به گزارش خبرآنلاین لرستان، منصور احمدی، مسئول دفتر قرآن و عترت اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، از تنظیم سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان تا پایان شهریورماه سال جاری، خبرداد.

مسئول گروه قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان در رابطه با این سند، گفت: سند چشم‌انداز فعالیت‌های قرآنی لرستان درسه فصل تدوین شده است که سرفصل اول این سند چشم‌انداز به تعلیم و تلاوت قرآن با هدف انس با قرآن اختصاص دارد.

وی با تاکید براین‌که در سند چشم‌انداز قرآن باید تلاوت قرآن لحاظ شود، افزود: سرفصل دوم این سند به تدبر و تفکر در قرآن با هدف تعمیق مفاهیم قرآنی درجامعه اختصاص یافته است.

احمدی با بیان اینکه سند چشم‌انداز قرآنی باید از قرآن گرفته شود نه از سند چشم‌اندازهای مشابه، تصریح کرد: سر فصل اول این سند مقدمه‌ای برای سرفصل دوم است کما اینکه باید جامعه، مراکز علمی، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزش و پرورش تدبر در قرآن داشته باشند.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان، بیان کرد: گسترش پژوهش‌های قرآنی در حوزه‌های علمیه، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و برگزاری مسابقات مفاهیم و درک مفاهیم قرآنی، همایش‌های تحقیقاتی علوم و معارف قرآنی نیز در این بخش دیده شده است.

وی با اشاره به این‌که برای تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان از نخبگان قرآنی استان استفاده شده، تأکید کرد: ٨٠ درصد فعالیت مربوط به سند راهبردی انجام شده و ٢٠ درصد باقی مانده نیز تا پایان شهریورماه٩٦، به اتمام خواهد رسید

احمدی تأکید کرد: بدون شک امروزه در شرایط جهانی شدن و دنیای رقابتی تفکر و مدیریت استراتژیک برای تدوین و اجرای برنامه‌ها در عرصه‌های مختلف اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است و به‌عنوان یکی‌از شاخص‌های توسعه یافتگی مورد توجه جوامع و دولت‌ها قرار گرفته است.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان لرستان، اظهار کرد: بسیاری از کشورها علاوه‌بر حوزه‌های اقتصادی، نظامی و سیاسی در حوزه تعلیم و تربیت نیز برنامه‌های استراتژیکی توسعه طراحی کرده و مبنای تصمیم‌گیری‌ها و جهت‌گیری‌ها و هدایت خود قرار داده‌اند، حال که یکی‌از پایه‌‎های جامعه ما قرآن و اسلام است، باید برای پیاده‌ کردن اصول آن در جامعه برنامه‌ریزی داشته باشیم.

وی تصریح کرد: تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی به مثابه برنامه جامع و راهبردی شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور می‌تواند در درون و برون شورا انسجام را به‌دنبال داشته و در یک فضای مفاهمه و توافق مبتنی بر مطالعات، پژوهش‌های قرآنی را به سوی چشم‌انداز و مأموریت‌های اساسی آن سوق دهد.

احمدی با اشاره به این‌که ذیل این سند راهبردی مسیر پیش روی جامعه قرآنی مشخص می‌شود، اظهار کرد: تهیه این سند در جامعه ما با توجه به مبنای علمی، فلسفی و قانونی آن و در نظر گرفتن ویژگی‌های اقلیمی و فرهنگی حاکم‌بر فرهنگ غالب و خرده فرهنگ‌های موجود در آن می‌تواند، مؤثر باشد.

مسئول دفتر قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان تصریح کرد: برای تهیه و تدوین سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان از تعدادی از بهترین پژوهشگران قرآنی و جامعه‌شناسان استان استفاده شده که امید است بهترین نتیجه را برای فعالیت‌های قرآنی پیش‌رو در استان داشته باشد.

وی، تأکید کرد: در سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان تلاش می‌شود با بررسی آیات و روایات، مطالبات امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری، اسناد بالادستی، قوانین و مقررات، دیدگاه‌های صاحب‌نظران در قالب مطالعات کارشناسی و نشست‌ها و مصاحبه‌های تخصصی و ارکان راهبردی نظام، توسعه فعالیت‌های قرآنی را در سرفصل‌های تعاریف، اهداف کلان، راهبردها و اقدامات ملی ترسیم و برای اجرایی سازی آن چهارچوب نهادی و الزامات اجرایی تدوین شود.

احمدی با اشاره به این‌که سند راهبردی فعالیت‌های قرآنی استان، نقشه راه فرهنگ‌سازی قرآنی در استان از طریق فعالیت‌های قرآنی است، اظهار کرد: این سند راهبردی به منظور حرکت در جهت تحقق اهداف منشور توسعه فرهنگ قرآنی کشور تدوین می‌شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 692731
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.