به گزارش خبرنگار ایرنا ، این پل که در یک سال گذشته به صورت رسمی بازنشسته شد و تردد خودروها بر روی آن با افتتاح پل سوم محمد حسن خان ممنوع شد ، همچنان چشم انتظار نگاه ویژه مسئولان برای مرمت است.
هر چند این روزها آثار تاریخی در بابل حال و روز خوشی ندارد اما مردم بابل امیدوارند با آغاز مرمت این پل تاریخی شاهد جذب بیشتر گردشگر داخلی و خارجی در این شهرستان باشیم.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تاکنون 500 میلیون ریال برای مرمت پل تاریخی محمد حسن خان بابل هزینه شده و طرح کلی مرمت این پل تهیه و به تصویب رسیده است.
مهدی ایزدی افزود: در سفر کاروان تدبیر و امید به مازندران برای مرمت و بازسازی این پل تاریخی 10 میلیارد ریال اعتبار مصوب کرده اند و تخصیص این اعتبار را مشروط به این دانستند که طرح کامل مرمت این پل تاریخی ارائه شود.
وی گفت: خوشبختانه طرح مرمت این پل آماده و ارائه شده است و منتظر تخصیص اعتبار برای آغاز عملیات اجرایی مرمت این پل می باشیم.
وی اظهار داشت: این طرح مرمت ، بدنه، اطراف و نورپردازی پل محمد حسن خان بابل را شامل می شود.
ایزدی در ادامه بیان داشت: طرح مرمت پل محمد حسن خان بابل توسط شورای اسلامی و شهرداری بابل با نظارت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مازندران انجام می شود.
این پل را محمدحسن خان قاجار ، جد بزرگ آغامحمدخان قاجار اواخر دوره افشاریه در سال 1146 هجری قمری یعنی 291 سال پیش بر روی رودخانه بابلرود و در جای پلی که پیش از این از دوران غزنوی وجود داشت ، بنا کرد.
تاریخ نویسان هزینه ساخت این پل را که تا سال 1343 تنها راه ارتباطی بابل به بندپی ، آمل ، تهران و روستاهای جنوب و جنوب غربی شهرستان بود ، 12 هزار تومان ذکر کرده اند.
پل محمدحسن خان با 140 متر طول و شش متر عرض ، دارای شش چشمه یا طاق اصلی و دو چشمه فرعی است و ارتفاع آن از بستر رودخانه 11 متر است.
این پل به سبک پل های دوران صفوی و در اواخر دوران افشاریه ساخته شده است و از ویژگی های مهم آن استفاده از سفیده تخم مرغ و ساروج در ساختش است.
پل تاریخی محمد حسن خان قاجار یک بار در زمان پهلوی اول ترمیم شد و در تاریخ 22 اردیبهشت 1356 با شمارهٔ ثبت 1414 به عنوان یکی از آثار ملی ایران ثبت شد
این پل 300 ساله حدود نیم قرن پیش با ثبت نامش در فهرست آثار ملی به شماره 1414 به سن بازنشستگی رسیده بود، ولی به علت نبود پل جایگزین مناسب زیر بار ترافیک باقی ماند.
عبور و مرور ماشین بر روی پل محمدحسن خان پس از بهره برداری از پل سومی با همین نام در جوار آن در سال گذشته ممنوع شد.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی**انتشار دهنده:سید محسن حسن نیا
1899/7328
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.