به گزارش ایرنا، رویکرد و عملکرد دولت یازدهم با هماهنگی 2قوه قضائیه و مقننه بر حفظ زمین های کشاورزی استان های شمالی است و ندادن خدمات عمومی آب ، برق ، گاز و تلفن از سوی دستگاههای اجرایی به عنوان خط قرمز برای کاربری زمین های کشاورزی در استان های شمالی تعریف شده است.
بر اساس اظهارات بازرسان امروز هیچ یک از زمین هایی که به صورت غیرقانونی تفکیک و به ویلا و یا واحد های مسکونی و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی تبدیل شدند، خدمات عمومی آب و برق ، گاز و تلفن دریافت نمی کنند.
یک میلیون و 691 هزار هکتار برابر با 70 درصد مساحت استان مازندران را عرصه های طبیعی و حدود 470 هزار هکتار از اراضی استان را زمین های کشاورزی و باغی تشکیل می دهند.
72 نوع محصول کشاورزی در مازندران تولید می شود که در 15نوع از جمله برنج با یک میلیون تن ،مرکبات با 2 میلیون و 500 هزار تن ،کیوی ،گل و گیاه ،دام وطیور و شیلات رتبه اول تا سوم کشور را دارد.
سید حسن میری مدیر کل بازرسی استان مازندران در گفت و گو با ایرنا گفت: از سال 93 بازرسی استان با حمایت دستگاه قضایی با تمام قوا همراه با مسئولان جهاد کشاورزی، منابع طبیعی ، محیط زیست و استانداری در اجرای قوانین و مقررات حفظ زمین های کشاورزی و برخورد با متخلفان به ویژه زمین خواران جدی است.
وی تصریح کرد: امروز بنگاه های املاک که همانند قارچ در مناطق مختلف استان روییده بودند و معاملات غیر قانونی را با تفکیک غیر مجاز زمین های ملی و کشاورزی انجام می دادند تعطیل شدند.
میری گفت: البته اکنون هر گونه تغییر کاربری مورد نیاز برای ایجاد طرح های عمرانی به ویژه طرح های وابسته به کشاورزی با حمایت نیز انجام می شود.
**فعالیت شبانه روزی 22گروه گشت ویژه حفاظت از زمین های کشاورزی مازندران در تعطیلات نوروزی
دلاورحیدر پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:گروه های گشت ویژه حفاظت از اراضی کشاورزی در ایام نوروز طبق قانون بشدت با عوامل متخلف دراین حوزه برخورد خواهند کرد.
وی با بیان اینکه فرمانداران ، دادستان ها و فرماندهان انتظامی شهرستان های استان مازندران نیز همکاری خوبی با گشت های ویژه امور اراضی دارند، خاطر نشان کرد: در سال های گذشته بیشترین خرید و فروش و ساخت و سازهای غیر قانونی در زمین های کشاورزی طی روزهای تعطیل به ویژه در ایام نوروز صورت گرفت.
حیدر پور گفت :در ایام نوروز و تعطیلات 22 ماشین انتظامی ویژه گشت پیشگیری و برخورد با تغییر کاربری غیر مجاز با حکم دادستان در تمام نقاط استان مازندران به صورت شبانه روزی فعال هستند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه با همت کارشناسان امور اراضی، دادگستری کل و استانداری از سال 92 تاکنون چهار هزارو 955مورد به مساحت 738 هکتار ازتغییر کاربری زمین های کشاورزی استان جلوگیری شده است، گفت: در سه سال گذشته به اندازه 10 سال ما قبل با متخلفان زمین خواری و تغییر کاربری غیرمجاز برخورد صورت گرفته است.
حیدرپور خاطر نشان کرد: در حال حاضر حکم قلع و قمع 172هکتار از زمین های کشاورزی که غیر قانونی تغییر کاربری داده شده است، نیز صادر و در اختیار جهاد کشاورزی قرار دارد.
آمارهای رسمی در حوزه کشاورزی اهمیت ملی کشاورزی مازندران را نشان می دهد و یکی از آمارها ضریب کشت 35/1 درصدی در این استان است که این شاخص در کشور هفت دهم درصد است و به عبارتی دیگر سطح زیر کشت سالانه استان بیش از 650 هزار هکتار و 2 برابر میانگین کشوری است.
استان مازندران با 5/10 درصد ارزش افزوده اقتصادی تولیدات بخش کشاورزی که حدود 5/4 برابر میانگین کشور است، رتبه اول کشور را به خود اختصاص داده است.
خبرنگار: سید رضا هاشمی کروئی** انتشار دهنده: سید محسن حسن نیا
/1899/6990
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.