به گزارش ایرنا، هرچند که می توان عامل انسانی را قوه قوی تری نسبت به 2 عامل دیگر دانست چرا که انسان از قدرت تفکر برخوردار بوده و با تصمیم گیری درست و حتی با استراحت کافی و یا سرعت مطمئنه می تواند از بروز حوادث ناگواری جلوگیری کند ولی باز هم نمی شود از وجود جاده های غیر استاندارد و بی کیفیت بودن خودروها در بروز حوادث چشم پوشی کرد.
در بیشتر موارد از تصادفات جاده ای این سرنشینان خودرو ها هستند که جان و یا برای همیشه سلامت جسمانی خود را از دست می دهند که بایستی با فرهنگ سازی و یا اطلاع رسانی برای سرنشینان و رانندگان زمینه کاهش حوادث جاده ای را کاهش داد.
در میان عوامل انسانی می‏توان به نادیده‏ گرفتن مقررات و خطاهای رانندگی، نگرش های ترافیکی نادرست، خستگی و خواب آلودگی، مصرف مواد مخدر و الکل، رانندگی در ساعات سیاه (آخر شبها، اوایل صبح، بعد از ناهار) اشاره کرد.
رانندگان شرکت های مسافربری که با هرسفر تعداد زیادی از مسافران را انتقال می دهند باید از سلامت رفتاری بیشتری برخوردار باشند و با آموزش های لازم و سپری کردن دوره های تخصصی سفر ایمنی را رقم زنند.

**استفاده از اساتید مجرب در آموزش رانندگان تاثیرگذار است
رئیس انجمن صنفی شرکت های مسافربری شهرستان خرم آباد و حومه گفت: اجرای سامانه سپهتن (سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان) در ناوگان حمل ونقل جاده ای در کاهش تصادفات بسیار مفید بوده اما باید زیرساخت های جاده ای نیز باید بصورت کامل فراهم شود.
فیروز فرج الهی با اشاره به مجهز شدن ناوگان حمل و نقل عمومی به سامان سپهتن ادامه داد: برای کاهش تصادفات و تلفات جاده ای باید شرکت های مسافربری هم به این سامانه مجهز شوند و بتوانیم رانندگان را کنترل کنیم.
وی افزود: آرامش کامل رانندگان در طول سفر یکی از عوامل موثر در کاهش تصادفات است و با توجه به اینکه لرستان یکی از جوان ترین ناوگان های حمل و نقل عمومی را دارا می باشد باید با فرهنگ سازی در این زمینه در کاهش تلفات کمک کنیم.
وی بیان کرد: استفاده از تجربه اساتید پیشکسوت در کلاس های آموزشی، رانندگان را با مسایل جاده ای بیشتر آشنا می کند و رانندگان برای جذب در شرکت های مسافربری باید دوره های آموزشی مرتبط را طی کنند.

**تجربه رانندگان در کاهش تصادفات موثر است
مسئول دفتر فنی شرکت مسافربری تعاونی 15 خرم آباد نیز گفت: تصادفات جاده ای تنها به راننده بستگی ندارد و باید نامناسب بودن جاده را هم جزیی از بروز حوادث دانست.
محمود ناویدان افزود: در برخی موارد شیب جاده باعث واژگونی خودروهای سبک و سنگین می شود که با اصلاح نقاط پرخطر شاهد کاهش حوادث جاده ای خواهیم بود.
وی ادامه داد: در حین ورود مسافران برای بستن کمربند ایمنی از سوی راننده هشدار داده می شود اما برخی مسافران به این تذکر بی توجهی می کنند و در ایست های بازرسی زمانیکه مامور راهنمایی و رانندگی برای بازدید به اتوبوس سر می زند تنها چاره را جریمه کردن راننده می بیند.
ناویدان گفت: این جریمه بر اعصاب راننده تاثیر می گذارد و با ذهنی مخدوش به سفر ادامه می دهد.
وی افزود: آموزش های لازم و دوره های مورد نیاز می تواند تجربه رانندگان افزایش داده و در کاهش تصادفات موثر است.

**فرهنگ سازی رانندگان ضروری است
یک راننده اتوبوس نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: فرهنگ رانندگی به خصوص در جاده ها بسیار پایین است و رانندگان باید به مواردی که باعث ایجاد خطر می کند توجه داشته باشند.
جابر دالوند بیان کرد: رانندگان قبل از مجوز رانندگی در جاده باید دوره های آموزشی مختلفی از جمله اخلاق حرفه ای، کمک های اولیه، و ایمنی های لازم را طی کنند.
وی گفت: با راه اندازی سامانه سپهتن بسیاری از حوادث جاده ای که عامل انسانی در آن دخالت دارد کاهش می یابد.
وی ادامه داد: این سامانه امکان تغییر توسط راننده در نحوه کارکرد را ندارد و از طریق پلیس راه بصورت آنی راننده کنترل می شود.

