به گزارش خبرآنلاین لرستان،بختیار رازانی مدیر عامل شهرکهای صنعتی استان طی پیامی ابراز داشت: سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران با دو هدف ایجاد و فراهم نمودن زیرساختها برای استقرار واحدهای صنعتی و حمایت از صنایع کوچک و متوسط شکل گرفت و در سال 1390 به عنوان سازمان توسعه ای از سوی مجلس شورای اسلامی با اهداف افزایش سهم صنعت خصوصاً صنایع کوچک در تولید ناخالص داخلی (gdp)، توسعه و تکمیل زیرساختهای مورد نیاز استقرار صنایع و استقرار سازمانی پویا و دانش مدار تعیین گردید.
اهمیت صنایع کوچک و متوسط (sme) از آن جهت حائز اهمیت است که بیش از 96 درصد صنایع کشور در زمره صنایع کوچک (زیر 50 نفر شاغل) و متوسط (بین 50 تا 100 نفر شاغل) قرار دارند.
صنایع کوچک و متوسط عمدتاً کاربر هستند، بنابراین توجه به اینگونه صنایع موجب ایجاد اشتغال پایدار خواهد بود،
هزینه ایجاد یک شغل در صنایع کوچک و متوسط بسته به نوع صنعت معمولاً به طور میانگین دو میلیارد ریال می باشد در صورتی که این شاخص برای صنایع بزرگ بیش از 10 برابر خواهد شد.
صنایع کوچک و متوسط معمولا زودبازده هستند و با سرمایه گذاری نسبتا کمتری در قیاس با صنایع بزرگ ایجاد می شوند، هر چند ارزش افزوده این صنایع پایین تر از سایر صنایع می باشد ولی اینگونه صنایع محور اصلی توسعه متوازن صنعتی و ایجاد اشتغال محسوب می شوند.
استان لرستان دارای 21 شهرک و ناحیه صنعتی مصوب دولتی با مساحتی بالغ بر یک هزار و 400 هکتار و یک شهرک صنعتی خصوصی (پتروشیمی لرستان) می باشد.
منطقه ویژه لرستان (ازنا) در زمره مهمترین مناطق ویژه صنعتی کشور و زیر مجموعه شهرکهای صنعتی استان می باشد که با استقرار گمرک در منطقه امکان صادرات و واردات کالا در استان خصوصا واحدهای صنعتی شرق استان را تسهیل و رونق بخشیده است.
بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان تابعه استانی بیش از 96 درصد صنایع استان لرستان نیز صنایع کوچک و متوسط می باشند و عمده این واحدها در شهرکها و نواحی صنعتی مستقر می باشند.
استان لرستان دارای مزیت نسبی در رشته صنعت های شیمیایی، کانی غیرفلزی، صنایع تبدیلی، داروهای گیاهی و گیاهان دارویی، صنایع دستی، صنایع فلزی و ... می باشد.
این شرکت برخی از صنایع و کسب و کارهای فوق را از طریق مدل توسعه خوشه ای که مدلی جهانی و برگرفته از اقدامات یونیدو (UNIDO) می باشد را جهت انجام فرایند توسعه اقدام نموده است، خوشه سنگ، خوشه گلیم، جاجیم و ماشته استان، خوشه عسل و گیاهان دارویی از مهمترین خوشه های شناسایی شده استان می باشد.
عمده ترین مشکل واحدهای صنعتی خصوصا صنایع کوچک و متوسط کمبود نقدینگی است که در سال گذشته در قالب طرح رونق و سال جاری نیز ادامه همان طرح و همچنین طرح بازسازی و نوسازی صنایع باعث تزریق نقدینگی جهت سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و بازسازی خطوط تولید واحدهای صنعتی به این واحدها کمک شده است.
در سالی که از سوی مقام معظم رهبری با عنوان "تولید و اشتغال" نامگذاری شده است، توجه ویژه به صنایع کوچک و متوسط در تحقق اهداف شعار سال که ایجاد اشتغال از طریق افزایش تولید می باشد، بسیار موثر خواهد بود و بدون شک راه حل برون رفت از اصلی ترین مشکل جامعه که بیکاری می باشد، رونق صنایع کوچک و متوسط می باشد.

 

48

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718569
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.