به گزارش خبرنگار ایرنا، اگرچه زمان چندانی تا آغاز بهار جدید و تعطیلات نوروزی باقی نمانده است اما از امروز با یک عزم همگانی برای تامین کالاهای شب عید و آینده استفاده از کالاهای ایرانی تضمین شغل برای جوانان کشور است.
تجربه کشورهای توسعه یافته نیز نشان می دهد که یکی از شیوه های موفقیت ها آن ها حمایت از بخش تولید و استفاده از کالاهای داخلی بوده است.
در این میان ، خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا ) نیز به عنوان رسانه رسمی دولت درصدد است تا به تاسی از دیدگاه های مقام معظم رهبری که تاکید فراوانی بر مبارزه با کالاهای قاچاق و حمایت از تولید داخلی در سیاست های اقتصادی دارد در همین هفته پویش خرید کالاهای ایرانی را راه اندازی کند.
* اعتماد ملی با افزایش کیفیت کالاهای ایرانی
استاد دانشگاه فرهنگیان نوشهر گفت : امروزه یکی از علت های اساسی عدم تمایل عده ای از مردم برای خرید کالاهای ایرانی ، پایین بودن کیفیت برخی از این کالاها است بنابر این باید با افزایش سطح کیفیت محصولات ، کالاهایی تولید کرد که مشتری پسند و توان رقابت با بازارهای جهانی داشته باشد.
بهروز رودبارکی دکترای علوم اجتماعی در دانشگاه فرهنگیان نوشهر گفت : متاسفانه از گذشته آن باورهای غلطی که در وجود عامه مردم ریشه دوانده این است که کالاهای خارجی از لحاظ کیفیت ، مدت زمان دوام و قوام آن از کالاهای ایرانی بهتر است باید این باورها را در وجود مردم از بین برد .
* نقش آموزش در ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی
این استاد دانشگاه ، مقوله آموزش در ترویج فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی را نیز بسیار مهم و تاثیر گذار دانست و گفت : اصولا شخصیت انسان ها در دوران کودکی شکل پیدا می کند و دراین حوزه آموزش می تواند به عنوان یک عنصر تاثیر گذار باشد .
روبارکی افزود : اگر قرار است کشوری متکی به اقتصاد درون زا ، خود کفا و بی نیاز از دیگر کشورها داشته باشیم باید فرهنگ استفاده از کالاهای که در داخل تولید می شود را در جامعه نهادینه کنیم که یکی از راههای آن در نهادهای آموزشی مانند آموزش و پرورش و دانشگاهها است .
* آثار مثبت استفاده از کالاهای ایرانی
امام جمعه مرزن آباد نیز گفت : استفاده از کالاهای داخلی در پویایی و فعالیت بیشتر واحدهای تولیدی بسیار مهم است و با چنین اتفاقی واحدهای تولیدی ضمن آنکه توسعه می یابند در کنار آن شاهد اشتغالزایی نیز در کشور خواهیم بود.
حجت الاسلام محمود علیخانی افزود : بنا به فرموده مقام معظم رهبری اینکه دیده می شود در کشور انواع کالاهای وارداتی که بخشی از آن ها هم قاچاق است دیده می شود بدلیل آنکه دراین حوزه ضعیف عمل شده و همین عامل باعث واردات بی حساب و کتاب کالاهای خارجی شده است.
وی ریشه بیشتر آسیب های اجتماعی در جامعه مانند طلاق ، اعتیاد و خودکشی در کشور را معضل بیکاری دانست و ادامه داد : باید با مصرف کالاهای ایرانی زمینه را برای اشتغال جوانان در کشور فراهم کرد نه آنکه با استفاده از کالاهای خارجی زمینه برای خارجی مهیا کنیم.
امام جمعه مرزن آباد گفت : اینکه تصورکنیم که اقتصاد را باید بیگانگان در کشور ما رونق دهند چنین نگاهی تصور باطلی است و دراین حوزه نقش دولت بسیار مهم است و باید این اقتصاد را به مردم تحویل دهد.
علیخانی افزود : انقلاب اسلامی نیز با شعار 'استقلال ، آزادی و جمهموری اسلامی ' به پیروزی رسید بنابراین این شعار باید به عنوان یک الگو برای قشرهای مختلف مردم از دولت نظام جمهوری اسلامی گرفته تا تولید کنندگان و مردم عادی باشد.
*نقش دولت در اتخاذ سازو کارهای تشویقی تولیدکنندگان
مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس نیز گفت : عوامل مهمی می تواند برای تولید کنندگان انگیزه و رغبت بیشتربرای تولید کالاهای با کیفیت ، مرغوب و بادوام ایجاد کند که مهم ترین آن ها می توان به معافیت های مالیاتی ، ارائه تسهیلات کم بهره ، ارزان قیمت و نظارت صحیح در نحوه تخصیص ،توزیع و هزینه آن و نیز اختصاص یارانه به تولید کنندگان است.
فرشاد رئیسی دارای دکترای مدیریت مالی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود : هم اکنون چینی ها با عرضه کالاهای لوکس ارزان قیمت و غالبا بی کیفیت بازار خیلی از کشورها را قبضه کرده اند برای آنکه برای تولید کنندگان این کشور سرانه مالیاتی ، جمعیتی و مکانی در نظرگرفته شده است.
وی ادامه داد : به تعبیری باید گفت که دولت چین با اعمال چنین سیاستی ، اقتصاد را مستقل کرده است .
این مدرس دانشگاه گفت : مساله دیگر آنکه برنامه ریزان و سیاست گذاران سطوح کلان باید رویکردشان نسبت به بخش تولید تغییر کند و دراین بخش ضمن آنکه تسهیلات ارزان قیمت ، کم بهره و دراز مدت ارائه دهند ، در بعد دیگر سطح نظارت ها را نیز در بخش ساختاربانکی افزایش دهند.
رئیسی افزود : تا زمانی که با نگاه بانک محوری و سود محوری به بخش تولید نگریسته شود به یقین دراین حوزه تحولی ایجاد نخواهد شد بنابراین بانک ها باید میزان سودها را کاهش دهند و مهم تر از همه این مسائل از پایتخت محوری نیز خارج شویم .
به گفته او ، هم اکنون دیده می شود که غالب واحدهای تولیدی در پایتخت کشور فعالیت دارد درحالی که در دیگر استان های کشور از برخورداری از مراکز تولیدی فعال بی بهره اند .
* اشاعه فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی در دوایر دولتی و غیردولتی
این مدرس دانشگاه گفت : هم اکنون نباید عده ای با شعار برداشت های نادرستی از دیدگاه های رهبری فرزانه داشته باشند و با صرف هزینه های هنگفت همایش های آنچنانی در سطح کشور برگزار و در پی آن هیچگونه دستاوردی هم نداشته باشد .
رئیسی افزود : دراین بخش نقش ادارات دولتی و غیر دولتی خیلی مهم است و فرهنگ استفاده از کالاهای ایرانی باید در این ادارات ترویج و نهادینه شود و با این وجود راه نجات کشور در برابر تحریم های ظالمانه نگریستن به ظرفیت های داخلی یعنی آنچه که تولید می شود از آن استفاده کنیم ،است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشاردهنده:سید محسن حسن نیا
1899/7078 /1602/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.