** خواب‌آلودگی، خطری که با کوچکترین غفلت، بلای جان رانندگان می‌شود
رئیس پلیس راه لرستان با بیان اینکه در حالت ایده ال هر فرد در شبانه روز نیاز به 7 الی 8 ساعت خواب دارد، ادامه داد : اوج خستگی و خواب آلودگی در رانندگان جوان در ساعات اولیه صبح و پایانی شب، بروز می‌کند و این حالت در رانندگان میانسال، ساعت‌های میانی روز، 13 تا 15 بعدازظهر است.
سرهنگ مرتضی چغلوند گفت:خواب‌آلودگی خطری بزرگ و پنهان است که با کوچکترین غفلت، بلای جان رانندگان می‌شود .
وی گفت: اگر راننده ای به دلایل مختلف دچار خواب کوچک یا اصطلاحا چرت به مدت 4 ثانیه شود در صورت داشتن 100 کیلومتر درساعت مسافت 111 متر را بدون هیچ گونه کنترل و راهبری خواهد پیمود یعنی وسیله نقلیه، راننده در این طول مدت ندارد.
سرهنگ چغلوند ادامه داد: در سفر های تابستانی میانگین طول سفر از یک سو و یکنواختی محیط و سرعت وسیله نقلیه از سوی دیگر از دلایل خستگی و خواب آلودگی به شمار می رود.
وی اضافه کرد: خستگی و خواب آلودگی دارای اثرات منفی است که می توان از دیدگاه کارشناسان تصادف ، کاهش تمرکز راننده، خواب آلودگی و انحراف از مسیر، عبور بی توجه از علائم راه و کندی عکس العمل ها ،سنگین شدن پلک ها، احساس بی قراری، زود رنجی و تند مزاجی، مشکل در حفظ خودرو بین خطوط جاده، شتاب و ترمزگیری غیر معمول و چرت زدن های کوتاه را نام برد.
وی علل اصلی خواب آلودگی رانندگان خستگی و رانندگی طولانی ، تغییر شیفت کاری، بی خوابی و بد خوابی، مصرف الکل و مواد مخدر،ابتلاء به بیماری های جسمی و هوای گرم و آلوده اعلام کرد و افزود: وسیله‌ای که با آن رانندگی می‌کنیم باید دارای سیستم تهویه مناسبی تا از خواب آلودگی جلوگیری شود.
این مقام انتظامی با بیان اینکه هوای تازه بهترین راهکار برای مقابله با خواب‌آلودگی است، بیان کرد: با ظهور اولین علائم خواب‌آلودگی ،اتومبیل را در اولین توقفگاه مناسب متوقف کرده و با پیاده شدن از آن و استنشاق هوای تازه، از یک فاجعه پیشگیری و پس از بدست آوردن آمادگی و رفع خستگی، مجددا شروع به رانندگی کنیم.
رئیس پلیس راه استان در پایان گفت: باز کردن پنجره، توقف خودرو، اقدام به قدم زدن و صحبت کردن با مسافران، صرف چای یا قهوه و توقف‌های منظم در هنگام رانندگی، از جمله تدابیر لازم برای جلوگیری از خواب آلودگی است.

**شناسایی 42نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی لرستان
مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده ای لرستان با بیان اینکه42 نقطه حادثه خیز در محورهای ارتباطی استان شناسایی شده که 10 نقطه تا پایان امسال حذف می شود، گفت: 45هزار و 802 مورد تخلف رانندگی در 6 ماهه نخست امسال از طریق سامانه های هوشمند کنترل سرعت در محورهای ارتباطی استان ثبت شده است.
علی زندی فر با بیان اینکه از مجموع جرایم یادشده 45هزار و 445مورد از سوی پلیس راهور بررسی شده است، اظهار کرد: پس از بررسی جرایم فوق از سوی پلیس، تنها پنج هزار و 393مورد از آنها غیرصحیح و مغایر شناخته شده، در حالی که 40هزار و 52 مورد از جرایم ثبت شده توسط سامانه های راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان صحیح بوده اند.
وی ادامه داد: در 6 ماهه نخست امسال شیب شیروانی در سطح 250 کیلومتر از محورهای ارتباطی استان لرستان اصلاح شده است و روکش آسفالت در 53 کیلومتر از بزرگراه ها، راه های اصلی، فرعی و روستایی استان نیز اجرا شده است.
وی گفت: اجرای شانه سازی آسفالتی در 150 کیلومتر از راه های استان بخش دیگری از عملکرد راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در حوزه نگهداری راه طی 6 ماهه امسال بود.
زندی فر ادامه داد: 537 دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی استان شرایط بازسازی را دارند.
وی افزود: تعداد تلفات ناشی از تصادفات چهارماهه امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته و 17 سامانه ثبت تخلف در جاده ها نصب شده است.
وی گفت: 2هزارو 500 کیلومتر از محورهای ارتباطی لرستان خط کشی شده و 125کیلومتر روشنایی در لرستان بروز شده است.

