوار بسیار پایین و قدرت خرید مردم با مشکل مواجه بود، گفت : دولت یازدهم حداقل در 2 سال نخست فعالیتش با تحریم های نابرابر غربی ها مواجه بود و همزمان کاهش جهانی قیمت نفت هم کشور را در وضعیت نامناسبی قرار داده بود.
وی افزود: پس از امضای برجام ، با برقراری تعاملات سازنده ایران با کشورهای دنیا تا حدود زیادی مشکلات برطرف شد ، هرچند با نقطه مطلوب و ایده آل که خواست دولت و مردم بوده است، فاصله داریم.
عبده تبریزی با تاکید بر این که روند کنونی و برنامه های اقتصادی دولت تدبیر و امید، امیدبخش وکاملا شفاف و روشن است، گفت : دولت یازدهم در حوزه ایجاد اشتغال توفیقات خوبی داشته است و ایجاد سالانه 672 هزار شغل جدید و پایدار در کشور حداقل کارنامه موفق دولت تدبیر و امید است در حالی که در دولت نهم سالانه 96 هزار و در دولت دهم 86 هزار شغل ایجاد شده بود.
وی افزود: دولت یازدهم با همه مشکلات و تنگناها در این مدت توانسته نرخ بیکاری را به وضعیت 11 و هفت دهم درصد برساند و سیر نزولی به آن بدهد.
** وعده ایجاد پنج میلیون شغل غیرمنطقی است
مشاور مدیریت و تامین مالی وزارت راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقتصاد بازیچه نیست ، بلکه یک علم است و کار سخت و حساب و کتاب می خواهد، گفت: وعده های شعاری ایجاد پنج میلیون شغل ، پرداخت یارانه 150 و 250 هزار تومانی و حمایت از قشر ضعیف جامعه از موضع چهار درصد و 96 درصدی به مردم، بسیار خطرناک است.
وی افزود: اگر ما با نرخ رشد سرمایه 3/5 درصدی که کشور از سال 80 تا 86 تجربه کرده بود و در دولت یازدهم نیز این وضعیت ادامه پیدا کرد، حرکت کنیم ، دولت به 600 هزار میلیارد تومان منابع مالی نیاز دارد تا بتواند جلوی تورم ناشی از پرداخت یارانه نقدی به مردم و ایجاد شغل های جدید را جبران و تامین کند.
وی اضافه کرد: عده ای متاسفانه بدون فکر و منطق علمی و اقتصادی و با هدف تبلیغاتی و جلب نظر مردم عادی چنین وعده هایی می دهند و با این کار مشکلات ناشی از پرداخت پول نقد از جمله تورم لجام گسیخته را در نظر نمی گیرند.
** صنعت ساختمانی قربانی رشد افسار گسیخته بانک و مسکن در دولت قبل
مشاور وزیر راه و شهرسازی گفت: در دولت قبل دو حوزه بانک و ساختمان در کشور رشد غیرقابل کنترلی داشتند، به طوری که منابع مالی زیادی از سوی همه بانک ها در بخش ساختمان سازی هزینه شد و متاسفانه بیشتر خانه های ساخته شده اصلا برای خانه اولی ها نبود.
وی افزود : اگر واقعا خانه های کوچک ساخته می شد و تسهیلات مسکن هم فقط از طریق بانک مسکن پرداخت می شد ، اکنون با شمار زیادی واحدهای خالی و بدون صاحب مواجه نبودیم و در مقابل زنجیره ای که بیش از 300 تا 400 هزار شغل را برای ساخت مسکن مشغول به کار می کند، به مرز رکود و نیمه تعطیلی نمی رسیدیم .
عبده تبریزی گفت: دولت یازدهم میراثی را از دولت قبل تحویل گرفته که بسیاری از مسکن های نیمه کاره در کشور رها شده بود و وضع اقتصاد کلان کشور اصلا مناسب نبود و مهم تر اینکه نرخ تورم بیش از 40 درصدی را نخستین بار بعد از انقلاب در کشور تجربه کردیم.
وی افزود : اگر افرادی که واقعا دلشان به حال کشور و اقتصاد و آینده نسل های نوپای کشور می سوزد ، باید در مسیری حرکت کنند که دولت یازدهم با تدبیر و صبوری پایه ریزی کرده و این راه باید ادامه یابد تا مشکلات کشور حل شود.
این اقتصاددان و متخصص مالی کشور با بیان اینکه به لحاظ اقتصادی اکنون تحولات درحال انجام دولت تدبیر و امید امیدبخش و برای مردم کاملا شفاف است گفت: اگر در انتخابات پیش رو، من صدای پوپولیستی را نمی شندیدم و اگر خطر را احساس نمی کردم که با ماشین تخریب به سراغ کارهای دولت یازدهم آمده اند، سکوت می کردم .
وی با یادآوری تجربه دولت نهم و دهم ، افزود : باید مردم ما هوشیار و آگاه باشند که کشور هم اکنون با تدبیر دولت یازدهم در مسیر رو به جلو قرار گرفته و تعاملات مثبت بین المللی را در پیش رو داریم و باید بتوانیم یک بار دیگر با انتخاب درست در 29 اردیبهشت این راه را ادامه دهیم .
خبرنگار : مهدی غلامی ** تنظیم کننده : حسن فلاحتی ** انتشار دهنده : تاج محمد شیری
/18607327/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.