دکتر سید حسین حسینی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شعارهایی مانند چند برابر کردن اقتصاد در مدت زمان کوتاه و یا افزایش یارانه های نقدی و یا ایجاد چند میلیون شغل در بازده زمانی کوتاه کمی از واقعیت دور بوده و برای فردی که قصد دارد سکان هدایت یک کشور را بدست گیرد زیبنده نیست .
وی گفت : در همه انتخابات حتی در کشور های توسعه یافته ، طرح برنامه های اقتصادی و وعدهایی مبنی بر حل دغدغه های اقتصادی و معیشتی مردم از بیشترین جذابیت هم برای انتخاب کنندگان و هم انتخاب شوندگان برخوردار است و نامزدها بیشترین تمرکز خود را بر این موضوع خواهند گذاشت .
این استاد دانشگاه اظهار داشت : مسائلی مانند تورم ، رکود ، افزایش دستمزد ها ، یارانه ها و از این دست ، مهم ترین ابزار در انتخابات برای اثبات یا رد نامزد رقیب است .
اما به اعتقاد این استاد اقتصاد دانشگاه مازندران ، شعارهای اقتصادی نباید با واقعیت های اقتصادی یک کشور دور باشد و در این شعار ها ظرفیت های یک کشور نادیده انگاشته شود .
حسینی گفت : آنچه تاکنون در وعده های اقتصادی انتخاباتی برخی نامزدها در رسانه ها و شبکه های اجتماعی و از زبان خود نامزدها بیان شده ، تناسبی با واقعیت ندارد و این موضوع باعث سردرگمی مردم خواهد شد .
وی افزود : شعار ها باید رنگ و بوی برنامه داشته باشد و نباید کلامی در هوا باشد ، زیرا مردم بر اساس وعده های نامزدها دست به انتخاب آنها می زنند و آنها باید در دوره تصدی خود جوابگو مردم باشند .
حسینی گفت : برای مثال وعده 2 و نیم برابر کردن اقتصاد کشور در یک دوره چهار ساله که توسط برخی از نامزدها بیان شد ، نه تنها در ایران بلکه در هیچ جای دنیا نه تجربه شده و نه امکان پذیر است .
این استاد دانشگاه تصریح کرد : 2 و نیم برابر شدن اقتصاد ، به معنی 2 و نیم برابر شدن تولید ناخالص ملی است و رشد اقتصادی 25 درصدی را می طلبد ، که هم در نظر و هم در عمل اقدامی محال خواهد بود ، زیرا بزرگ ترین اقتصادهای دنیا مانند امریکا ، چین ، ژاپن و یا آلمان به همچین رشد اقتصادی دست نیافته اند .
وی همچنین به پرداخت یارانه های نقدی و هدف آن اشاره کرد و گفت : پرداخت یارانه ها در ایران به شکل موجود نه تنها کاهش فقر و کاهش شکاف طبقاتی را میسر نکرد ، بلکه طبقات مختلف جامعه را از نظر توان اقتصادی از هم دورتر و توان تامین معیشت آنها را با مشکل مواجه ساخت .
وی افزود : براساس مطالعات مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی ، رفاه عمومی مردم بعد از اجرای قانون هدف مندی یارانه ها کمتر شده و این امر در دهک های درآمدی پایین جامعه شدیدتر بوده است .
این استاد اقتصاد ادامه داد : حال آنکه اگر هم وعده افزایش چند برابری یارانه های نقدی عملی شود ، منجر به افزایش تورم خواهد شد و این امر کاهش قدرت خرید مردم را در پی خواهد داشت .
حسینی با بیان اینکه هیچ منابعی برای افرایش یارانه نقدی مطرح نشد ، افزود : اگر منابعی برای این موضوع در نظر گرفته نشود ، دولت مجبور به چاپ اسکناس برای پرداخت خواهد بود که این مسئله نقدینگی و تورم را در پی خواهد داشت و در دولت قبل این امر کاملا مرسوم بود .
وی گفت : : پرداخت یارانه در بسیاری از کشور ها انجام می شود ، اما نه به شکل نقدی ، بلکه به صورت مشوق های تولیدی ، بن خرید ، مشوق های صادراتی ، بیمه همگانی ، یارانه آموزش و پرورش و دیگر روشهایی که در آن پول نقد وارد بازار نشود .
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران گفت : باید توجه داشت که دولت یازدهم زمانی کار خود را آغاز کرد که اقتصاد کشور با مشکلات ریشه ای فراوانی روبرو بود و دولت وارث یک اقتصاد با تورم بالا و رکود و نرخ رشد اقتصادی منفی بود .
حسینی اظهار داشت : دولت در دوراهی سختی قرار داشت ، براساس اولویت کاهش نرخ تورم که با معیشت مردم در ارتباط بود را انتخاب کرد و در این زمینه بسیار موفق عمل کرد .
به اعتقاد این استاد دانشگاه ، کاهش و کنترل تورم در کوتاه مدت رکود را به همراه خواهد داشت ، اما در بلند مدت منجر به ثبات و امنیت اقتصادی و جلب اعتماد سرمایه گذار داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری در بخش های تولید می شود که این امر حتی منجر به اشتغال زایی هم خواهد شد .
وی همچنین تاکید کرد : نامزدها برنامه های شفاف به مردم ارائه دهند تا مردم بتوانند بهترین رئیس جمهور را برگزینند و در جهت آبادانی کشور قدم بردارند .
حسینی افزود : نامزدها باید خود را از هاله شعارهای نسنجیده رها کنند ، زیرا مردم بر اساس وعده ها و برنامه های هر نامزد دست به انتخاب خواهند زد و اینگونه سرنوشت خود را تعیین خواهند کرد.
استاد اقتصاد دانشگاه مازندران در پایان گفت : ارائه شعارهای غیر منطقی علاوه بر اینکه مردم را خسته و آنها را نا امید می کند ، بلکه برای فردی که قصد تصدی سکان هدایت کشور را دارد زیبنده نخواهد بود .
انتخابات ریاست جمهوری در ایران 29 اردیبهشت ماه جاری برگزاری می شود و در حال حاضر 6 نامزد برای دست یابی به این کرسی رقابت دارند.
خبرنگار : رضا غلامی ** انتشار دهنده :سید محسن حسن نیا
/1899/7335
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.