**کاهش 10درصدی تلفات جاده ای در شش ماهه نخست امسال در لرستان
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه 190 نفر تلفات جاده ای در لرستان در شش ماهه نخست امسال ثبت شده ،گفت: این تعداد نسبت به مدت مشابه سال گذشته با 21 نفر کمتر 10درصد کاهش را به همراه داشته است.
مصطفی ملکی صادقی افزود: در سال 89 سالیانه با 590نفر تلفات جاده ایی در استان مواجه بوده ایم اما در پایان سال 95 این تعداد به 390نفر رسیده و می تواند این روند رو به کاهش ادامه دادشته باشد.
وی افزود: اقدامات موثری چون چهاربانده کردن محورهای ارتباطی، فرهنگ سازی ترافیکی، آموزش و کنترل مستمر رانندگان، آشکارسازی نقاط پرخطر در این زمینه انجام شده است.
ملکی صادقی بیان کرد: در مرحله اول اجرای سامان سپهتن(سامانه پایش هوشمند تردد ناوگان) 100درصد اتوبوس های استان مجهز به نصب این سامانه شده و در مراحل بعدی، نفتکش ها و مینی بوس ها و کامیون ها به این سامانه مجهز خواهند شد.
وی با اشاره به وجود 243دستگاه ناوگان اتوبوسرانی در لرستان گفت: عمر ناوگان حمل و نقل عمومی کشور 11سال است اما این آمار در لرستان 6 سال بوده که دارای جوان ترین ناوگاه های عمومی کشور هستیم.


**ایمنی ناوگان اتوبوس رانی با اجرای سامانه سپهتن
مدیرکل دفتر حمل و نقل سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور گفت: در راستای اجرای شبکه سیر شرکت ‌های اتوبوسرانی، بیش از یکهزار و 200 شرکت حداکثر در قالب 35 شبکه ساماندهی می‌ شوند.
حمیدرضا شهرکی افزود: اجرای شبکه خط سیر حمل و نقل عمومی کشور در مرحله نخست در حوزه شرکت‌ های اتوبوس اجرایی شده است.
وی به سامانه سپهتن و نقش آن در ایمنی سفر اشاره کرد و گفت: سامانه سپهتن به مفهوم سیستم پایش هوشمند تردد ناوگان قادر به کنترل سرعت و ساعات مجاز رانندگان حرفه ‌ای با تجهیزات نرم‌ افزاری و سخت‌ افزاری است که این گزارش‌ ها را به پلیس راه و ادارات کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ ای استان ها ارائه می دهد.
مدیرکل دفتر حمل و نقل مسافر سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای گفت: به طور قطع با سامانه سپهتن، ایمنی در ناوگان اتوبوس ارتقا خواهد یافت.
وی افزود: در حال حاضر این سامانه بر روی 15هزار دستگاه اتوبوس فعال در بخش حمل و نقل عمومی نصب و همه پایگاه های محورهای شریانی به تجهیزات تبادل، دریافت، تحلیل و پردازش اطلاعات در گروه ‌های ستادی مجهز شد ه‌اند.
وی به توسعه ناوگان حمل و نقل روستایی اشاره کرد و گفت: در کشور و به ویژه استان لرستان که دارای ظرفیت های گردشگری مختلفی است، مراکز جمعیتی روستایی از اولویت‌ های حوزه حمل و نقل جاده ‌ای محسوب می‌ شوند از این رو بحث توسعه حمل و نقل روستایی در دستور کار است.
شهرکی افزود: تزریق اعتبارات به منظور توسعه ناوگان روستایی، پرداخت تسهیلات و واگذاری مسافربرهای کرایه ‌ای و از سوی دیگر حضور شرکت‌ ها در قالب دفاتر نمایندگی در بخش ‌های روستایی از برنامه‌ های این سازمان به شمار می ‌رود.
3210/6060
خبرنگار: محمد یاراحمدی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.