عبدالرضا شهبازی- ابتدا دو حقوق دان لرستانی، اساتید ارجمندم بهزاد مومنی و دکتر کنعانی به آن اشاره نمودند. در این جا لازم دیدم یادداشتی کوتاه در این زمینه بنویسم و با ذکر خاطره ای کوتاه به آن بپردازم.
در دوران کودکی و نوجوانی در روستای ما پیرمرد خوش مشربی زندگی می کرد به نام باباپیر. با ریش هایی صاف که همیشه در انبانش حرفی برای گفتن داشت. بی سواد بود. اما ارجاعات تاریخی خوبی به موضوعات می داد.
یادم هست در یکی از روزهای گرم مردادی از او که در روی پیراهنش علاوه بر یک کت ، پالتوی زخیمی پوشیده بود پرسیدم: چرا در این گرمای سوزان کت و پالتو پوشیده ای.
گفت: بچه جان هر چیزی که جلوی سرما را بگیرد جلوی گرما را هم خواهد گرفت.
حالا از من خواهید پرسید چه ارتباطی بین دو زیستان ، باباپیر ، پالتو و مدیران وجود دارد. عجله نکنید بالاخره با هم به نتیجه ای خواهیم رسید.
این قصه باباپیر بر می گردد به اوایل دهه پنجاه و دوران نوجوانی ما.
بزرگتر که شدم .آدم های دور برم را در موقعیت های متفاوت در نقش های متفاوتی دیدم. دیدم کم کم ماسک وارد ادبیات سیاسی ما شد و افراد چند چهره برای هر موقعیت یک ماسک بر چهره خودشان می زدند. و این آدم ها در شرایط متفاوت به موقعیت متفاوتی می رسیدند برای حفظ جایگاه و انباشت ثروت.
خوب تا حالا رسیدیم به پالتو و ماسک. اما در دهه گذشته تقریبا کار از پالتو و ماسک گذشته و به تغییر رنگ و هویت رسیده بود و اوج آن رسیده به چند سال گذشته.
در ایران بزرگ اسلامی چند سال است که دو جناح سیاسی چپ و راست هر چند سال یک بار در حال انتقال قدرت و جابجایی مدیریت برای سکان داری کشور هستند.این دو گروه طی یک پوست اندازی سیاسی به دو گروه اصلاح طلب و اصول گرا تبدیل شده اند و تا این جای کار هم هیچ ایرادی بر این سیاست وارد نیست و بسیار هم خوب است برای تمرین دموکراسی و انتقال قدرت.
اما آنچه امروزه سازمان های دولتی از آن رنج می برند از وجود این دو گروه سیاسی نیست . بلکه پدیده ای است به نام آفتاب پرستی که دوستان حقوق دان من آن را مدیربت دو زیستی نام نهاده اند.
در این شیوه مدیریت دو زیستی ، بعضی از مدیران به شکل آفتاب پرست هر لحظه خود را به رنگی در می آورند و برای رسیدن به موقعیت مد نظرشان به سمتی که قدرت وجود دارد در حال تغییر رنگ ، کرنش و سر تعظیم فرود آوردن هستند. و این شیوه مدیریت دو زیستی یا آفتاب پرستی ، در بیشتر مواقع سازمان را از آن ماموربت اصلی خود دور خواهد کرد و بیشتر وقت مدیر در حال رنگ عوض کردن و باج دادن به ابزار قدرت برای ماندگاری بیشتر خواهد شد.
پس دیدیم در ادوار مختلف هر چیزی کارکرد خاص خود را دارد. روزگاری که برای هدر نرفتن دمای بدن چه در سرما و چه در گرما از ابزاری به نام پالتو استفاده می شود. در دیگر ایام برای رسیدن به ثروت از ابزار دیگری به نام ماسک استفاده می شود و در روز گاری دیگر برای رسیدن به قدرت از ابزاری به نام تغییر هویت استفاده می گردد.
حال باید دید دولت دوم دکتر حسن روحانی با این آفتاب پرستان چه خواهد کرد. آیا دو زیستی آدامه خواهد داشت یا شفافیت و دولت شیشه ای شکل خواهد گرفت و آنان که به برنامه های این دولت اعتقاد قلبی و عملی به آن دارند حضور خواهند داشت.
آیا دروازه قدرت بر روی ریا کاران و آفتاب پرستان بسته خواهد شد؟

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 666292
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.