به گزارش ایرنا، از سه سال گذشته به دلیل گسترش کشت مجدد نشا و یا پرورش ساقه برنج ( رتون) ،شالیکاران شهرهای مرکزی و آمل ، بابل ،بابلسر ، قائمشهر و حتی ساری نشاکاری را بین فاصله پنجم تا 15 اردیبهشت متمرکز می کنند که این مساله فاصله حدود 20 تا 25 روز نشا کاری را با شهرهای غرب استان کم کرده و امسال این فاصله حتی به کمتر از پنج روز رسیده است.
از آنجاییکه هر ساله شمار زیادی از شالیکاران شهرهای مرکزی و شرق استان ،خودشان به عنوان کارگر به سمت شهرهای غرب استان به ویژه به نشا کاری شهرستان فریدونکنار ،محمودآباد و نور می رفتند ،این فرایند با هدف کشت مجدد ،سبب کم شدن فاصله نشاکاری و درنتیجه کارگر شده است.
دستمزد هر نشا کار تا هفته قبل حدود 100هزار تومان بوده است ،اما به دلیل کمبود کارگر امروز این نرخ تا 50 هزار تومان افزایش یافته است.
بررسی خبرنگار ایرنا نشان می دهد ،دستمزد نشاکاران برنج استان مازندران در روزهای آینده روند صعودی داشته باشد ،چراکه بر اساس اعلام جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون کمتر از40درصد زمین های استان نشاکاری شده است.
مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد.
درحال حاضر تقاضا برای به کارگیری کارگران زن نشاکار که عمدتا از شهرهای شرقی مازندران و همچنین استان گلستان و حتی از شهرستان بجنورد خراسان شمالی تامین می شود ، به دلیل مناسب بودن دستمزد ،زیاد شده است.
کارگران زن با در اختیار گرفتن مکانی برای استراحت در شهرهای بابل ، آمل ،بابلسر ، و فریدونکنار ،هر صبح با سرکارگران محلی برای کار به مزارع اعزام می شوند.
دستمزد هر کارگر زن که هفته قبل 70 هزار تومان بوده است ،اکنون به 110 هزار تومان افزایش یافت.
هر چند کشت مکانیزه در چهار سال گذشته مورد تاکید دولت یازدهم قرار گرفت و بر اساس آمار جهاد کشاورزی هم اکنون بیش از 79بانک نشا و سه هزار دستگاه ماشین نشا کار در استان مازندران وجود دارد، اما همچنان حدود 70درصد نشا کاری به صورت سنتی و با دست انجام می شود.
از آنجاییکه نشا مکانیزه نیازمند خزانه ویژه با اندازه مشخصی است و زمین شالیزاری نیز باید یکپارچه سازی و مدیریت و کنترل آبیاری نیز در اختیار کشاورز باشد، هنوز چنین شرائط در زمین های شالیزاری فراهم نیست.
بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران در حال حاضر فقط حدود 60هزار هکتار از زمین های شالیزاری استان ، طرح یکپارچه سازی و تسطیح زمین صورت گرفته است.
خرد و کوچک بودن زمین های شالیزاری دلیل اصلی بی رغبتی شالیکاران به کشت مکانیزه است ،این درحالی است که به گفته کارشناسان جهاد کشاورزی، کشت مکانیزه برنج به کاهش 50 درصدی هزینه ها و افزایش 15 درصدی تولید می انجامد.
البته ذکر این نکته مهم است که با ورود کمباین های مخصوص برداشت شالی برنج ، 80 درصد برداشت ها به صورت مکانیزه انجام می شود و کارشناسان امیدوار هستند با اجرای سریع تر طرح تسطیح و یکپارچه سازی زمین های شالیزاری و افزایش تعداد بانک های نشا ، کشت مکانیزه نیز رشد بیابد.
بررسی ها نشان می دهد که برای نشای هر هکتار شالیزار به 15 نفر نشاکار مرد نیاز است که باید به همراه تامین صبحانه ، ناهار و عصرانه حدود 2میلیون و 600هزار تومان دستمزد به آنان پرداخت شود.
مازندران با داشتن حدود 230 هزار هکتار اراضی شالیزاری و تولید یک میلیون و 50 هزار تن برنج سفید 40 درصد نیاز کشور را تامین می کند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
6990/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.