به گزارش ایرنا ،بر اساس آمار هواشناسی مازندران ،نوسانات دمای هوای استان در 2هفته اخیر 10 تا 15 درجه در کمتر از 24ساعت رخ داده است.
در حالی که دمای هوا روز گذشته حدود 10 تا 12 درجه بالا صفر بوده است بر اساس پیش بینی هوا شناسی این دما امروز پنجشنبه به حدود 24درجه بالای صفر می رسد.
رحمان عرفانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گیاه نشاء شالی در دمای زیر 10 درجه سانتی گراد رشدی نخواهد داشت و انتقال آن به زمین اصلی خسارت زیادی به کشاورزان می زند.
وی با بیان اینکه اردیبهشت ماه زمان نشاء در استان مازندران است، خاطر نشان کرد: در 3 سال اخیر بیشتر شالیکاران زمان نشاء کاری را حدود 30 روز زودتر انجام می دهند که اغلب با مشکلات سردی هوا مواجه می شوند.
وی خاطر نشان کرد: هر ساله نوسانات دمای هوای مازندران در فصل بهار به ویژه در فروردین وجود دارد و شالیکاران باید به این موضوع توجه کنند.
رئیس معاونت موسسه تحقیقات برنج کشور درآمل خاطر نشان کرد: از آنجاییکه کشاورزان قبل از نشاء کاری در زمین اصلی ازکود شیمیایی استفاده می کنند، انتقال نشاء به زمین اصلی همراه با نوسانات درجه هوا ،در واقع هدر دادن کود است.
عرفانی تصریح کرد: به طور یقین در چنین شرائطی ،خسارت انتقال نشاء به زمین اصلی به مراتب سنگین تر است که کشاورزان باید به این نکته توجه کنند.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون حدود 90 درصد خزانه گیری در استان انجام شده است و نخستین نشاء مکانیزه نیز 2 روز پیش با حضور وزیر جهاد کشاورزی در محمودآباد انجام شد.
از آنجاییکه کمتر از 30 درصد خزانه گیری در بانک نشاء در فضای سربسته انجام می شود و مابقی خزانه گیری زیر پوشش پلاستیک بوده و برای عادی شدن گیاه نشا اکنون در فضای آزاد قرار گرفته است ، نوسانات دمای درجه هوا مشکل آفرین است.
به همین دلیل کارشناسان کشاورزی تاکید می کنند، هر چند سن نشاء برای انتقال به زمین اصلی فرا رسیده است، اما به دلیل ناپایداری دمای هوا ،نباید در انتقال نشاء به زمین اصلی عجله کرد.
هواشناسی مازندران اعلام کرد که آسمان استان برای امروز پنج شنبه صاف و آفتابی به همراه افزایش محسوس دما پیش بینی می شود .
بر این اساس افزایش دما تا شنبه هفته آینده ادامه خواهد داشت و در این مدت ، دمای هوا حدود 15 درجه سانتیگراد افزایش یافته و تا 27 درجه می رسد.
مازندران 230 هزار هکتار زمین شالیزاری دارد که با تولید حدود یک میلیون تن برنج سفید ، 40درصد برنج کشور را تامین می کند.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی ** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.