اسفند پارسال و در همان روزهای نخست بروز بیماری کرونا بنا به ضرورت حفظ سلامتی مردم ، مدارس ، دانشگاهها و به همراه این دو گزینه بازارهای محلی و روزبازارها تعطیل شد و تعطیلی بازارهای مازندران بخاطر کرونا حتی به جمعه بازار جویبار رحم نکرد و کرکره این بازار با ۲۰۰ سال قدمت پایین کشیده شد .

روزبازارها یا همان بازارهای محلی در محلات و مناطق مختلف شهرهای مازندران فعالیت می کنند و عرضه کننده کالاها و محصولات تولیدی روستاییان و کشاورزان است و این کالاها از میوه ، مرغ و سبزی گرفته تا مربا و انواع رب خانگی همچون رب انار ، رب گوجه فرنگی و رب ازگیل در بساط فروشندگان این بازارهای محلی یافت می شود .

از گذشته بدین گونه بوده است که مکان های پر رفت و آمد به عنوان مناطق برپایی روزبازارها توسط فروشندگان انتخاب می شد و در روزهای خاص هفته یا هر روز هفته ، فروشندگان در این بازارها حاضر می شدند و با حداقل امکاناتی نظیر پهن کردن نایلون و یا تخته چوب روی زمین بساط خود را بر روی آنها قرار می دادند و این افراد در فاصله های نزدیک بهم کالاهای خود را عرضه می کردند. 

به خاطر همین شرایط و نوع کار کردن در روزبازارها یا همان بازارهای محلی، ستاد مبارزه با کرونا در همان روزهای نخست بروز این بیماری دستور توقف فعالیت این نوع بازارها را داد و این مصوبه همچنان پابرجاست اما مشاهدات خبرنگاران ایرنا در شهرهای مازندران نشان می دهد که این بازارها با همان شکل و شمایل سابق فعالیت خود را آغاز کرده اند و فعالیت آنها باعث شده تا مردم به عنوان خریدار به سوی این بازارها کشانده شوند.

این در حالیست بعد از حدود یک ماه و نیم  تعطیلی صنوف ، براساس تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا از ۲۳ فروردین امسال تنها صنوف کم خطر یعنی صنوفی که تعداد مراجعه کنندگان در آنها کم است آنهم با رعایت نکات بهداشتی فعالیت خود را آغاز کرده اند.

پس از ابلاغ این مصوبه و اجرای آن در استان مازندران ۷۵ درصد  از ۱۶۰ هزار صنوف این استان که به عنوان صنوف کم خطر به شمار می روند  به چرخه تولید بازگشتند و هنوز واحدهای صنفی پرخطر در انتظار اجازه فعالیت می باشند .

با این اوصاف ، پیاده کردن رفتار سختگیرانه در خصوص فعالیت مشاغل و صنوف در مقابل آن فعالیت آزادانه و بدون چهارچوب روزبازارها این شائبه را ایجاد می کند که چرا تصمیمات کرونا از سوی روزبازارها نادیده گرفته شده است .

صنوف معترض به دور زنندگان قانون 

نماینده اتاق اصناف مازندران در اتاق اصناف کشور گفت : صنوف و بازاریان استان مازندران از همان ابتدای وقوع این بیماری همگام و همسو با سیاست های ستاد مقابله با کرونا چه در سطح ملی و چه در سطح استانی اقدامات لازم را انجام دادند و پای کار شدند . 

عباس رمدانی افزود : به طوریکه در تعطیلی حدود ۲ ماهه صنوف مازندران این بخش از اقتصاد استان ۷۰۰ میلیارد تومان کمتر به نسبت مدت مشابه سال قبل درآمد کسب کردند و خسارت دیدند .  

وی ادامه داد : شرایط کرونایی به صنوف مازندران ضربه سختی وارد کرد چرا که بخش بیشتر صاحبان صنوف استان در واحدهای اجاره ای فعالیت می کنند و بخش بیشتری از درآمدهای آنها صرف پرداخت اجاره مغازه می شود . 

نایب رییس اتاق اصناف مرکز مازندران گفت: تعطیلی صنوف و عدم کسب درآمد فشار هزینه ای بر صاحبان این واحدها تحمیل کرده است  و علاوه بر این آنها موظف به پرداخت مالیات نیز می باشند و برغم تمامی این مشکلات مالی این بخش تابع قوانین و مصوبات شرایط فعلی می باشند و با رعایت نکات و پروتکل های بهداشتی فعالیت دارند.

وی افزود : اما در این میان روزبازارها و بازارهای محلی برغم اینکه فعالیت آنها ممنوع اعلام شده است اما فعالیت خود را آغاز کرده اند و این باعث بروز گلایه هایی در صاحبان صنوف شده است . 

رمدانی ادامه داد : صنوف معتقدند در حالی آنها مجبور به پرداخت مالیات و اجاره مغازه ها هستند و از سوی دیگر بخاطر شرایط کرونایی می بایست پروتکل های بهداشتی را رعایت بکنند اما فروشندگان در روزبازارها بدون پرداخت هزینه ای بابت اجاره و مالیات و با دور زدن مصوبات و قوانین فعالیت می کنند . 

وی به جلسه اخیر اتحادیه های اصناف مازندران با استاندار اشاره و تصریح کرد : نمایندگان اصناف در این جلسه موضوع روزبازارها را مطرح کردند تا قوانین در مورد آنها نیز اعمال شود . 

مصوبات کرونایی شامل روزبازارها هم می شود  

سرپرست اداره کل پدافند غیر عامل استانداری مازندران با اشاره به مصوبه اسفند پارسال ستاد مقابله با کرونا در استان مبنی بر تعطیلی بازارهای محلی و سنتی گفت : اجرای این بخش از مصوبه از سوی شهرداری ها نظارت و پیگیری می شود .

حمید بخشی افزود : در حال حاضر که سه ماه از بروز کرونا و اعمال این مصوبه می گذرد همچنان این مصوبه پابرجاست و هنوز مصوبه ای مبنی بر اجازه فعالیت این بخش از بازارهای استان ابلاغ نشده است .

وی ادامه داد : با توجه به شرایط کرونایی فعلی حتی در جلسه روز گذشته ستاد کرونای مازندران ، استاندار اعلام کرد که شهرستان سفید هم می بایست پروتکل های بهداشتی را رعایت بکنند و اعلام وضعیت سفید پایان کرونا نیست .

سرپرست پدافند غیر عامل مازندران اضافه کرد : فعالیت روزبازارها در برخی شهرهای استان نماد دور زدن و خلاف قوانین و مصوبات است که با آنها برخورد و این بازارها جمع می شود .

وی از شهرداری مازندران خواست تا بدقت وضعیت مناطق مختلف شهر را کنترل بکنند و روزبازارهایی که برپاشده را جمع آوری بکنند .

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.