رحمن قلاوند*- این نوع آموزش از دیرباز در همه جوامع بشری رایج بوده است و بسیار پیش از آنکه خط و نوشتن ابداع شود، افراد در کنار متخصصین آن روزگار و کسانی که در حرفه و شغل خود مهارتی داشته‏ اند مبادرت به فراگیری حرفه‏ای می نموده اند تا بتوانند از منافع آن بهره مند شده و معیشت خود را اداره نمایند.
تجدد و مظاهر تمدن جدید یکی از عواملی بود که فرزندان صنعتگران و پیشه وران را رفته رفته از حرفه خانوادگی خودشان دورتر ساخت و چون تحصیلات کلاسیک و آکادمیک از جلوه ای نو برخوردار بود، افراد به این نوع از آموزش روی آوردند.
جوامعی که خود مبدع روشهای کلاسیک و نظام‏ نوین آموزش بودند، توانستند باتوجه به نیازهای بومی خود تا حدود زیادی آموزشهای کهن را بازسازی و با تکنولوژی های خودساخته هماهنگ نموده، بین نظامهای نوین و قدیم به نوعی آشتی برقرار سازند.اما در سایر جوامع وضع متفاوت شد، و در این جوامع نظامهای آموزشی را بوجود آورد که بیشتر از آنکه رفع نیازهای آنان را دنبال کند، نوعی شبیه سازی تصنعی از دنیای دیگران بود.
از جمله تفاوت‏های عمده میان آموزش‏های مهارت محور و آموزش‏های دانش محور این است که آموزش مهارت محور بی‏ واسطه با مشاغل و حرفه های مورد نیاز جامعه ارتباط دارد؛ اما نوع دوم لزوماً این‏گونه نیست.
گروه نخست که از آنها به عنوان آموزش‏های مهارت محور یاد شد از منظر هدف‏گذاری تفاوت‏های بنیادی با آموزش‏های دانش محور دارند، دلیل آن نیز این است که علاوه بر نگاهی که به حوزه ی دانش و علم دارند هر کدام حداقل یکی از مشاغل و حِرَف مورد نیاز جامعه را هدف قرار داده ‏اند و به منظور ایفای نقش در یکی از رشته‏ های شغلی متنوعی که آحاد جامعه برای استمرار زندگی خود به آن نیاز دارند، اقدام به تربیت نیروی انسانی ماهر می‏کنند.
از آنجایی که رفع چنین نیازهایی با دانش صرف امکان پذیر نیست، مهارت آموزان و هنر آموزان در اینگونه آموزش‏هایی یاد می‏ گیرند که چگونه از تجربیات اساتید متخصص،تجهیزات و ابزارها برای رفع مشکل استفاده کنند .
از مهم‏ترین ویژگی‏های این آموزش‏ها، مسأله محوری، کوتاه مدت بودن و انعطاف ‏پذیری آنهاست که می‏توانند فارغ از سن در مقاطع مختلف اجرا شوند.
آموزش‏های مهارتی چون رفع نیازهای جامعه را هدف قرارمی‏ دهد با برنامه‏های توسعه اقتصادی، اجتماعی و طرح و پروژه‏ هایی که به منظور عمران و آبادانی به اجرا گذاشته می‏ شود، ارتباط تنگاتنگ داشته، از آنها تأثیر می‏ پذیرد و بر آنها تأثیر می‏ گذارد. از این رو نیاز است که با روش‏های معقول و مبتنی بر شناخت، تنوع، تعداد و نحوه‏ی اجرای آموزش‏های فنی و حرفه‏ای تعیین و در مقاطع زمانی مناسبی پایش و سنجش شود تا مسؤولین و برنامه‏ریزان اطمینان حاصل کنند که برای پیشبرد برنامه‏های توسعه، از لحاظ کمی و کیفی، نیروی‏ انسانی دارای مهارت به میزان کافی تربیت می‏شود و طرح‏ها به سهولت و با کارآمدی، اجرا، بهره‏ برداری و استمرار خواهد یافت و در نهایت علاوه بر برخورداری مردم از مزایای خاص برنامه‏ های توسعه و عمران، اشتغال قابل قبولی در مناطق مورد نظر ایجاد شود و عامه‏ ی مردم منافع حاصل از برنامه ‏های توسعه‏ای دولتمردان خود را به در زندگی خود به خوبی احساس کنند.

*مدیر کل آموزش فنی و حرفه ای استان لرستان

 

46

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 703410
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.