خسرو عزیزی روز چهارشنبه درگفت و گو با خبرنگار ایرنا تجهیز آزمایشگاه های دانشگاهی را از رویکردهای دولت تدبیر و امید دانست و افزود: هم اکنون بودجه پژوهشی دانشگاه لرستان 11 درصد بودجه هزینه ای آن است.
وی حرکت به سمت دانشگاه های نسل سوم و مهارت آفرین را از برنامه های راهبردی وزارت علوم عنوان کرد و گفت: شرکت های دانش بنیان، مرکز رشد واحدهای فناور، مرکز شتاب دهی و کارآفرین و آزمایشگاه مرکزی شماره یک به عنوان یکی از آزمایشگاه های 10 دانشگاه برتر کشور، آزمایشگاه مرکزی شماره 2 و 6 آزمایشگاه تخصصی دانشکده کشاورزی راه اندازی شده است.
رئیس دانشگاه لرستان گفت: مزرعه ارگانیک دانشگاه لرستان برای استفاده از ظرفیت بسیار بالای استان لرستان در راستای تولید گیاهان دارویی در دولت تدبیر و امید راه اندازی شد.
به گفته وی آزمایشگاه مرکزی شماره 2 دانشگاه لرستان واقع در دانشکده کشاورزی با زیربنای 800 مترمربع و اعتباری نزدیک به هفت میلیارد ریال به بهره برداری رسیده است.
عزیزی از راه اندازی 2 دستگاه پیشرفته در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان خبر داد و گفت: 2 دستگاه پیشرفته CHNS-O و NIR در آزمایشگاه مرکزی دانشگاه لرستان راه‌اندازی شدند.
به گفته وی دستگاه CHNS_O قابلیت اندازه ‌گیری درصد کربن، هیدروژن، نیتروژن، گوگرد و اکسیژن در نمونه های مایع و جامد، آلی و معدنی را دارد.
وی اظهار کرد: این سیستم با استفاده از احتراق نمونه در راکتور کوراتزی موجود در کوره الکتریکی و همچنین ستون کروماتوگرافی شبیه به ستون کروماتوگرافی GC توانایی تعیین درصد عناصر مذکور را دارد.
عزیزی بیان کرد: این دستگاه ایتالیایی برای آنالیز ترکیبات آلی، پلیمری، گیاهی، غذایی، کشاورزی، دارویی، سنتزی، معدنی و ... کاربرد دارد.
وی افزود: دستگاه اتو انالیزور NIR مدل DA7250 ساخت شرکت perten سوئد، نسل سوم دستگاه NIR دیود است که به طور ویژه برای آنالیز مواد غذایی و محصولات کشاورزی طراحی شده است.
وی گفت: برای خرید دستگاه CHNS_O مبلغ سه میلیارد و 300 میلیون ریال و برای خرید دستگاه اتو آنالیزور NIR مبلغ چهار میلیارد و 100 میلیون ریال هزینه شده است.
در حال حاضر هشت هزار و 937 دانشجو در 225 رشته در این دانشگاه تحصیل می کنند.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.