به گزارش خبرنگار ایرنا، عدل آباد نام روستایی است با جمعیتی بیش از 150 خانوار در دهستان قلایی شهرستان سلسله لرستان، که البته سخت گذر و کم برخوردارترین منطقه دهستان بخش فیروزآباد در این شهرستان نیز محسوب می شود، منطقه ای که در سایه کم توجهی های گذشته شاهد محرومیت های بسیاری در اغلب بخش ها تا سال های اخیر بوده است.
جمعی از جوانان روستا در سایه سار درختی با تلفن های همراه خود سرگرم هستند، خودم را معرفی کرده و از پوشش اینترنت منطقه پرسیدم، یکی از آنان پاسخ می دهد از سرعت بالایی برخوردار نیست اما همین هم خوب است و کارمان را راه می اندازد، البته مسئولان وعده اینترنت پرسرعت داده اند که امیدواریم برآورده شود.
راست می گفت چرا که در طول فصل زمستان بارها شنیده بودیم که مشکلات مربوط به منطقه را در هنگام بارش برف از طریق کانال های خبری به گوش مسئولان شهرستان رسانده بودند.
از آنان سراغ خانه یکی از قدیمی ترهای روستا را می گیرم، یکی از جوانان تا درب منزلی که به گفته خودش یکی از سالخوردگان آبادی است راهنماییم می کند، پیرزنی سالخورده که به گفته خود از وقتی به یاد دارد ساکن همین روستا بوده، از وضع آب آشامیدنی روستا می پرسم، چاهی را در گوشه حیاط خانه اش نشان داده و می گوید: از وقتی به یاد دارم همه اهالی روستا برای تامین آب آشامیدنی خود از چشمه قدیمی روستا و حفر چاه در منازل استفاده می کرده اند.
وی با اشاره به سختی های نداشتن آب لوله کشی، عنوان کرد: در سالیان گذشته که بهداشت و اطلاعات هم کمتر بود، برخی از اهالی روستا به دلیل استفاده از آب های آلوده به بیماری های عفونی روده ای دچار می شدند و اغلب به دلیل نبود امکانات بهداشتی در مواقعی جان خود را از دست می دادند.
پیرزن سالخورده با اشاره به نبود امکانات بهداشتی اولیه همچون حمام، افزود: آب چشمه هم به تنهایی کفاف اهالی روستا را نمی کرد و در تابستان ها که آب چشمه می خشکید با تانکر برایمان آب می آوردند که آن هم سختی ها و مشکلات خاص خودش را داشت.
این بانوی سالخورده اظهارکرد: اکنون خدا را شکر وضع فرق کرده و از نعمت آب آشامیدنی سالم بهره مند شده ایم.
وی همچنین از سفر اخیر استاندار لرستان به این منطقه کم برخوردار گفت و از قولی که استاندار برای گازرسانی این روستاها به اهالی داده بود.
شمس خرم آبادی مدیرعامل شرکت گاز لرستان در این سفر گفته بود که به دلیل صعب العبور بودن منطقه به ازای هر خانوار 80 میلیون ریال هزینه باید برای گازرسانی به روستا هزینه کرد در حالی که نرم استاندارد هزینه گازرسانی به هر خانوار حدود 60 میلیون ریال است.
اکنون مدیر شرکت گاز شهرستان می گوید عملیات مطالعاتی گازرسانیبه این روستا در حال انجام است.
عدل آباد یکی از 13 روستایی است که در شهرستان سلسله تا قبل از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید از آب آشامیدنی سالم بهره مند نبود و از طریق چشمه و چاه و یا تانکر آبرسانی می شدند و بنا بر اظهارات رئیس اداره آبفار شهرستان سلسله برای آبرسانی به 422 خانوار ساکن در 13 روستای سخت گذر منطقه قلایی در مجموع اعتباری بیش از 13 میلیارد و 600 میلیون ریال صرف شده است.
یکی از اهالی روستای قنبرعلی، روستایی در همین منطقه قلایی با گلایه از برخوردار نبودن راه ارتباطی آسفالته در این روستا، افزود: متاسفانه راه ارتباطی روستا که در انتهای دهستان چم تکله بستام و دهستان عدل آباد قلایی واقع شده و به رغم آسفالت بودن راههای ارتباطی این دو دهستان ، جاده منتهی به روستا هنوز آسفالت نشده است.
وی اظهار داشت: این روستا نقطه کور بوده و فاقد آنتن دهی موبایل است و شبکه های تلویزیونی را نیز به خوبی دریافت نمی کنیم که از مسئولان مربوطه انتظار داریم پیگیر حل مشکلات اهالی این روستا باشند.
بخشدار بخش فیروزآباد شهرستان سلسله در این باره اظهار داشت: روستای قنبرعلی دارای جمعیتی در حدود 7 خانوار است که در حال حاضر تنها دو خانوار به صورت ثابت ساکن در این روستا هستند و مابقی به صورت فصلی از آن استفاده می کنند.
حشمت نورعلی افزود: به رغم کم جمعیت بودن، این روستا برق رسانی شده است اما به دلیل صعب العبور بودن این منطقه، آنتن دهی تلفن در برخی نقاط با مشکل مواجه است و در سفر اخیر وزیر ارتباطات نیز مصوبه هایی برای رفع مشکلات مخابراتی این مناطق نیز به تصویب رسیده که در حال پیگیری و برطرف شدن هستند.
بخشدار فیروزآباد با اشاره به دریافت تصاویر تلویزیونی آنالوگ در این منطقه، عنوان کرد: در کل شهرستان سلسله آنتن دهی تلویزیون در برخی اوقات خصوصا در فصول بارندگی با مشکلاتی مواجه می شود و تنها مختص این روستا نیست زیرا دریافت تصاویر تلویزیونی از دکل های استان صورت می گیرد و مسئولان شهرستان در کیفیت و کمیت آن نقشی ندارند.
