به گزارش ایرنا در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است با واردات بی رویه ماهی تیلاپیا علاوه بر اینکه این ماده خوراکی در داخل کشور با قیمت بالایی فروخته می شود باعث شده تولیدکنندگان ماهی در داخل انگیزه ای برای تولید نداشته و اشتغالی که از طریق پرورش ماهی در کشور بوجود آمده با تهدید مواجه شود.
این درحالی است که کارشناسان نیز می گویند ماهی تیلاپیا در کشورهای دیگر جزو ارزان ترین ماهی ها بوده اما در کشور ایران گران تر از ماهیان پرورشی می باشد.

**ماهی تیلا پیا برای محیط زیست مضر است
مدیرعامل شرکت تعاونی مجتمع مور زرین الیگودرز و پرورش دهنده ماهیان سردآبی در لرستان گفت: واردات ماهی تیلا پیا زنده برای محیط زیست مضر بوده چراکه در صورت رهایی در برخی نقاط در بستر رودخانه به دلیل تنوع خوراک این نوع ماهی هرچه را بر سر راه خود می بنند، می خورند.
محمد جلیلوند ادامه داد: در دنیا ارزان ترین گونه ماهیان، ماهی تیلاپیا بوده اما در ایران این ماهی با قیمیت گران به بازار عرضه می شود.
وی بیان کرد: از لحاظ بهداشتی این نوع ماهی در بدترین شرایط پرورش می یابد و حتی در آب فاضلاب هم می شود ماهی تیلا پیا را نگهداری کرد.
این پرورش دهنده ماهیان سردآبی با اشاره به کیفیت بالای ماهیان پرورشی لرستان افزود: ماهیان لرستان به دلیل آب روان و پاک موجود در استان از بهترین و ویژه ترین ماهیان موجود در کشور بوده و انتظار می رود مسئولان با حمایت از پرورش دهندگان زمینه را برای فعالیت اقتصادی در این زمینه فراهم آورند.
وی گفت: طبق آمار دامپزشکی کشور واردات ماهی تیلاپیا (فیله) در سال گذشته 20هزار تن بوده و این زنگ خطری برای پرورش دهندگان ماهی در کشور است.
جلیلوند اضافه کرد: با وارد کردن هرکیلوگرم ماهی تیلاپیا، 2کیلوگرم از تولیدات داخلی را از دست می دهیم این درحالی است که تعداد هفت هزار پرورش دهنده ماهی در کشور وجود دارد که با واردات این نوع ماهی 9هزار نفر شغل خود را از دست داده اند.

**کاهش آمار اشتغالزایی به دلیل واردات ماهی تیلا پیا
عضو اتحادیه ماهیان سردآبی لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: تولید ماهیان داخلی به دلیل واردات ماهی تیلا پیا رو به کاهش است بطوریکه برای پرورش یک ماهی بین 350 تا 400گرم 110هزار ریال هزینه می شد اما اکنون تنها 90هزار ریال فروخته می شود.
اکبر جمشیدوند ادامه داد: کاهش قیمت تنها به دلیل واردات ماهی تیلاپیا ، بسیاری از کارگاه های تولیدی پرورش ماهی را تعطیل و یا نیمه تعطیل کرده و آمار بیکاری را افزایش داده است.
وی بیان کرد: در شهرستان الیگودرز که در گذشته سالانه 80هزار تن ماهی قزل آلا تولید می شد اکنون به دلیل واردات ماهی تیلا پیا این میزان به یکهزار تن رسیده و تمام دارایی تولیدکنندگان از بین رفته است.
وی افزود: ماهی تیلا پیا به دلیل سازگاری در هر شرایطی حتی در فاضلاب هم می تواند پرورش یابد و در صورتی رهایی در بستر رودخانه خطر جدی برای محیط زیست بشمار می آید چرا که می تواند موجودات آبی را طعمه خود کند.

** ماهی تیلا پیا جزو گونه های ماهی مهاجم است
رئیس هیات مدیره شرکت طلایه داران کشت و صنعت بختیاری و عضو کارگروه تشکیلات و ارتباطات شورای عالی سیاست گذاری ماهیان سردآبی کشور نیز گفت: ماهی تیلا پیا برای ماهیان دیگر گونه مهاجم محسوب می شود چرا که در شرایط سخت سازگار بوده و به دلیل نرخ زاد و ولد بالا خطری برای جایگزینی ماهیان بومی محسوب می شود.
امیر صالحی ادامه داد: طبق آمار شیلات کشور سالانه 10هزار تن ماهی تیلا پیا بصورت فیله و قانونی وارد کشور می شود اما آمار جهانی از چین نشان می دهد که 43هزار تن برای ورود به ایران بارگیری می شود و این در حالی است که به جز چین از دیگز کشورهای شرق آسیا، آفریقای جنوبی و آمریکای جنوبی نیز این نوع ماهی وارد کشور می شود که می توان واردات این نوع ماهی را 50هزار تن تخمین زد.
پرورش دهنده ماهی در قفس در دریاچه سد خان آباد الیگودرز اضافه کرد: 10هزار تن از مبادی رسمی وارد شده و بقیه واردات قاچاق محسوب می شود.
صالحی افزود: هریک کیلوگرم ماهی تیلاپیا (فیله) 2کیلوگرم از ظرفیت ماهیان کشور کاهش می دهد در واقع واردات 50هزارتن فیله معادل با انباشت 100هزارتن ماهی پرورشی در استخر می باشد.
وی بیان کرد: ارزش این ماهی در دیگر کشور یک دلار بوده اما در ایران بین 170هزار تا 250هزار ریال معامله می شود.
وی همچنین گفت: نظارت بهداشتی در این زمینه بر روی این گونه ماهی وجود ندارد.

**سازمان حفاظت محیط زیست مخالف پرورش و رهاسازی ماهی تیلاپیا است
رئیس سازمان محیط زیست لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: ماهی تیلاپیا همه چیز خوار بوده و نظم اکوسیستم را برهم می زند و گونه های دیگر آبزی را از بین می برد و بر این سازمان حفاظت محیط زیست مخالف پرورش و رهاسازی ماهی تیلاپیا است.
مهرداد فتحی بیرانوند با بیان اینکه ماهی تیلاپیا قدرت انتخاب بالایی دارد ادامه داد: این گونه ماهی غالب بوده و منابع تغذیه ای سایر گونه های آبزی دیگر را نابود می کند.
وی دلیل اصلی مخالفت سازمان محیط زیست را سازگار بودن این نوع ماهی با هر شرایط در محیط دانست و گفت: در هر منطقه باید یک بالانس از موجودات صورت گیرد و تیلاپیا هرگونه بالانسی را برهم می زند بنابراین طی نامه ها و دستورالعمل ها که با پایش مناطق انجام شده است تاکنون هیچگونه پرورش و رهاسازی را در لرستان نداشته ایم.
وی افزود: هیچگونه مجوزی صادر نکرده ایم و بنابر سیاست های موجود مجوزی نیز برای پرورس این نوع ماهی صادر نخواهیم کرد.
فتحی بیرانوند اضافه کرد: باتوجه به سیاست های ابلاغی مخالف پرورش و رهاسازی این گونه ماهی هستیم و بطور دایم از پرورش آن جلوگیری می کنیم.
3210/7274/6060
خبرنگاران:محمد یاراحمدی**مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.