به گزارش خبرنگار ایرنا در آمل، در فیلم منتشرشده که گفته می‌شود از سوی 2 کوهنورد گرفته‌شده، اعلام می‌شود که آتشفشان فعال‌شده و گدازه‌هایی از آن خارج و می‌تواند خطراتی را برای شهروندان داشته باشد.
این در حالی است که اهالی روستاهای مجاور وساکنان نسل به نسل با بام ایران با رد هرگونه فعالیت های غیرطبیعی این قله تاکید کردند، که دماوند آرام هست و هیچ گونه آثاری از فعال شدن دماوند و وجود ونشانه های اولیه از فعال شدن آتشفشان دماوند و به راه افتادن مواد مذاب از آن دیده نشده است.
از سوی دیگر پاسخ های صریح مدیران استانی وحتی کشوری سازمان زمین شناسی بر آرام بودن بام ایران و تهدید نبودن دماوند برای ساکنان اطراف، آب سردی بر سوء گیری های آتشین برخی دلواپسان بود.
** آثاری از فعالیت دماوند وجود ندارد
یکی از ساکنان روستای ناندل که در ضلع شمالی قله دماوند واقع شده،گفت، که در 70سالی که از خدا عمر گرفتم تاکنون هیچ فعالیت غیرطبیعی از قله دماوند وفعل وانفعالاتی که باعث تغییرات در منطقه شده باشد مشاهده نشده وحتی آثار مربوط به آن وجود ندارد.
حاج 'علی محمد عامریان' به خبرنگار ایرنا افزود: خارج شدن بخارهای سفید از دهانه قله دماوند وحجم بالای آن مربوط به شدت سرمای امسال در بخش لاریجان بوده که برخی ذهن ها را به اشتباه به سمت برخی واکنش ها واتفاقات ناگوار مبنی بر احتمال آتش فشانی شدن دماوند هدایت کردند.
وی ادامه داد: بخارآب خروجی از گرمای داخل قله و وجود آب های گرم در چشمه های اطراف از سالهای گذشته بوده و این امر غیرطبیعی نیست و حتی یک گروه از کارشناسان زمین شناسی وخبره ژاپنی درسال های 52 و53 که از قله ومحیط اطراف آن نمونه برداری کردند، بی خطر بودن وخاموش بودن فعالیت های آتش فشانی را بعدا اعلام کرده بودند.
وی افزود: این گونه وحشت انداختن به دل مردم ونیز جو روانی درمنطقه ایجاد کردن شیطنت های همیشگی برخی در بیرون از شهرستان آمل ومازندران است که در هر سال به بهانه های مختلف باعث اذیت وآزار مردم صبور این بخش می شوند.
** مهاجرتی از روستاهای همجوار قله تاکنون وجود نداشت
دهیار روستای ناندل بخش لاریجان آمل هم با محکوم کردن فیلم وتحلیل های ضد و نقیض پیرامون فعل وانفعالات درونی قله دماوند گفت، متاسفانه فیلم پخش شده در شبکه های اجتماعی که به ظن دوستان غیرطبیعی می آید، یک امر طبیعی وهر روزه درمنطقه است وخدا را شکرتا به امروز مشکل خاصی را به همراه نداشته است.
'عباس صالحی' با بیان اینکه، گاز گوگردی که هر روزه همراه با بخارآب از دهانه قله دماوند خارج می شود، بی خطر بوده است، افزود: به گفته کارشناسان زمین شناسی که برای بررسی وامکان سنجی از وضعیت منطقه در هر دوره حضور می یابند، خارج شدن مواد مذاب و مواردی که باعث آسیب به منطقه شود، تاکنون دیده نشده است.
وی اضافه کرد: یک قطعه زمینی هم چندی قبل بنا به درخواست بخشداری لاریجان وسازمان زمین شناسی کشور در روستای ناندل انتخاب و دراختیار این سازمان قرار گرفت تا با نصب تجهیزات مورد نظر فعالیت ها وتحرکات قله دماوند را به صورت دقیق ومنظم پیش آگاهی کند.
دهیار روستای ناندل، با اشاره به اینکه شایعات مربوط به فعال شدن آتش‌فشان دماوند در شبکه های اجتماعی هرچند بار روانی داشته، اما خوشبختانه تاثیری در زندگی ساکنان این روستا وروستاهای اطراف نداشته است، گفت: روستای ناندل با 750 خانوار در ماه های گرم سال و بیش از 170 خانوار در نیمه دوم سال به عنوان یکی از بزرگترین روستاهای منطقه است واینکه گفته شده افرادی به دنبال مهاجرت از این روستا هستند کاملا بی پایه واساس است وکسی تاکنون از روستا خارج نشده است.
