به گزارش خبرنگار ایرنا ، استان مازندران به لحاظ برخورداری از جنگل های سر سبز و سواحل دریای خزر و جاذبه های فرهنگی و تاریخی فراوان ، همواره کانون توجه گردشگران زیادی از اقصی نقاط کشور بوده است و سالانه خیل عظیم مسافران در ایام خاصی همچون تعطیلات نوروزی و تابستانی این استان را مقصد تفریح همراه با استراحت خود قرار می دهند.
جادوی زیبائی های بی بدیل مازندران سبب می شود تا گردشگرانی که تجربه یک بار حضور در این استان را دارند ، آن را مقصد سفرهای همیشگی خود قرار دهند و شاید تنها استان در کشور باشد که گردشگران برای سفر به نقطه به نقطه طبیعت زیبای آن از قبل برنامه ریزی می کنند.
علاوه بر زیبایی های طبیعی و خدادای ، مازندران جلوه های دیگری از زیبایی های بناها واماکن تاریخی را در خود جای داده است.
وجود بیش از 2 هزار و 500 بنای و اثر تاریخی در قالب کاخ ، خانه ، امامزاده ، سایت موزه و کاروانسرا در مازندران با قدمت چندین هزار ساله ، جلوه ای کم نظیر و بی بدیل از زیبایی های این استان است که بر خاطرات گردشگران نقش می بندد.
** دلربایی کاکایی ها در چشمه کیله تنکابن
کاکایی ها ، پرندگان خوش رنگی هستند که حضور 6 ماهه اشان در حاشیه رودخانه چشمه کیله تنکابن و مرکز این شهر زیباترین صحنه ها را به تصویر می کشد .
فاصله یک کیلومتری دهانه رودخانه از محل اتصال به دریا تا پل قدیمی و تاریخی چشمه کیله ، منظر چشم نوازی را فراهم آورده است .
2 نوع کاکایی سرسیاه و پازرد در رودخانه چشمه کیله تنکابن زیست می کنند و تا بهار در این مکان به زمستان گذرانی دارند و از اواسط فروردین به عرض های شمالی سیبری و روسیه مهاجرت می کنند.
کاکایی ها شامل کاکایی بزرگ ، کوچک ، سرسیاه ، صورتی و پشت سیاه ، پرندگانی با جثه ای متوسط تا بزرگ هستند که از حشرات ، ماهیان ،سخت پوستان ، نرم تنان و نیز میوه ها و مواد گیاهی تغذیه می کنند .
** فرح آباد ساری ، جهان نمای مازندران
عمارت فرح آباد در حدود 30 کیلومتری شمال شهر ساری و نزدیک به ساحل دریای خزر به دستور شاه عباس اول صفوی حدود پنج قرن پیش و زمانی که خشت های مجموعه نقش جهان اصفهان روی هم محکم می شد ، ساخته شد.
این عمارت که همزاد جهان نمای اصفهان است در روستای ' طاهان ' ساری واقع است .
فرح آباد زیبا چنان آوازه ای به هم زد که ' پیترود لاواله ' جهانگرد ایتالیایی در دوره شاه عباس ازآن گذر کرده بود شکوه و عظمتش را با قسطنطنیه و شهرهای اروپایی مقایسه کرد .
باستان شناسان معتقدند که مجموعه فرح آباد ترکیبی همچون میدان نقش جهان نمای اصفهان دارد ، به طوری که ترکیب رودخانه تجن ، کاخ جهان نما ، میدان ، مسجد و بازار جامع جهان نما به ترتیب به جای زاینده رود ، کاخ عالی قاپو ، میدان نقش جهان ، مسجد شیخ لطف الله و بازار قیصریه قرار می گیرند .
برای تماشای زیبایی های عیان فرح آباد ، گردشگران باید از ساری وارد جاده فرح آباد شوند و در کمتر از نیم ساعت با راهنمائی تابلوها در حاشیه جاده ای که در محاصره باغ های مرکبات و خانه های روستائی قرار گرفته ، به مقصد می رسند.
** آلاشت ، شهر جاجیم میان ابر و مه
آلاشت ، شهری واقع در ارتفاعات البرز مرکزی است که برای رسیدن به آن باید در مسیر جاده تهران - سوادکوه و در محل پلیس راه ' آزادمهر ' از جاده اصلی جدا شد و به سمت غرب رفت و 35 کیلومتری مسیر زیبا و دلربای کوهستانی و جنگلی را پیمود .
بافت این شهر به همراه بقاع متبرکه ، مسجد امام حسین (ع) با معماری منحصر به فرد در فهرست آثار ملی ثبت شده است .
موزه مردم شناسی آلاشت با قدمت 150 ساله در سال 1348 به همراه بافت تاریخی شهر آلاشت در فهرست میراث ملی ثبت شد .
در این موزه آثار ، ابزار و وسایلی از زندگی سال های نه چندان دور مردم منطقه به نمایش گذاشته شده است که هرساله پذیرای هزاران گردشگر است .
شهرداری آلاشت با بهره گیری از راهنمایی و مشاوره اساتید برجسته دانشگاه و با حمایت های علمی و فنی معتبرترین مراکز علمی کشور ، اقدام به ساخت نخستین رصد خانه کشور در این شهر کرد که سال 1386 به بهره برداری رسید .
