منطقه سرسبز دو هزار در ارتفاعات البرز و در جنوب شهر تنکابن ، شرایط طبیعی ویژه ‏ای را پدید آورده است به طوری که چشم اندازهای بدیع کوهستانی ، چمنزار و جنگل های مرتفع جلگه‏ای همچون تابلوی نقاشی چشم مخاطبان را نوازش می دهد.
منطقه دو هزار یک مقصد طبیعت گردی با جاذبه‌های متنوع است که در شکل گیری سکونتگا‏ههای آن بویژه روستای برسه تأثیر فراوانی داشته است. موزه مردم شناسی روستای برسه تاریخ گذشتگان این سرزمین را برای گردشگران و مسافرانی که به این منطقه سفر می کنند ، روایت می کند.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری تنکابن و عباس آباد روز سه شنبه در حاشیه بازدید از این موزه به خبرنگار ایرنا گفت : موزه مردم شناسی برسه تنها موزه این شهرستان در معرفی آداب و رسوم ، نوع پوشش ، خرده فرهنگ ها و ابزار آلات مربوط به زندگی مردم منطقه است.
نادر سحرخیز افزود : احداث این موزه از سال 1387 بر اساس مطالعات انجام شده و الگوبرداری از معماری بومی منطقه، آغاز شد و در مردادماه سال 1390 با رویکردی مردم شناسی گشایش یافت.
وی با بیان اینکه ساختمان این موزه از سازه های چوبی در دوطبقه ساخته شده است ، اظهار داشت : این موزه دارای 6 اتاق با 2 ایوان بزرگ با دیوار های کاهگلی است.
به گفته سحرخیز ، اشیاء تاریخی این موزه مربوط به اواخر قاجار است که در کنار آن اشیاء مردم شناسی مختص بومیان منطقه به نمایش گذاشته شده که در نوع خودش کم نظیر است .
وی به استقبال خوب مسافران و گردشگران سنوات گذشته از موزه مردم شناسی روستای برسه اشاره کرد و یادآور شد : در این موزه علاوه بر ایجاد سفره نمادین هفت سین ، غرفه ای از محصولات غذایی بومی منطقه دایر شده تا مسافران و گردشگران علاوه بر آشنایی بیشتر با فرهنگ بومی مردم منطقه از غذاهای محلی بهره مند شوند.
موزه مردم‌ شناسی برسه دو هزار تنکابن ، کاخ موزه رامسر ، خانه نیما در یوش بلده ، موزه تاریخ باستان و شهدای آمل در بقعه میربزرگ ، موزه تاریخ شهر بابل ، موزه مردم شناسی آلاشت سوادکوه و عمارت کلبادی ساری از جمله موزه های مازندران به شمار می روند .
شهرستان 162 هزار نفری تنکابن در غرب مازندران واقع است.
خبرنگار : علیرضا پورعلم ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/1602/7513/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.