به گزارش خبرنگار ایرنا ، رئیس سازمان محیط زیست در این مراسم گفت : طرح احیای تالاب میانکاله در قالب برنامه پنج ساله عملیاتی می شود.
معصومه ابتکار افزود : تالاب میانکاله یکی از613 ذخیرگاه زیست کره جهانی در ایران است که در سال های گذشته به دلیل خشکسالی و کاهش آبگیری به سمت خشکی می رفت که با برنامه زیست محیطی دولت یازدهم و با کلید تدبیر در مسیر احیاء قرار گرفت.
وی ادامه داد : احیای محیط زیست، احیای سلامت و نجات جامعه است که تلاش شده تا نجات شبه جزیره میانکاله که در سال های اخیر با خشکسالی مواجه شده است با قوت دنبال شود .
ابتکار ، لایروبی و مرمت نهرها و کانال ارتباطی آبرسانی به تالاب بین المللی میانکاله و لایروبی خلیج گرگان به عنوان یکی از مهم ترین کانال های آبرسانی به این تالاب را برنامه اول احیاء این ذخیرگاه زیست کره در مازندران عنوان کرد.
کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی چند سال اخیر ، کاهش میزان آبگیری وعقب نشینی آب دریای خزر از دلایل اصلی خشک شدن تالاب بین المللی میانکاله است.
طرح احیاء تالاب بین المللی میانکاله در یک برنامه پنج ساله تا سال 1400 تکمیل و این تالاب به طور کامل از خشکی رها می شود.
احیاء تالاب میانکاله پس از احیاء دریاچه ارومیه ، هورالعظیم و هامون درجنوب و شرق کشور است که در دولت تدبیر و امید با محوریت سازمان محیط زیست با اعتبار 330میلیارد ریال در دستور کار قرار گرفته است.
تالاب بین المللی میانکاله با 68 هزار هکتار مساحت در شرق مازندران و درحوزه استحفاظی شهرستان بهشهر و روستای زاغمرز درحاشیه دریای خزر واقع است.
این تالاب که در منطقه شبه جزیره ای واقع است ، به دلیل برخورداری از تنوع زیستی به خصوص مواد غذایی یکی از کانون های زیستگاهی برای بیش از 320 گونه پرندگان مهاجر و بومی و 180 گونه گیاهی به شمار می رود.
براساس آمارهای رسمی ، سالانه 60 درصد از پرندگان زمستان گذران استان مازندران شامل 850 تا 900 هزار بال پرنده ، به این ذخیرگاه زیست کره جهان سفر می کنند و حدود پنج ماه در این منطقه زمستان گذرانی می کنند .
ذخیرگاه زیست کره به مناطقی گفته می شود که مورد تایید سازمان های بین المللی حفاظت محیط زیست قرار دارند و طرح های مطالعاتی نیز از سوی این سازمان ها برای احیاء انجام می شود.
این مناطق حفاظت شده از طرف یونسکو تحت پوشش دفتر شورای هماهنگی بین‌المللی برنامه انسان و کره مسکون (MAB) قرار دارند. از آغاز اجرای آن (دهه 1960 میلادی) تاکنون 613 ذخیره گاه زیست کره در بیش از 107 کشور جهان به ثبت رسیده است.
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
3009/7332
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.