آنچه از میراث معنوی در گذر زمان در این شهر همچنان رونق دارد ، همان رفت و برگشت ' ماکوها ' از میان تارهای سپید است که ثانیه های زندگی زنان بافنده را بر وجود جاجیم جاودانه می سازد تا حکایتگر هنر آفرینندگان خود باشد .
هنوز هم برخی از زنان منطقه ، معیشت خود را از طریق بافت جاجیم می گذرانند و این زنان در کارگاه صنایع دستی که به همت میراث فرهنگی شهرستان سوادکوه در آلاشت دایر شده است ، به بافت انواع جاجیم ، شمد و حوله به عنوان سوغاتی هائی گرانبها برای هر گردشگر مشغول هستند .
** باداب سورت ، چشمه هزار نقش خدا بر زمین
با گذر از جاده هزار پیچ ساری - سمنان که محلی ها آن را جاده کیاسر می نامند ، در کیلومتر 110 این جاده که از جنوب ساری در امتداد همین جهت دل جنگل و کوه را می شکافد ، می توانید در سینه کش کوههای سر به فلک کشیده و در آغوش جنگل های شمالی در حد فاصل بین روستای ' اروست ' و
' مالخواست ' به چشمه سورت رسید .
چشمه باداب سورت سال 87 پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.
این چشمه پلکانی تراورتنی که در روستای ' اروست ' بخش کوهستانی چهاردانگه شهرستان ساری واقع است ، دومین چشمه آب شور جهان پس از پاموک کاله ترکیه محسوب می شود که به ثبت جهانی رسیده است.
باداب که گویش مازندرانی آن ' بادو ' یا ' وا او ' است به چشمه هایی گفته می شود که آب آنها گازدار یا شور است و یا خاصیت درمانگری بیماری هایی مانند روماتیسم را دارد.
چشمه باداب سورت که در بلندای 1841 متری از تراز دریا جای دارد ، شامل چندین حوضچه با آب های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ ، بو ، مزه و حجم آب است .
حوضچه یا چشمه پرآب باداب سورت دارای آب بسیار شور و استخری با قطر حدود 15 متر و عمق زیاد است. چشمه دوم که در بالادست و شمال غربی این چشمه واقع است ، ترش مزه و دارای آبی به رنگ قرمز و نارنجی است و در اطراف آن نیز رسوب آهن نشسته است.
جریان آب های رسوبی و معدنی این چشمه ها طی سال ها در شیب پایین دست کوهستانی خود صدها طبقه و ده ها حوضچه پلکانی بسیار زیبا به رنگ های نارنجی ، زرد و قرمز در اندازه های مختلف پدید آورده است که جاذبه اصلی و ویژگی منحصر به فرد چشمه های باداب سورت به شمار می روند.
** باغ عباس آباد ، نگینی در دل جنگل های سر سبز البرز
مجموعه باغ‌های عباس آباد در 9 کیلومتری جنوب شرقی شهر بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته و از جمله مهم‌ترین و بزرگترین باغ‌های تاریخی ایران است که در میراث جهانی یونسکو ثبت شده و از جاذبه های مهم گردشگری مازندران است.
این مجموعه که از بزرگ ترین و مهم ترین جاذبه های گردشگری بهشهر است که در دل جنگل های بکر این شهرستان قرار گرفته ، شامل سد عباس‌آباد ، مخزن و دریاچه سد ، گل‌باغ ، کاخ ، حمام ، آسیاب آبی و 2 برج آجری است.
این مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های 1020 و 1021 ه.ق ساخته شد و در حال حاضر با وسعت نزدیک به 500 هکتار، از مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید.
** پناهگاه حیات وحش سمسکنده
اگر چه فنس های اطراف محوطه پناهگاه حیات وحش سمسکنده مانع عبور و حضور در این پارک می شود ، اما با این اوصاف دیدن این پناهگاه بخصوص در فصل مستی گوزن های داخل آن حتی از پشت فنس خستگی سفر را از تن هر گردشگری بیرون می کند .
بازدید از این منطقه با وسعت تقریبا یکهزار هکتاری که میان جلگه و جنگل در همسایگی پارک جنگلی شهید زارع ساری قرار دارد ، می تواند استراحتگاهی برای گردشگرانی باشد که در مسیر شرق به غرب و با بر عکس در مازندران تردد می کنند.
مسیر دسترسی به این پارک از ساری تا سمسکنده است و سپس با یک جاده روستایی به درون محوطه راه می یابد و پوشش گیاهی آن گونه های جنگلی و جلگه ای بوده و بخشی از آن مانند دشت ناز به عنوان زیستگاه گوزن زرد ایرانی مورد بهره برداری قرار گرفته است .
شغال، گربه جنگلی ، سنجاب ، سمور جنگلی و گراز از گونه های پستاندار و عقاب جنگلی ، جغد و کبوتر جنگلی نیز از پرندگان شاخص این مناطق که دیدن آنها می تواند تصویر دیگری از جنگل ها مازندران را برایتان بازسازی نماید .
مازندران در نوروز سال گذشته حدود 12 میلیون نفر شب اقامت مسافران را ثبت کرد و امسال نیز تا ششم فروردین میزبان بیش از 6 میلیون نفر شب گردشگر بود.
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیکلایی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
2096/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.