به گزارش خبرنگار ایرنا ، معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران در مراسم نشاء مکانیزه این شالیزارها که زیر پوشش مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی قرار دارد ، گفت که پارسال در 10 هکتار از این شالیزارها نشاء مکانیزه برنج ارگانیک انجام شده بود.
عزیزالله شهیدی فر در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : خزانه گیری برای عمل آوری نشاء مورد نیاز این شالیزارها هم با حضور کارشناسان به صورت ارگانیک انجام شده است .
** تولید برنج سالم
معاون جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه در تولید برنج بیشتر به دنبال تولید محصول سالم هستیم، گفت : علاوه بر کشت ارگانیک مکانیزه ، کشاورزان مازندرانی امسال در 200 هکتار از شالیزارهای منطقه آمل ، بابل و فریدونکنار به صورت سنتی برنج ارگانیک کشت کردند .
وی افزود : این در حالیست که پارسال سطح زیر کشت سنتی برنج ارگانیک در این مناطق 120 هکتار بود .
شهیدی فر گفت : در کشت ارگانیک اعم از مکانیزه و سنتی ، هیچ نوع سم و کود شیمائی استفاده نمی شود .
** تائید سلامت برنج مازندران
معاون جهاد کشاوری مازندران با تاکید بر این که سلامت برنج مازندران بر اساس پایش های صورت گرفته از سوی دانشگاه علوم پزشکی تائید شده است ، اظهار داشت : کشاورزان برنجکار با آموزش‌های لازم می‌توانند از طریق مصرف بهینه کود و سم و رعایت موارد کارشناسی ، محصول سالم تولید و عرضه کنند.
وی به مبارزه بیولوژیکی با استفاده از حشرات مفید علیه آفت کرم ساقه خوار اشاره کرد و افزود : سطح مبارزه بیولوژیک در زمین های شالیزاری از 33 هزار هکتار سال قبل امسال به 47هزار هکتار افزایش می یابد.
معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران به روند کاهشی استفاده از سموم شیمیایی در کشاورزی استان اشاره کرد و گفت : سال 94 در استان سه هزار و 600 تن سموم استفاده شده بود که در سال گذشته به سه هزار و 500 تن کاهش یافت .
وی افزود : یکی از دلایل کاهش مصرف سموم افزایش آگاهی کشاورزان ، رعایت نکات فنی در مراحل مختلف کشاورزی از جمله از بین بردن بموقع علف های هرز، شخم و شیار زمستانه و مبارزه بیولوژیکی بوده است.
** مزیت های کشاورزی ارگانیک
کشاورزی ارگانیک به معنای مدیریت تولید مناسب و سالم است که باعث تقویت و توسعه سلامت اکوسیستم‌های زیستی و فعالیت بیولوژیک خاک می شود . در این روش از نهاده‌هایی که منشا شیمیایی دارد استفاده نمی شود.
کشت ارگانیک برنج از 2 سال پیش در مازندران آغاز .
هم اکنون کنترل بیولوژیک و مبارزه با آفات در هفت نوع محصول شامل برنج ، مرکبات ، سویا ، ذرت ، چای ، پنبه و گوجه فرنگی استان مازندران انجام می شود.
بیشترین سطح اراضی کشاورزی که مبارزه بیولوژیک انجام می شود مربوط به برنج است .
مازندران حدود 230 هزار هکتار زمین های شالیزاری دارد که سالانه با تولید بیش از یک میلیون تن برنج سفید ، 40 درصد برنج مورد نیاز کشور را تامین می کند.
در حال حاضر بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران حدود 40 درصد زمین های شالیزاری استان نشاکاری شده است.
روند کشت برنج در مازندران از اواسط اسفند هر سال با خیساندن بذر و خزانه گیری آغاز می شود و با انجام نشاء به مرحله داشت می رسد.
خبرنگار : سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
6990/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.