به گزارش خبرنگار ایرنا، 13 تا 21 اسفند هفته منابع طبیعی نام دارد و همه ساله در این هفته در مناطق مختلف کشور نهال غرس می شود.
نهادها و سازمان هایی همچون شهرداری و منابع طبیعی و آبخیزداری ، مردم را به کاشت درختان تشویق و با ارائه رایگان نهال، شهروندان را به انجام دادن این امر پسندیده و ماندگار دعوت می کنند.
بزرگان دین الهی اسلام نیز علاوه بر تاکید بر درختکاری و حفظ محیط طبیعی، خود بر این امر اهتمام ویژه ای داشته اند. پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند : اگر شخصی درختی بکارد یا مزرعه ای را به زیر کشت ببرد و انسان ها، حیوانات یا پرندگان از آن بخورند، این کار صدقه ای از طرف آن شخص شمرده می شود.
حضرت علی (ع) نیز باغ های خرمای فراوانی را در مدینه به وجود آورد و بیشتر آنها را در راه رضای پروردگار وقف کرد.
معاون امور جنگل اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ـ نوشهر، روز شنبه دبیرستان دخترانه وحدت روستای علی‌آباد میر نوشهر گفت: اگر درخت و جنگل در جاهای دیگر مهم است، این اهمیت در استان مازندران بیشتر است.
رحمت علیزاده جیرکُل افزود : شرایط ویژه مازندران و وجود جنگل و دریا باعث شده است که محافظت از درخت و جنگل، به دلیل تصفیه هوا و جلوگیری از وقوع سیل، حیاتی باشد.
وی با اشاره به نقش جنگل‌ها در ترسیب کربن گفت : زندگی امروزین بشر منجر به رها شدن کربن در جو شده است که درختان با جذب آن و پس دادن اکسیژن ، نقشی بسیار مهم‌تر از بهره چوبی برای ما دارند.
فرماندار نوشهر نیز در این آئین گفت : برگزاری زنگ طبیعت در مدارس اقدامی پسندیده است زیرا موجب پیوند منابع طبیعی با فرهنگ و کسانی که آینده در دست آنهاست و نقشی کلیدی در احیای منابع طبیعی دارد می‌شود.
علی شادمان افزود : با وجود کمبود اعتبارات ، پارسال در حد امکان برای درخت‌کاری با منابع طبیعی همکاری شد ولی لازم است بررسی کنیم درخت‌کاری های گذشته تا چه حد موفقیت‌آمیز بوده است.
در پایان این آیین، مسئولان و دانش‌آموزان با غرس نهال در محوطه مدرسه، به استقبال هفته منابع طبیعی رفتند.
استان مازندران یک میلیون و 691 هزار هکتار عرصه های طبیعی دارد
در 313 هزار هکتار از جنگل های غرب مازندران 90 گونه درختی وجود دارد.
خبرنگار : شهاب رویانیان ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
/7517/ 1602/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.