با شیوع کرونا در کشور و بویژه مازندران بسیاری از کسب و کارها در راستای مقابله با این ویروس خطرناک در آستانه عید نوروز تعطیل و بسیاری از خانواده ها بویژه اقشار کم بضاعت از این جهت متقبل ضرر و زیان مالی شدند به طوری که زندگی آنها را کاملا تحت تاثیر خود قرار داد.

با تشدید اوضاع کرونایی ، دولت بلافاصله وارد عمل شد و پس از جلساتی که پیرامون این موضوع برگزار شد سرانجام مقرر گردید تا بسته های حمایتی برای اقشار کم درآمد در نظر گرفته شود و در این راستا دکتر حسن روحانی رئیس جمهوری در نشست مشترک ستاد اقتصادی دولت و نمایندگان فعالان اقتصادی، با تبیین مصوبات دولت برای حمایت از قشرهای آسیب پذیر، اعلام کرد که نخستین بسته حمایتی برای این افراد تا قبل از سال جدید پرداخت می‌شود و سه بسته دیگر هم در ماه‌های بهار ۹۹ به آنان پرداخت خواهد شد.

رئیس جمهور، رقم این بسته حمایتی را از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان متغیر دانست و گفت که توزیع تفصیل این مصوبه از طریق سازمان برنامه و بودجه و وزارت رفاه تبیین می‌شود.

این اقدام دولت که در شرایط سخت مالی صورت گرفت ، نور امید را در دلهای خانواده های کم بضاعت در کشور و همچنین استان مازندران روشن کرد و آنها را بیش از پیش به آینده امیدوارتر ساخت.

در مازندران نیز مسئولان پای کار آمدند و دستورالعمل هایی را نیز در این زمینه ابلاغ نمودند تا افراد کم بضاعت در استان هر چه سریعتر از حمایت های معیشتی دولت بهره مند شوند و در این راستا معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری مازندران اعلام نمود که تمامی کارگران میدانی، روزمرد و دستفرشان استان برای پوشش بسته معیشتی دولت معرفی خواهند شد.

مهدی رازجویان گفت : بر حسب دستور استاندار مازندران تصمیم داریم به دلیل آسیب به اقشار کم درآمد ناشی از شیوع ویروس کرونا تمامی کارگران روزمزد یا میدانی و دستفروشان سطح استان را پس از راستی آزمایی برای برخوداری از بسته معیشتی دولت معرفی کنیم و در این زمینه سرشماری و ثبت مشخصات این کارگران و دستفروشان به تمامی شهرداری‌های ابلاغ و تکلیف شده است .

وی با بیان اینکه در روزهای آینده اطلاعات این کارگران جمع بندی خواهد شد ، اظهار داشت : این قشر از جامعه اولویت نخست برای دریافت کمک معیشتی هستند زیرا منابع درآمدی آنان فصلی و به شدت آسیب پذیر است.

این قشر از جامعه با وجود اقدامات حمایتی که صورت گرفته و بخش دیگری از آن نیز در شرف انجام است باز نسبت به تامین معیشت خود دغدغه دارند و آنها بیش از همه نگران گرانی های دوران پساکرونایی هستند و معتقدند که اگر این اتفاق بیفتد برنامه حمایتی دولت نقش چندانی در زندگی آنها نخواهد داشت.

البته نگرانی های آنها هم بی مورد نیست چرا که با آغاز فعالیت کسب و کارهای کم خطر بویژه مواد غذایی و پرسیدن قیمت چند قلم کالای مصرفی خیلی سریع می توان افزایش قیمت ها را مشاهده نمود .

بسیاری از کارشناسان و صاحبنظران حوزه اقتصادی بر این باورند که با افزایش حدود ۳۰ درصدی دستمزدها در سال ۹۹ برای طبقه کارگر، (با احتساب ۲۱ درصد افزایش حقوق و دستمزد پایه همراه با افزایش بن کارگری، حق عایله مندی، مسکن و غیره) ، افزایش قیمت نهاده های تولید و نرخ تورم 40 درصدی کارفرامایان چاره ای جزء افزایش قیمت تولیدات خود ندارند.

آنان معتقدند ؛ دولت با دادن یارانه ، طراحی بسته های معیشتی و غیره به این اقشار می تواند تلاش کند تا دست کم قدرت خریدی به اندازه پارسال داشته و سفره شان از سال گذشته کوچک‌تر نشود.

نیازمند حمایت دولت هستیم

یک کارگر روزمزد عباس آبادی که به همراه دوستش عازم محل کارش بود درباره شرایط اقتصادی این روزها گفت : پس از 25 روز بیکاری با هزار بدبختی از دیروز کاری پیدا کردم تا بیش از این شرمنده خانواده ام نشوم.

رحمان صادقی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : شرایط بهداشتی را در محل کارم رعایت می کنم اما اگر کرونا بگیرم و بمیرم بهتر از این است که با جیب خالی به خانه بروم.

وی اقدام دولت در حمایت از اقشار کم درآمد را بسیار ارزشمند دانست و اظهار داشت : در این شرایط سخت واقعا نیازمند حمایت های دولت هستیم چرا که حقوق روزمزدی کفاف خرج زندگی را نمی دهد.

صادقی خاطر نشان کرد : متاسفانه در روزهای اخیر برخی از اقلام مصرفی گران شده اند و اگر این روند ادامه داشته باشد شرایط زندگی سخت تر خواهد شد و دولت باید تا آنجا که می تواند جلوی افزایش قیمت ها را بگیرد.