نورعلی با اشاره به سفر اخیر استاندار لرستان و بازدید از این منطقه محروم، خاطرنشان کرد: در سفر اخیر استاندار نیز مصوبه ای برای آسفالت شدن راه ارتباطی روستای قنبرعلی به دلیل متصل کردن دهستان های بستام و قلایی توسط این روستا به تصویب رسید.
رئیس اداره راه و شهرسازی سلسله نیز می گوید: روستای قنبرعلی نقطه اتصال دو دهستان قلایی و بستام محسوب می شود و از دهستان عدل آباد قلایی تا چم تکله بستام راه ارتباطی در حدود بیش از 14 کیلومتر وجود دارد که در اوایل انقلاب این راه ارتباطی زیرسازی شده است و در حال حاضر مشکلی برای تردد در آن وجود ندارد.
جلیل امیری خاطرنشان کرد: ابنیه و پل های این مسیر نیز تا حدودی نصب شده اند و برای آسفالت نیاز به بهسازی، شن ریزی و نصب ابنیه دارد که در مجموع برای آسفالت این مسیر به اعتباری در حدود 250 میلیارد ریال نیاز است.
وی افزود: در سفر اخیر استاندار به این منطقه نیز مصوبه ای برای انجام عملیات راه شکافی و آسفالت این مسیر در دستور کار قرار گرفت اما تاکنون اعتباری ابلاغ نشده است.
امیری تصریح کرد: به دلیل اینکه روستای قنبرعلی پل راتباطی بین روستاهای دهستان قلایی و بستام محسوب می شود و با آسفالت این مسیر اهالی روستاهای قلایی مسیرشان به شهر خرم آباد از طریق تردد در این مسیر ارتباطی کوتاه تر می شود، توجه به زیرساختهای این مسیر حایز اهمیت است.
رئیس اداره آب و فاضلاب روستایی سلسله نیز با اشاره به مصوبه مجلس برای آبرسانی روستایی، اظهار داشت: طبق این مصوبه برای آبرسانی به روستاهایی که کمتر از 20 خانوار جمعیت دارند و نزدیک هیچ مجتمع و ایستگاه آبرسانی هم نیستند امکان آبرسانی وجود ندارد.
حسن صیفوری با اشاره به کم جمعیت بودن روستای قنبرعلی ، اظهار داشت: متاسفانه جمعیت این روستا زیر نرم استاندار است اما با این وجود اگر ایستگاه و مجتمع آبرسانی نزدیک این روستا وجود داشته باشد و اهالی روستا نیز درخواست کنند و بررسی های لازم نیز صورت بگیرد، در صورت تخصیص اعتبار، اداره آب و فاضلاب روستایی سلسله این آمادگی را دارد که عملیات آبرسانی به این روستا را انجام دهد.
نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی گفت: به منظور تکمیل پوشش تلفن همراه شهرستان های سلسله و دلفان به ایجاد 20 سایت تلفن همراه با اعتباری بیش از 100 میلیارد ریال توسط اپراتورهای همراه اول و ایرانسل نیاز است.
علی رستمیان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در نشستی که با وزیر ارتباطات درباره مصوبات سفر اخیر وی به شهرستان های سلسله و دلفان و پیگیری زیرساخت های ارتباطی و مخابراتی مورد نیاز این شهرستان ها صورت گرفت، ضمن قدردانی از خدمات صورت گرفته در این شهرستان ها پس از سفری که داشتند، پیشنهاد شد که برای تکمیل پوشش همراه روستاها و شهرستان های دلفان و سلسله موافقت نمایند 20 سایت تلفن همراه با اعتبار هر سایت 5 میلیارد ریال توسط اپراتورهای همراه اول، ایرانسل برای این شهرستان ها منظور شود.
وی اظهار داشت: همچنین با توجه به اینکه پوشش اینترنتی روستاهای با جمعیت بالای 500 نفر نیز هنوز به طور کامل اجرایی نشده، درخواست شد نسبت به اجرایی شدن این مصوبه نیز پیگیری های لازم را صورت دهند.
نماینده سلسله و دلفان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این نشست مشکلات دو شهرستان سلسله و دلفان به صورت مکتوب تقدیم وزیر ارتباطات شد چرا که ایشان از اعضای اصلی دولت بوده و از نزدیک نیز مشکلات این شهرستان ها را دیده اند و می توانند به رئیس جمهور و هیات دولت این مشکلات را ابلاغ نمایند.
وی افزود: خوشبختانه وزیر ارتباطات با بیان اینکه رئیس جمهور و هیات دولت به مردم لرستان افتخار می کنند گفت که در مورد مشکلات شهرستان های سلسله و دلفان برای ارائه به دولت و دستور رفع محرومیت از این شهرستان ها تمام تلاش خود را به کار خواهد گرفت و برای حل تمامی مشکلات مخابراتی هر دو شهرستان نیز قول مساعد داد.
گرچه نمی توان انکار کرد تا رسیدن به توسعه برای منطقه کم برخوردار قلایی هنوز راه زیادی وجود دارد اما نمی توان منکر خدمات صورت گرفته بسیار نیز در این منطقه شد، خدماتی که شاهد رشد چشمگیر آن ها نسبت به سال های گذشته بوده ایم و اگر کمی خوشبینانه به آن ها بنگریم بر این رشد و پیشرفت قطعا صحه خواهیم گذاشت.
7265/6060
خبرنگار: زهرا جمشیدی نسب**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.