به گزارش ایرنا ، سیدوجیه الله موسوی روز یکشنبه در نشستی با حضور خبرنگاران که به مناسبت هفته منابع طبیعی در نوشهر برگزارشد ، افزود : ریشه این معضل به سال های 1348 و 1352 برمی گردد و آن اینکه بیش از 900 قطعه 10 هکتاری در غرب این استان به نزدیکان دربار حکومت پهلوی واگذار شده بود.
**اهداف اولیه این طرح
وی تعیین مرز دائم جنگل ها ، کم کردن مشکلات حفاظت از اراضی جنگلی جلگه ای ، بهره برداری بهینه از اراضی موجود ، ایجاد درآمد برای وزارت منابع طبیعی از طریق اجاره و فروش ، ازدیاد تولیدات کشاورزی ، ایجاد کار برای دامداران سنتی و جنگل نشینان و بهره برداری از درختان در اراضی جنگلی جلگه ای را از اهداف ان واگذاری معرفی کرد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : هم اکنون با گذشت سال ها اگرچه اقداماتی در این حوزه برای رفع تصرف این اراضی از سوی افراد حقیقی و حقوقی انجام گرفته اما قصه پرغصه ای است که هنوز به نتیجه مطلوب نرسیده ایم .
وی گفت : تاکنون حدود 313 فقره پرونده دراین حوزه تشکیل شده که از این تعداد بیش از 112 فقره پرونده در دستگاه قضا در حال رسیدگی است که در پی آن بخشی از این اراضی قطعات 10 هکتاری آزاد سازی شده است.
موسوی افزود : دراین اراضی بناهایی به ارزش 10 میلیارد ریال یا بیشتر ساخته شده که متاسفانه برخی از مسئولان دستگاه های اجرایی وقت بدون توجه و استعلام از منابع طبیعی و آبخیزداری امتیازی مانند برق ، آب و گاز واگذار کرده اند که چنین رویه ای خلاف قانون بوده است.
وی برای حل ریشه ای این معضل خواستار همکاری همه جانبه مسئولان دستگاه های ذیربط دراین منطقه شد.
* آفت شب پره شمشاد در عرصه های جنگلی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر همچنین در ادامه گفت : این آفت در اردیبهشت ماه جاری برای نخستین بار در پارک بنفشه چالوس مشاهده شد که با گذر زمان به علت سرعت انتشار آن گستره زیادی از عرصه جنگلی و جلگه ای این منطقه را در برگرفت.
موسوی افزود : طبق آخرین آمار از زمان شیوع این آفت به حدود هزار و 500 هکتار خسارت وارد کرده و گستره ای به همین میزان نیز تحت شعاع قرار داده است .
وی اظهار داشت : اگر چه اقدامات پیشگیرانه ای مانند محلول پاشی به گستره ای حدود 500 هکتار از عرصه های آلوده در این منطقه انجام گرفت اما متاسفانه به علت سرعت تولید نسل این آفت و از سوی تراکم زیاد گونه شمشاد نمی توان به آسانی عرصه های آلوده به این آفت را مهار کرد.
* اقدامات دولت تدبیر و امید در آزاد سازی اراضی ملی
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر گفت : از سال 1393 در سایه همکاری دستگاه های اجرایی و قضایی حدود 361 هزار و 244 متر مربع اراضی ملی ساحلی حوزه غرب مازندران آزاد سازی شدکه بیشترین اراضی آزاد شده به میزان حدود 242 هزار و 557 متر مربع درسال جاری رخ داده است .
* برگشت به حالت نخست اراضی رفع تصرف شده غرب مازندران
موسوی افزود : برابر قانون اراضی ملی رفع تصرف شده باید به حالت اولیه برگردد و دراین حوزه نیز اقداماتی از جمله مختصات این اراضی برای تعیین حد و مرز ها آن ها انجام گرفته است و ضمن آنکه عملیات نهالکاری نیز صورت گرفت.
وی اظهار داشت : هم اکنون در قالب اجرای طرح کاداستر حدود 237 هزار و 464 هکتار از نقشه های ثبتی سنواتی اراضی ملی و مستثنیات غرب مازندران رقم سازی و به واحد ثبتی اداره کل ثبت اسناد و املاک مازنداران ارائه داده شده است.
وی تصریح کرد : حدود 62 هزار و 500 هکتار از نقشه های اراضی ملی و مستثنیات اشخاص در کلاردشت نیز در قالب اجرای این طرح اصلاح هندسی تدقیق و حدنگاری شد که در پی چنین اقداماتی این اداره کل در سطح استان رتبه نخست را کسب کرده است.
* برنامه های هفته منابع طبیعی و آبخیزداری غرب مازندران
مدیرکل منابع طبیعی در ادامه ضمن ارائه گزارشی از عملکرد یکساله این اداره کل به برنامه های هفته منابع طبیعی در غرب مازندران پرداخت و گفت : در این هفته حدود 300 هزاراصله نهال برای کاشت در میان مردم این مناطق توزیع شده است.
وی جشن منابع طبیعی در سینما جهان نمای چالوس ، جلسه شورای حفظ حقوق بیت المال ، نواختن زنگ طبیعت همراه با غرس نهال ، نشست خبری با خبرنگاران ، جشن درختکاری با حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی تنکابن ، سمینار آموزشی با موضوع منشورحقوق شهروندی و سلامت اداری در سالن اداره کل منابع طبیعی را از مهم ترین برنامه های هفته منابع طبیعی در این مناطق معرفی کرد.
هفته منابع طبیعی امسال که با شعار 'همیار طبیعت باشیم ' در تقویم رسمی کشور از 14 اسفند آغاز و تا 21 ماه جاری ادامه دارد.
حوزه اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران - نوشهر دارای 313 هزا رو 214 هکتار عرصه جنگلی و 197 هزار و 152 هکتار مرتع است.
خبرنگار: مهراب زکی پور کینجی **انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
7078 /1602/1899
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.