وی به افزایش قیمت برخی اقلام خوراکی همچون میوه ، حبوبات و لبنیات اشاره کرد و یادآور شد : در آستانه ماه مبارک رمضان گران شدن کالاهای مورد نیاز مردم نگران کننده است و باید دولت نظارت هارا در این زمینه بیشتر کند تا خانواده ها فشار کمتری را متحمل شوند.

بازدید میدانی خبرنگار ایرنا از برخی خواربار فروشی ها حکایت از افزایش 3 الی 6 هزار تومانی قیمت انواع حبوبات در همین چند روز اخیر دارد. بنا بر اعلام برخی فروشندگان در حالی که عدس در خرده فروشی ها به قیمت 20 هزار تومان فروخته می شود ، شرکت های پخش قیمت فروش عمده آن را پس از تعطیلات کرونایی 21 هزار تومان اعلام کرده اند.این افزایش قیمت در اقلام دیگری همچون لوبیا چیتی ، لپه ، چشم بلبلی و لوبیا قرمز نیز مشاهده می شود.

همچنین قیمت یک کیسه 10 کیلویی برنج خارجی از 85 هزار تومان به یکصد هزار تومان افزایش یافته که بر این اساس باید شاهد افزایش قیمت برنج ایرانی در روزهای آینده بود.

در بخش لوازم خانگی نیز بسیاری از شرکت ها قیمت تولیدات خود را بین 20 الی 25 درصد افزایش داده اند و منتظر باز شدن بازار پایتخت هستند.

البته در روزهای کرونایی شاهد کاهش قابل توجه قیمت مرغ در بازار مازندران بودیم که با افزایش صادرات بار دیگر روند افزایشی قیمت آن آغاز شد.

جیب خالی در بازار گرانی

یکی از فروشندگان خواربار در تنکابن با تایید افزایش برخی اقلام مصرفی در روزهای اخیر، گفت : انتظار گران شدن برخی کالاها را در اردیبهشت ماه داشتیم اما به محض باز شدن بازار در شهرستان ها از 23 فروردین تمامی سفارش ها با افزایش قیمت همراه بود.

میثم کیا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : برخی از شرکت ها نیز یا سفارش قبول نمی کنند و یا به هر میزانی که بخواهیم اجناس مورد نیاز را تحویل نمی دهند و منتظر گران شدن آن هستند.

وی با اشاره به وضعیت بد اقتصاد خانوارها پس از شیوع کرونا در مازندران اظهار داشت : در ماه های اسفند و فروردین درآمد بسیاری از خانواده ها در مازندران و بویژه غرب استان از طریق پذیرش و خدمات رسانی به مسافران و گردشگران بود که متاسفانه این اتفاق نیافتاد و همه متضرر شده اند.

به گفته این فروشنده خواربار تنکابنی ، در این مدت بسیاری از مردم بیکار بودند و هم اکنون جیب های آنها خالی از پول است و به سختی روزگار می گذرانند.

وی یادآور شد : در چنین شرایط سختی تشدید گرانی ها غیر منطقی است و بازار کشش افزایش قیمت ها را ندارد و میزان خرید مردم به مراتب کمتر خواهد شد.

وی خواستار تدابیری از سوی دولت برای کنترل و مهار گرانی ها در شرایط پسا کرونایی شد.

فراوانی کالاهای اساسی در کشور با وجود شیوع کرونا

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با اشاره به ذخایر مطلوب کشور در تامین برنج، شکر، روغن و آرد گفت: با توجه به شرایط فعلی و شیوع بیماری کرونا تمامی کالاهای اساسی مورد نیاز کشور تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

یزدان سیف افزود: در پی بروز بیماری کووید - ۱۹ شوکی به بازار وارد شد که تلاش داریم با توزیع و عرضه مناسب کالاهای اساسی ، بازار این محصولات را متعادل کنیم تا نگرانی مردم در این زمینه برطرف شود.

وی اظهار داشت: ما برای کوتاه مدت و میان مدت هیچ مشکلی برای تامین نیاز خود نخواهیم داشت و قابل تصور نیست زنجیره دراز مدت کالاهای اساسی قطع شود.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: کالاهای اساسی شامل شکر، برنج، روغن مورد نیاز ماه مبارک رمضان تامین است و کمبودی در این زمینه نداریم.

سیف با تاکید براینکه کالاهای مورد نظر در آغاز ماه مبارک رمضان با قیمت های مصوب در اختیار مردم قرار می گیرد گفت: با توجه به اقدامات صورت گرفته ۳۰ هزار تن برنج و ۳۰ هزارتن شکر و روغن برای مصرف خانوار در بازار توزیع می شود.

وی ادامه داد: در صورت نیاز بیشتر خانوارها به این اقلام، میزان توزیع این کالاها افزایش خواهد یافت.

اکنون که دولت تلاش دارد تا کمترین فشار اقتصادی در روزهای پیش رو و بویژه ماه مبارک رمضان به اقشار کم درآمد در تامین مایحتاج مورد نیازشان وارد آید لازم است تا دستگاه های نظارتی بیش از پیش وارد عمل شده و با بازرسی های مکرر و مستمر خود در سطح بازار جلوی سوء استفاده برخی دلالان و سوداگران بازار را بگیرند تا تلاش های دولتمردان ثمر بخش باشد و رضایتمندی حداکثری مردم را شاهد باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.