به گزارش خبرنگار ایرنا ، ساخت این پل که طول آن چهار کیلومتر در نظر گرفته شده است بخشی از طرح های جانبی و تکمیلی سد ' گلورد ' است که ارتباط 60 روستا را با هم بر قرار می کند.
مدیر عامل آب منطقه ای مازندران در مراسم کلنگ زنی این پل گفت : طولانی ترین پل شمال کشور بر روی دریاچه سد گلورد احداث می شود تا علاوه بر تامین مسیر تردد روستا نشینان منطقه ، به سازه ای برای جذب گردشگر تبدیل شود.
محمدابراهیم یخکشی افزود : این پل علاوه بر این که طویل ترین پل شمار کشور محسوب می شود ، جزء پنج پل طویل و مرتفع کشور هم به شمار می رود.
وی ارتفاع این پل فلزی را 40 متر اعلام کرد و گفت : برآورد اولیه هزینه ساخت آن 300 میلیارد ریال است که از محل فاینانس داخلی اجرایی می شود و براساس زمان بندی انجام شده مقرر شد ظرف مدت 15 ماه به بهره برداری برسد.
این پل فلزی جایگزین پل قدیمی روستای ' رودبار ' می شود که بر اثر آبگیری سد گلورد بزودی به همراه این روستا زیر آب می رود.
پیش از این جانمایی برای روستای رودبار در مکان بالادست محل کنونی روستا انجام و اقدامات لازم و تکمیلی برای ساخت مسکن و دیگر امکانات مورد نیاز روستائیان انجام شده بود.
ساخت سد گلورد در 45 کیلومتری جنوب شهر نکا واقع در شرق مازندران مراحل پایانی را طی می کند و قرار است از اوایل سال آینده به بهره بردرای برسد.
پیش از این شبکه آبرسانی پائین دست این سد که در پنج واحد تعریف و اجرائی شده بود ، به بهره برداری رسید.
به گفته مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران برای ساخت سد گلورد تا کنون حدود 2 هزار میلیارد ریال هزینه شده است که بیشترین میزان آن در زمان دولت یازدهم اختصاص یافته است .
با بهره برداری از سد گلورد ، علاوه بر آب کشاورزی شرق مازندران شامل شهرستان های نکا ، بهشهر و گلوگاه ، آب آشامیدنی این مناطق هم تامین می شود.
شرق مازندران بر اساس گزارش های رسمی آب منطقه ای و هواشناسی بیشترین خشکسالی را در سال های اخیر تجربه کرده است .
سد گلورد دارای مخزن 107 میلیون متر مکعبی است که در کنترل سیلاب و کاهش خسارات ناشی از سیل هم نقش موثری دارد.
این سد همچنین به خاطر واقع شدن در منطقه بالادست و جنگلی شهرستان نکا ، دارای ظرفیت گردشگری است که قرار است علاوه بر تعریف منطقه گردشگری در حاشیه آن ، ساخت نیروگاه برق آبی هم از سوی بخش خصوصی بر روی آن در دستور کار قرار گیرد.
کلنگ طویل ترین پل شمال کشور بر روی دریاچه سد گلورد با حضور استاندار مازندران ، رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی که نمایندگی مردم شرق مازندران را بر عهده دارد و معاون طرح و توسعه شرکت منابع آب کشور به زمین زده شده است.
جمعی از مدیران استانی و همچنین مدیران شهرستان های سه گانه شرق مازندران هم در این مراسم حضور داشتند .
خبرنگار : مریم نظری ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7332/1654
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.