حجت الاسلام علی ارکبان روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا اظهارکرد: طرح گازرسانی بقعه متبرکه امام زاده زواریجان با همکاری شرکت برق، گاز و حمایت نمایندگان مردم بروجرد درمجلس شورای اسلامی صورت گرفته است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه فرهنگی بقاع متبرکه و تبدیل این مکان ها به قطب فرهنگی کشورافزود: انجام گازرسانی به امام زاده زواریجان گامی مهم درراستای توسعه این بقاع و تحقق منویات رهبرانقلاب محسوب می شود.
رئیس اداره اوقاف وامورخیریه شهرستان بروجرد اضافه کرد: امام زاده زواریجان بروجرد درصورتی که در مسیر توسعه فرهنگی قرارگیرد می تواند به عنوان قطب فرهنگی در شرق شهرستان بروجرد مورد توجه گردشگران قراربگیرد.
بنای امام زاده زواریون(شاه زواریون) که درمتون اسلامی با نام زواریجان نوشته شده، یک آرامگاه و بنای تاریخی درحوالی شهر بروجرد است.
این بقعه درشمال شرقی شهر بروجرد و برسرراه روستاهای دره صیدی وده گاه قرار گرفته و روستایی نیزبا همین نام (زواریجان) درنزدیکی آن قراردارد.
درمورد فرد یا افراد مدفون دراین بقعه اطلاعات دقیقی دردست نیست ولی باورعامیانه مردم بروجرد و روستاهای اطراف زواریجان براین است که این آرامگاه متعلق به یکی از پیامبران به نام اخنوع نبی است که جد نوح یا لقبی برای ادریس نبی می باشد.
بقعه زواریون یک بنای خشتی آجری است که در طول زمان دستکاری شده ودردهه اخیرنمای ظاهری آن با سیمان پوشیده شده است.
بنای اصلی شامل یک گنبدخانه بلند هشت ضلعی 2جداره است که درزیراین گنبد قبراصلی وجود دارد که با ضریحی چوبین که نقش ستاره دارد پوشیده شده است.
درسمت چپ و راست این فضا، 2 استراحتگاه وجود دارد و ورودی بنا ازنیزسمت جنوب است.
6052/7273 خبرنگار: آمنه صارمی **انتشاردهنده: مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.