به گزارش ایرنا، آیت الله سید احمد میرعمادی روز پنجشنبه در دیدار کارکنان دادگستری لرستان به مناسبت هفته قوه قضائیه در بیت امام جمعه افزود: آمار پرونده های جرائم لرستان بسیار بالاست که برای پیشگیری از تداوم این روند باید فکری شود.
وی پیشگیری از وقوع جرم را بهتر از رسیدگی به پرونده های جرائم دانست و اظهار کرد: ایجاد امنیت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم یکی از وظایف مهم دادگستری است و با توجه به اینکه وضعیت زندان های استان مناسب نیست باید این موضوع بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
امام جمعه خرم آباد با بیان اینکه جلوگیری از تعرض به نوامیس و مال مردم لازمه برقراری امنیت اجتماعی است، افزود: یکی از انتظارات مردم از مجموع دستگاه قضایی مبارزه با فساد به ویژه فساد اقتصادی است و در همین راستا مبارزه با فساد باید به عنوان یکی از اولویت های دادگستری مورد نظر باشد.
وی گفت: یکی دیگر از انتظارات مردم از دادگستری کوتاه کردن مسیر دادرسی و رسیدگی به پرونده های جرائم رخ داده شده است بطوریکه فرد از زمان وقوع جرم تا زمان صدور رای ماه ها در زندان سپری نکند.
امام جمعه خرم آباد گفت: عملکرد و اقتدار همراه با عدالت دستگاه قضایی تضمین کننده اعتماد مردم است و باید تلاش کرد که همواره اعتماد و رضایت مردم محقق شود.
وی سلامت دستگاه قضایی را از نقاط قوت نظام جمهوری اسلامی دانست و افزود: افراد آگاه، متعهد و دانایی جذب دستگاه قضایی شده اند و دستگاه قضایی تحت تاثیر هیچ جریانی قرار ندارد.
وی اظهار کرد: مجموع دستگاه قضایی استان لرستان عملکرد رضایت بخشی از نظر بیشتر مردم دارد و آرامش و امنیت موجود در استان نتیجه خدمات این دستگاه است.
آیت الله میرعمادی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه خدمات و کارهای انجام شده توسط شهید بهشتی در انقلاب اسلامی همواره باید مورد توجه باشد، گفت: تفکر و تعهد 2 ویژگی برجسته شهید بهشتی بودند.
وی تفکر شهید بهشتی را برگرفته از اسلام ناب محمدی دانست و افزود: این شهید والامقام با اینکه مدتها در غرب بود و آشنایی نزدیکی هم با تفکر غربی داشت اما هیچ گاه تحت تاثیر تفکر غربی قرار نگرفت ولی امروز اندیشه سیاسی او در حکومت و اداره جامعه مغفول واقع شده است.
امام جمعه خرم آباد در خصوص اندیشه اقتصادی شهید بهشتی گفت: وی از همان ابتدای انقلاب مسایل اقتصادی و مباحث مرتبط با تولید، ثروت و مباحث مرتبط با اقتصاد مقاومتی را به صورت جزوه بیان می کرد.
وی امنیت، عدالت و معیشت را از نیازهای مردم به حکومت دانست و افزود: برآورده کردن نیازهای امنیت و عدالت از وظایف دستگاه قضایی است.
جعفر بدری رئیس دادگستری لرستان نیز دراین نشست اظهار کرد: پارسال در مجموع 220 هزار پرونده در دستگاه قضائی استان مورد رسیدگی قرار گرفت که به عبارتی 220 هزار نفر سال گذشته با مجموعه دادگستری استان سر و کار داشته اند.
وی افزود: از این بین 137 هزار پرونده در تشکیلات قضایی و حدود 90 هزار پرونده در شوراهای حل اختلاف مورد بررسی و رسیدگی واقع شد.
رئیس دادگستری لرستان با بیان اینکه ما نمی توانیم مدعی توقف جرم شویم، گفت: در بهترین حالت می توان مانع از روند افزایش جرائم و به عبارتی کاهش توقف میزان جرائم شویم.
وی با بیان اینکه پارسال 60 مورد قتل عمد در استان لرستان رخ داد، افزود: حدود 10 هزار پرونده مرتبط با سرقت ثبت شده و بین 40 تا 45 درصد محکومین به زندان نیز مرتبط با مواد مخدر بوده اند که در مجموع بیش از 65 درصد موارد پرونده های جرائم به معرفی مجرم به زندان منتهی شده است.
رئیس کل دادگستری لرستان اظهار کرد: در حال حاضر سه یا چهار برابر بیشتر از ظرفیت زندان ها استان، زندانی وجود دارد و با اینکه از روش های مختلف از جمله مجازات های جایگزین حبس نیز نهایت استفاده شده است اما همچنان زندان های لرستان بیشتر از ظرفیت خود زندانی دارند.
وی افزود: جرائمی همچون چاقوکشی و یا اخلال در نظم عمومی را نمی توان در جامعه رها کرد و چاره ای جز زندانی کردن آنها نیست.
بدری گفت: از جمله مصوبات سفر رئیس قوه قضائیه به استان لرستان احداث هشت هزار و 600 متر مربع طرح های احداث ساختمان ها و فضای فیزیکی در مجموعه دستگاه قضایی لرستان با اعتباری معادل 30 میلیارد ریال بود که هم اکنون بخشی از آنها اتمام و بخشی در حال انجام است.
رئیس کل دادگستری لرستان افزود: طی سال های اخیر 13 هزار و 660 متر در مجموعه دادگستری لرستان با اعتباری معادل 200 میلیارد ریال صرف احداث ساختمان انجام شده است.
اخبار منتشر شده در این زمینه را در ایرنای لرستان به نشانی http://www.irna.ir/lorestan و کانال تلگرامی irnalorestan@ را نیز می توانید مشاهده کنید.
1920/3022
خبرنگار:مهری دریکوند** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.