به گزارش خبرآنلاین لرستان ،مصطفی وند گفت: یکی از همیاران محیط زیست شهرستان بروجرد در اراضی کشاورزی بخش اشترینان چهار بهله جوجه دلیجه را پیدا می کند که با توجه به شرایط جسمی آنها و از آنجایی که آن مکان، محل امنی برای این جوجه ها نبود، آنها را با خود به خانه میبرد و پس از مراقبت و نگهداری چند روزه با اداره حفاظت محیط زیست این شهرستان تماس گرفته و موضوع را به آنها اطلاع می دهد.

وی افزود: به محض دریافت گزارش نیروهای اجرایی این اداره به محل رفته و این جوجه ها را از این همیار تحویل گرفته و آنها را جهت تیمارونگهداری به باغ پرندگان این شهرستان انتقال داده تا پس از تیمار در زیستگاه خود رها سازی شوند.

دلیجه پرنده ای است از تیره شاهین سانان با طول بدن حدود 32 تا 38 سانتی متر است و هنگامیکه بالهایش را باز می کند حدود 60 سانتی متر گسترده شده و بزرگتر به نظر می آید ؛ بال‌های نوک‌تیز و دم باریک ، این پرنده را در زمره شاهین‌ها قرار می دهد و اندازه کوچک و عادت درجا بال‌زدن‌های طولانی ، نشانه دلیجه بودن آن است.بالها باریک ودراز و منقار کوتاه وقلاب مانند است و دم نسبتاً بلندی دارد که در انتها کمی گرد می شود.

دلیجه دورنگی- جنسیتی دارد بدین معنی که رنگ نر آن با رنگ ماده آن تفاوت دارد. سر و دم دلیجک نر آبی-خاکستری است. در ماده‌ها، دم قهوه‌ای با نوارهای سیاه است. پرنده نــر ، سطح پشتی بلوطی رنگ و خالدار و سطح شکمی نخودی با خال‌های سیاه پراکنده دارد . سر ، دمگاه و دمش خاکستری است و نوار پهن سیاهی نزدیک انتهای سفید دمش دیده می شود ، شاهپرهای اولیه و ثانویه سیاه دارد . پرنده ماده سطح پشتی قهوه‌ای مایل به خرمایی با راهراه عرضی ( نه خالدار ) و دم خرمایی رنگ راهراه دارد. البته در هر دو جنس ناخنها سیاه رنگ استدلیجه در مناطق باز ،درختزارها و حاشیه تالابها،روی تیرهای برق و صخره ها در نزدیکی شهرها و روستاها به سر می برد.

در علفزارها ، سواحل ، کشتزارها ، فضای باز جنگل‌ها و گاهی در شهرها دیده می شود . در لانه متروک کلاغ و زاغی و امثال آنها ، یا روی صخره های بلند ، ساختمان‌ها و گاهی در شکاف درخت‌ها زادوولد می کند.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 678539
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.