به گزارش خبرنگار ایرنا ، سید رضا صالحی امیری که برای شرکت در نخستین همایش ملی ' نیما ، زبان و شعر طبری ' به مازندران سفر کرد ، به همراه استاندار مازندران و جمعی از مسئولان استان در این مراسم شرکت کرد.
آئین چهلمین روز درگذشت آیت الله فاضل در حوزه علمیه فیضیه مازندران واقع در سلطان محمد طاهر بابل برگزار شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در این مراسم و قرائت فاتحه ، به مقام علمی و فقهی این پدر شهید و انقلابی همگام با نهضت امام خمینی (ره) در استان مازندران ادای احترام کرد .
امام جمعه بابل در این مراسم گفت : یکی از ویژگی های بارز آیت الله فاضل داشتن صحه
صدر بالا و پذیرا بودن تمامی طیف های جامعه بوده است.
حجت الاسلام حسن روحانی افزود : حیات نورانی این خدمتگزار ، منشاء خیر برای بسیاری از آحاد جامعه بوده است و او نقش پدری را برای جامعه ما ایفا می کرد.
وی ادامه داد : آیت الله فاضل بسیار علاقه مند بود که در زمینه های مختلف به مردم خدمت کند و اگر کسی هم کاری با او داشت ، براحتی می توانست نزدش حضور یابد و مشکلات خود را رفع کند.
آیت الله حاج شیخ محمد فاضل استرآبادی فرزند آیت آلله نجفعلی فاضل استرآبادی در سال 1314 هجری شمسی در شهر نجف عراق دیده به جهان گشود.
وی دروس مقدماتی علوم اسلامی را در مازندران ، نزد پدر و نیز نزد آیت الله حاج شیخ محمد کوهستانی (پدر همسرش) فرا گرفت و در ادامه به حوزه علمیه نجف اشرف عزیمت کرد و درس های سطوح عالی را نزد اساتید برجسته آن حوزه از قبیل حاج شیخ مجتبی لنگرانی و حاج شیخ صدرا بادکوبه‌ای فرا گرفت.
این معلم اخلاق سپس در جلسه درس های فقهی و اصولی فقهای عظام آن عصر ، اعم از امام خمینی (ره) ، آیت الله حاج سید محمود شاهرودی، حاج سید ابوالقاسم خویی، حاج شیخ حسین حر حلّی و حاج میرزا باقر زنجانی شرکت کرده و در بین شاگردان آنان، به علم و عمل و فضایل اخلاقی شناخته شد.
آیت الله فاضل بر اثر فشار رژیم بعثی عراق، در سال 1354 هـ.ش مجبور به ترک عراق شد و پس از ورود به ایران، در شهر بابل اقامت کرد و به شدت مورد توجه جامعه مذهبی جوانان شهر قرار گرفت، به گونه‌ای که در جریان انقلاب اسلامی ملت ایران در سال 1357 رهبری مبارزه این شهر علیه رژیم فاسد پهلوی را بر عهده داشت و مسجد وی، یعنی مسجد کاظم‌بیکی بابل، پایگاه انقلابیون پرشور این شهر بود.
وی پس از پیروزی انقلاب به عنوان مسئول کمیته امنیتی شهر بابل فعالیت داشت و تلاش های شبانه روزی او زبانزد خاص و عام شد و در سال 1359 به عنوان نماینده مردم بابل در مجلس شورای اسلامی، انتخاب شد و بعد از انجام فعالیت هایی در این زمینه به فکر تاسیس حوزه علمیه افتاد و با پیگیری های لازم در سال 1363 اقدام به تأسیس حوزه علمیه فیضیه مازندران در روستای سلطان محمد طاهر از توابع شهر بابل کرد.
آیت الله فاضل به عنوان مدیر حوزه علمیه فیضیه مازندران و داماد ایت الله کوهستانی تاکنون هزاران طلبه پرورش داد و این حوزه هم اکنون حدود 200 طلبه از 20 استان کشور دارد .
این عالم ربانی در مدت عمر پربرکتشان موفق شد آثار مختلفی کتاب تألیف کند که راهنمای لمعه، دعا و نیایش، سه مقاله پیرامون عاشورا، اربعین و نوروز و نیز کتاب عاشورا؛ انگیزه، شیوه و بازتاب از جمله آن است .
همچنین نگاهی به شخصیت و حقوق زن در اسلام و سایر ملل، فلسفه تفاوتهای زن و مرد در حقوق اسلام، تحلیل مبنای تاریخی اربعین حسینی، شیوه تألیف و سبک فقهی کتاب مجمع الفائده و البرهان، نگاهی به کتاب الحدائق الناضره، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (1)، شیخ مفید و نوسازی فقه شیعه (2)، شخصیت و جایگاه علامه حلی (ره) در فقه و نگاهی به کتاب نفیس جواهر الکلام مقاله هایی است که در طول دوران زندگی به رشته تحریر درآورده است.
آیت الله فاضل در روز ششم آذر ماه سال جاری در سن 81 سالگی براثر سکته مغزی در بابل درگذشت و پیکرش بنا به وصیت در نجف اشرف به خاک سپرده شد.
خبرنگار : فریبرز سیفی ** انتشار دهنده : حسن فلاحتی
7343/1654

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.