به گزارش خبرنگارایرنا،نگاه زیست محیطی دولت تدبیر وامید و در اولویت بودن توجه به محیط زیست در برنامه های دولت یازدهم باعث شده تا در سفراستانی کاروان دولت تدبیر و امید به مازندران، ایجاد نیروگاه زباله سوز و کمپوست برای 12 شهرستان در دستورکار قرار گیرد.
هم اکنون طرح ایجاد کارخانه کمپوست در شهرستان های بابل، نکاء، بهشهرو گلوگاه با اعتبار 130 میلیارد ریالی به بهره برداری رسید و حدود 400 تن زباله این شهرستان ها نیز به طور بهداشتی فراوری و از ریخت و پاش آن در طبیعت جلوگیری شود.
همچنین طرح ساخت نیروگاه زباله سوز در شهرستان های ساری و نوشهر نیز با اعتباری افزون بر 680 میلیارد ریال در دست اجراست که پیش بینی می شود این 2 واحد زباله سوز در سال آینده به بهره برداری برسد.
معاون عمرانی استاندارمازندران در گفت وگو با ایرنا توجه به محیط زیست را از برنامه های مهم دولت تدبیر و امید در بیست ودومین سفر استانی مهر ماه 94به این خطه شمال کشور اعلام کرد.
علی نبیان افزود : دولت در این سفر حدود یک هزار میلیارد ریال اعتبار برای احداث چهار نیروگاه زباله سوز و پنج کارخانه کمپوست در شهرستان های شرق و غرب مازندران اختصاص داد.
وی گفت که با تکمیل این واحدهای پسماند روزانه 3 هزار تن از زباله های استان فراوری خواهد شد و مشکل زیست محیطی ناشی از دفن زباله در این خطه شمال کشور نیز رفع می شود.
معاون استاندارمازندران همچنین گفت که دولت برای ساخت نیروگاه زباله سوز در شهرهای ساری و نوشهر که با 40 درصد پیشرفت فیزیکی تاسیسات و 80 درصد پیشرفت خرید ماشین آلات در دست اجراست ، حدود 680 میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
نبیان افزود : با تامین بموقع اعتبار این طرح های پسماند ، روزانه 700 تن زباله این 2 شهر و برخی روستاهای اطراف به طور بهداشتی فراوری خواهد شد.
وی ادامه داد : طرح ساخت نیروگاه زباله سوز برای شهرهای آمل و جویبار نیز تهیه شده و با پیش بینی اعتبار مورد نیاز از سال آینده اجرای آنها در دستور کار قرار می گیرد.
** اجرای پنج طرح کمپوست زباله در شهرهای مازندران
معاون استاندارمازندران گفت : همزمان در راستای حفظ محیط زیست ساخت پنج کارخانه کمپوست زباله نیز در شهرهای این استان در دست اجرا قرار گرفت که تاکنون 2 طرح در شهرهای بابل و شرق مازندران شامل بهشهر، نکاء و گلوگاه با اعتبار 130 میلیارد ریال و ظرفیت حدود 400 تن زباله در روز به بهره برداری رسید.
به گفته وی ، در سال آینده نیز طرح کمپوست زباله شهر نور در غرب استان نیز با ظرفیت 250 تن و اعتبار 60 میلیارد ریالی به بهره برداری می رسد.
نبیان اضافه کرد : طرح کمپوست 250 تنی تنکابن نیز با اعتبار20 میلیارد ریال از محل دفتر مقام معظم رهبری درحال اجراست.
مدیرکل محیط زیست مازندران نیز گفت که پسماند خانگی چالش 30 تا 40 ساله در این استان است و تاکنون به این مشکل از سوی دولت ها و مردم کمتر توجه شده است.
حسینعلی ابراهیمی کارنامه افزود : دولت تدبیر و امید در بین دولت های پس از انقلاب بیشترین توجه را به محیط زیست به خصوص پسماند داشت و برای مازندران نیز در سفر استانی مصوبات خوبی را تصویب کرد که در دست اجراست.
وی اضافه کرد : با بهره برداری از نیروگاه زباله سوز و کمپوست بخش زیادی از مشکلات دفن زباله در این خطه شمال کشور رفع می شود و برای رفع کامل چالش های موجود نیاز به همکاری مردم، شهرداری ها، دهیاری ها و بخشداری است.
مدیرکل محیط زیست مازندران گفت که باید به گونه ای فرهنگ سازی شود که ابتدا با اجرای طرح تفکیک زباله زمینه را برای فراوری فراهم کنیم و پس از آن شهرداری ها، دهیاری و بخشداری ها به وظایف قانونی خود در این ارتباط عمل کنند.
ابراهیمی وظیفه شهرداری های بالای 200 هزار نفری را ایجاد واحد فراوری زباله طبق قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در برنامه پنجم اعلام کرد و افزود : براساس قانون شهرهای بالای 200 هزار نفر جمعیت نمی توانند مکانی برای دفن زباله داشته باشند و باید زباله ها را فراوری کنند که این کار در مازندران با عقب ماندگی مواجه است.
وی بار دیگر مصوبه دولت یازدهم را در ایجاد واحدهای فراوری زباله مهمترین رویکرد زیست محیطی برای حفاظت از طبیعت مازندران اعلام کرد.
مازندران سه میلیون و 200 هزار نفر جمعیت دارد و روزانه سه هزار تن زباله در این استان تولید می شود و دفن زباله در این استان مسایل اجتماعی را در چند سال گذشته در برخی شهرهای مازندران به دنبال داشته است.
بویژه اینکه مقصد بخشی از زباله های شهری در داخل جنگل های نکا ، انجیل سی ، ارس شیرگاه و نیز در کنار منابع ابی ورودخانه های چون تلار و هراز بوده است که این امر در سالهای اخیر مشکلات زیست محیطی در مازندران را تشدید کرده بود .
گزارشگر: حسین فلاحتی ** انتشاردهنده : سید محسن حسن نیا
6982/1899
.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.