مجید لشکری روز یکشنبه همزمان با روز طبیعت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : طبعیت کشور ما بویژه شمال کشور بیشترین آسیب را در روزی می بیند که آن روز را ما روز طبیعت می نامیم .
این ورزشکار ملی پوش قائمشهری از شهروندانی که روز سیزدهم فروردین را به طبیعت پناه می برند خواست تا در چنین روزی با اندکی تغییر در رفتارشان ، به این موهبت خدادادی ادای احترام کنند.
لشکری گفت : یکی از آسیب های جدی بشر به طبیعت ، تولید و رها کردن زباله در آن است که متاسفانه در روز طبیعت این آسیب به اوج خود می رسد.
وی با تشریح چندین مورد از تجربیاتش از رهاسازی زباله در جنگل ، ساحل دریا ، حاشیه رودخانه ها و حتی حاشیه جاده ها و خیابان ها در روز سیزده به در ، افزود : پیام من به همه شهروندان این است که با همدیگر پیمان ببندیم که امروز هیچ زباله ای را در طبیعت رها نکنیم و زباله هایمان را جمع آوری کرده و در جای مناسب قرار دهیم و حتی اگر لازم شد به منزل برگردانیم و در زباله دانی بیندازیم .
او ادامه داد : اگر هر یک از ما به این پیمان وفا کنیم ، الگوئی برای دیگران می شویم و به مرور زمان این روش در ما نهادینه می شود و با این کار نه تنها طبیعت و محیط زیست که زندگی خودمان را نجات می دهیم .
** ضرورت آموزش و اطلاع رسانی
عضو تیم ملی والیبال نشسته بر ضرورت آموزش حفاظت محیط زیست به کودکان و اطلاع رسانی در باره اهمیت آن به جامعه برای نجات طبیعت تاکید کرد و گفت : آموزش کودکان در درجه اول باید از داخل خانواده آغاز شود.
وی افزود : همه ما باید احساس مسئولیت کنیم و به فرزندانمان بیاموزیم که رها کردن زباله در طبیعت ، در کوچه و خیابان و در هر جای دیگر غیر از سطل زباله به معنای آلوده کردن زندگی خودمان است .
او توضیح داد : همواره زمانی که موضوع آموزش مطرح می شود همه ما فکر می کنیم که این مسئولیت بر عهده مدارس یا دیگر مراجع آموزشی است در حالی که خانواده مهم ترین نهاد آموزشی محسوب می شود.
لشکری گفت : همچنین باید به یاد داشته باشیم که بهترین آموزش برای کودکان ، عمل بزرگسالان اعم از پدر ، مادر و دیگر افراد جامعه است و اگر گفتار ما بزرگترها با عمل ما تفاوت کند به طور طبیعی بر کودکان اثرگذاری نداشته و شاید هم اثر معکوس داشته باشد.
وی اطلاع رسانی رسانه ها را هم موثر دانست و افزود : این که یک رسانه ای احساس مسئولیت کرد و پویش نریختن زباله را مطرح کرد ، اقدامی بسیار شایسته و قابل تقدیر است و خوب است که چنین پویش هائی تا نهادینه شدن فرهنگ نه به زباله در جامعه ادامه یابد.
بازیکن قائمشهری عضو تیم ملی والیبال نشسته فرهنگ سازی نریختن زباله در فضای عمومی را نیازمند انجام بعضی مقدمات دانست و گفت : یکی از کارهای لازم برای این منظور این است که در بوستان ها ، پارک های جنگلی و دیگر فضاهای عمومی که تحت محافظت قرار دارند و دارای نگهبان و محافظ هستند ، به شهروندان هنگام ورود کیسه زباله داده شود.
وی افزود : همچنین وجود سطل زباله به فاصله کم می تواند بسیار موثر باشد ، زیرا به طور حتم خیلی از افراد دوست ندارند محیط شهر و یا زندگیشان زشت باشد و به هوای پاک و طبیعت دل انگیز اهمیت می دهند ، ولی حمل زباله برایشان تا نهادینه شدن این فرهنگ مشکل می شود و به همین خاطر زباله ها را رها می کنند .
وی ابراز امیدواری کرد با نهادینه شدن فرهنگ نریختن زباله ، شهروندان شاهد دوره ای باشند که در آن هر فرد برای جمع کردن حتی یک تکه کاغذ یا ته سیگاری در خیابان یا فضای عمومی از همدیگر پیشی بگیرند.
خبرنگار : مونا معینی کوچکسرائی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7334/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.