**روستای لاریجان برای رصد لحظه ای فعالیت های درونی قله
درهمین حال بخشدار لاریجان آمل هم به حرف وحدیث های منتشر شده از سوی برخی کارشناسان واکنش نشان داد وگفت: متاسفانه تنها نتیجه این حرف وحدیث های بی پایه واساس بار روانی موقتی بود که بر مردم بخش وشهرستان آمل تاثیرگذاشت.
رضا مقدم در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: با تماسی که با سازمان زمین شناسی استان و سازمان کشوری داشتیم، آنها تایید کردند که هیچ اثری مبنی بر فعال بودن قله دماوند وآتش فشان کردن قله وجود ندارد و بخاری های زیاد ناشی از آن هم مربوط به سرمای بیش از حد زمستان امسال در بخش لاریجان بوده است.
وی، سرمای طولانی مدت وپایدار بودن بارش برف در زمستان امسال در بخش لاریجان را در 15 سال گذشته بی سابقه خواند وادامه داد: براساس گفته های افراد وپیرمردهای روستاهای حاشیه دماوند، هیچ موردی که باعث تازگی در روند قله دماوند ایجاد شده باشد، مشاهده نشده است.
بخشدارلاریجان آمل ادامه داد: به درخواست سازمان زمین شناسی کشور درحال حاضر سه مکان در روستاهای ' پلور، ناندل و ایرا ' برای نصب دستگاه های زلزله نگار و تجهیزات پیش آگاهی قله دماوند انتخاب وزمین های مورد نظر برای نصب این دستگاه ها از سوی دهیاری ها ومردمی واگذار ودر مرحله اولیه نصب قرار دارد.
مقدم اضافه کرد: واقعا جای نگرانی در بخش وجود ندارد وموضوع فعل وانفعالات درونی قله دماوند موضوعی نیست که بخواهیم آن را ازمردم مخفی نگه داشته باشیم، خوشبختانه همه چیز به لحاظ ساختار واداری آن درحال پیگیر وموردی برای نگرانی مردم وجود ندارد.
وی از فعالان شبکه های اجتماعی نیز خواست برای بالا بردن بیننده های خود به دنبال موضوع های نباشند که موجب ناامیدی وترس مردم شود.
پیش تر مدیرکل مدیریت بحران مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت که هرگونه تحرک قله دماوند مبنی بر احتمال خروج گاز و مواد مذاب، از طریق ایستگاه های پایش مورد بررسی دقیق قرار می گیرد.
علی اصغر احمدی افزود : زمین مورد نیاز در اراضی پایین دست قله دماوند برای ایجاد ایستگاه پایش تامین شده و بزودی این ایستگاه فعال می شود.
وی اضافه کرد : تجهیزات مورد نیاز برای ایستگاه پایش در پای قله دماوند از طریق سازمان زمین شناسی کشور خریداری و تا پایان اردیبهشت ماه این تجهیزات به محل ایستگاه حمل می شود.
** پیش بینی احتمال خروج مواد مذاب در ایستگاه پایش
مدیرکل مدیریت بحران مازندران اظهارداشت : در این ایستگاه احتمال خروج مواد مذاب از قله آتشفشانی دماوند بررسی و یک هفته قبل از فوران به مردم اطلاع رسانی خواهد شد.
احمدی اظهارداشت :فعال شدن آتشفشان دماوند چهار استان تهران، مازندران، البرز و سمنان را تحت تاثیر قرار می دهد و با پیش بینی یک هفته ای می توان جمعیت این استان ها که در معرض خطر قرار دارند را جابجا کرد.
به گفته وی طرح ایجاد ایستگاه پایش از چندین سال قبل مطرح شد که در سال گذشته با تامین زمین در پای دماوند این کار عملیاتی شد.
پیش از این علی اصغر یوسف نژاد نماینده مردم شهرستان های ساری و میاندرود نسبت به خروج بخار آتشفشانی و رانش زمین در روستاهای اطراف دماوند به مسوولان برای بررسی و پایش این قله آتشفشانی هشدار داده بود.
مدیرکل محیط ‌زیست مازندران هم چندی قبل در گفتگو با رسانه ها گفت که طبق آخرین استعلام‌های اخذشده، تاکنون آتش‌فشان شدن قله دماوند تأیید نشده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامی افزود: قله دماوند در محدوده محیط ‌زیست استان مازندران واقع‌شده و هیچ مرجع و منبع رسمی فعال شدن آتش‌فشان دماوند را تأیید نکرده‌اند.
کوه دَماوَند کوهی در شمال ایران است که بلندترین کوه ایران و بلندترین قلهٔ آتشفشانی آسیا است .
این کوه دربخش مرکزی رشته‌کوه البرز در جنوب دریای خزر جای دارد و در تقسیمات کشوری، در بخش لاریجان شهرستان آمل در استان مازندران واقع است.
در حالی فعال شدن آتش‌فشان دماوند مطرح می‌شود که این قله یکی از گزینه‌های مطرح برای ثبت در فهرست آثار جهانی و یونسکو است.
گزارشگر: مهدی غلامی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899ک/7327
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.