محمدرضا جباری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگارایرنا افزود: کارکنان کشتارگاه این شهرستان به استفاده ازدستکش، کلاه، عینک و ماسک بهداشتی به منظور پیشگیری ازشیوع بیماری تب کنگو تجهیز شده اند.
وی اظهارکرد: کشتارغیرمجاز دام یکی ازعوامل مهم بروز و شیوع بیماری تب کریمه کنگو بوده و درهرنقطه‌ای که کشتارغیرمجاز دام انجام شود احتمال بروزعامل این بیماری وجود دارد.
رئیس شبکه دامپزشکی بروجرد بیان کرد: به شهروندان توصیه می شود برای جلوگیری ازانتقال بیماری تب کریمه کنگوگوشت قرمز را قبل ازمصرف به منظورازبین رفتن ویروس و کاهش PH گوشت به مدت 24 ساعت در دمای صفرتا چهار درجه سانتیگراد نگهداری کنند.
جباری اضافه کرد: مردم نیزازذبح دام در منازل و یا خارج از کشتارگاه با هدف دادن نذری و قربانی پرهیزکنند هرگونه کشتار دام باید در کشتارگاه و زیر نظر کارکنان دامپزشکی انجام دهند.
وی تاکید کرد: افراد خیری که اقدام به ذبح دام واهدا آن به مراکز و نهادهای حمایتی مانند بهزیستی، کمیته امداد و خانه ایتام می کنند باید ذبح دام را درکشتارگاه انجام دهند.
رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان بروجرد با بیان اینکه با پیشگیری به راحتی می توان از شیوع این بیماری جلوگیری کرد گفت: بیماری ویروسی تب کریمه کنگو دربیشترمبتلایان باعث مرگ بیمارمی شود و درصورت درمان نیزعوارضی به جا می گذارد.
تب کریمه کنگو درآسیا، آفریقا و اروپا گزارش شده و در کشورهای همسایه ایران مانند عراق، ترکیه، افغانستان و پاکستان نیزشایع شده است.
شیوع این بیماری در فصل گرم سال همزمان با فصل فعالیت ناقل و مخزن بیماری (کنه ها) بیشترمشاهده می گردد.
این بیماری درحیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری درانسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد، همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها باشد، باعث انتقال بیماری می شود.
شهرستان بروجرد با برخوردار بودن از حدود 400 هزار جمعیت دارای یک کشتارگاه صنعتی است که روزانه بین 150 تا 200 راس دام سبک وسنگین در آن ذبح می شود.
7273/6052 خبرنگار: آمنه صارمی **انتشار دهنده : مقداد بهاروند احمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.