به گزارش ایرنا، آیت الله احمد مبلغی روز یکشنبه در نشست علمی و تخصصی سبک زندگی اسلامی که در محل بیمارستان رحیمی خرم آباد برگزار شد افزود: برای معرفی و تعریف سبک زندگی از دیدگاه اسلامی ، ابتدا باید اصول و چارچوب ها و مبانی در نظر گرفت تا این تعریف در یک چارچوب علمی قرار گیرد.
به گفته وی سبک زندگی منحصر به یک تخصص نیست بلکه ریشه هایی در مبانی دینی دارد که در عین حال نیازمند آگاهی نسبت به محیط زندگی و جامعه است.
آیت الله مبلغی افزود: سبک زندگی مطالعه کتابخانه ای و انتزاعی نیست بلکه روشی اساسی برای زندگی است که بر پایه دیدگاه های اساسی نسبت به اهداف و دامنه زندگی، ارتباط دین با خدا، مردم و جامعه از یک طرف ، نگاه تکاملی به روند طبیعت و جهان از طرفی دیگر و ناظر بر جامعه و پیچیدگی های اجتماعی جامعه و ارتباط آن با درون انسان ها است.
نماینده لرستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه نباید در تعریف سبک زندگی به سرعت نسخه پیچی کرد ، گفت: باید با پرهیز از تک بعدی کردن سبک زندگی از نگاه غیر تخصصی به آن خودداری کرد تا با توجه به یک بخش از جامعه نسبت به سایر بخش های جامعه بی توجهی نشود.
وی همچنین گفت: در موضوع سبک زندگی نباید از امر تدریج و تکامل تدریجی یک جامعه و تفکیک وضعیت فعلی و وضعیت آرمانی آن غافل بود و باید توجه داشت که سبک زندگی اسلامی یک فراخوان است که تمام اقشار جامعه باید از جایگاه خود در این روش برخوردار باشند و در هیمن راستا مطالعات دینی ژرف و عمق بالایی داشته باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری افزود: در همین زمینه نباید به برگزاری یک یا چند نشست اکتفا کرد بلکه لازم است دهها و نشست و گردهمایی برگزار کرد تا بتوان مطالعاتی هدفمند ، حساب شده ، مجموعه ای و هم افزا ایجاد کرد.
به گفته وی مولفه های یک سبک زندگی اسلامی را می توان در سه بخش ؛ مولفه های لازم و ضروری و بصورت دائم، مولفه های آرمانی و مولفه های ابزاری و ساز و کاری تقسیم بندی کرد.
آیت الله مبلغی با بیان اینکه سبک زندگی اسلامی درانقلاب اسلامی و از دیدگاه مقام معظم رهبری مورد توجه جدی قرار دارد گفت: موسسه هایی در نظام جمهوری اسلامی روی این مساله کار می کنند که باید رعایت اصولی در این زمینه مورد توجه قرار گیرد و آن اینکه در مساله سبک زندگی باید تخص های متنوع به کار گرفته شود و جایگاه صفات و ابزارها حفظ شود تا جامعه بر مبنای یک نظم دینی و ارزشی و اجتماعی شکل گیرد.
آیت الله مبلغی افزود: در همین زمینه جایگاه حوزویان و دانشگاهیان بعنوان پایه های سبک زندگی به یک نسبت است.
وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص چرایی پیدایش داعش نیز گفت: ریشه های پیدایش داعش و ابزارهای مورد استفاده از آنها نیازمند بررسی ها و تحلیل های جامعه شناسانه است و باید به این نکته یادآور شد که هیچ قومی به اندازه داعش در اشاعه خود از ابزار فضای مجازی بهره مند نشده است.
آیت الله مبلغی گفت: در برخی تحلیل ها در خصوص چرایی پیدایش داعش گفته می شود که عده ای با عقده های استعماری و استکباری در وضعیتی قرار گرفتند تا وضعیت انفعالی اسلام را به گذشته آن که بصورت خلافت و امپراطوری بود قرار دهند که همگی این موارد از دیدگاه های جامعه شناسی نیاز به بحث و بررسی دارد.
وی افزود: در عین حال پدیده داعش از دیدگاه های روانشناسانه هم قابل بررسی است و گفته هایی وجود دارد مبنی بر اینکه تحصیل کرده ها علوم تجربی و فیزیک گرایش بیشتری به داعش داشته اند و در مقابل آنهایی که علوم انسانی خوانده اند به دلیل قدرت تحلیل بالاتر از نظر روانشناسی گرایش کمتری در پیوستن به داعش داشته اند که در هر حالت باید مطالعات عمیقی صورت گیرد تا علت پیدایش داعش مورد بررسی قرار گیرد.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.