به گزارش ایرنا هوشنگ بازوند در نشست شورای عالی مدیریت بحران استان لرستان در سالن جلسات استانداری با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی برای جلوگیری از آتش سوزی جنگل ها افزود: بیش از 80 درصد استان لرستان جنگل و مرتع است که باید این سرمایه به درستی به نسل های آینده منتقل شود.
وی 100 درصد آتش سوزی ها در جنگل های لرستان را عامل انسانی دانست و اظهار کرد: هر سال این سرمایه ملی به دلیل این آتش سوزی کاهش می یابد.
استاندار لرستان افزود: باید اقدامات موثر اداره کل منابع طبیعی در راستای کاهش آتش سوزی جنگل ها در سال گذشته را قدر بدانیم.
وی بیان کرد: از فرمانداران، دهیاری ها و بخشداران انتظارات بیشتری در این زمینه می رود و باید با فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و برگزاری کلاس های آموزشی از آتش سوزی مراتع و جنگل ها جلوگیری شود.
بازوند افزود: در صورت نیاز مدیریت بحران استان لرستان با صدا و سیما در این زمینه همکاری لازم داشته باشد و ائمه جمعه در خطبه ها در مورد اهمیت این موضوع اطلاع رسانی کنند.
وی گفت: شهرستان های پلدختر، کوهدشت و دوره چگنی نسبت به شهرستان های دیگر استان در معرض آتش سوزی جنگل ها قرار دارند و فرمانداران باید در این زمینه آسیب ‌شناسی و در صورت بروز هرگونه مشکل، اختلافات را برطرف کنند.
استاندار لرستان افزود: 320 هزار هکتار از مراتع و جنگل های لرستان در وضعیت قرمز است لذا دستگاه های اجرایی استان باید در این زمینه اقدامات لازم و پشتیبانی های مورد نیاز را انجام دهند.
وی بیان کرد: 6 میلیارد ریال به اداره کل منابع طبیعی، 2 میلیارد ریال به سازمان حفاظت محیط زیست و یک میلیارد ریال برای دهیاری ها برای خرید تجهیزات تخصیص می یابد.
وی با اشاره به شیوع ویروس تب کنگو در استان های سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و اصفهان و ضرورت پیشگیری از آن گفت: سازمان حمل و نقل گوشت استان لرستان برای بازسازی و نوسازی ناوگان خود طرح ارایه کند تا در جلسات ستاد تسهیل و رفع موانع تولید در استان مطرح تسهیلات لازم از طریق یک بانک عامل ارائه شوند.
وی افزود: سردخانه های گوشتی استان نیاز به داشتن پیش سرد دارند بر این اساس فرمانداران با صنف قصابان در این زمینه جلساتی را داشته باشند و اگر سردخانه هایی فاقد پیش سرد باشند مکلف به دریافت تسهیلات هستند.
مدیرکل منابع طبیعی استان لرستان نیز در این نشست گفت: مساحت کل عرصه های طبیعی استان 2میلیون و 101هزارو 669 هکتار است که شامل یک میلیون و 217هزارو 316 هکتار جنگل و 884هزارو 355 هکتار مرتع می باشد.
شیرزاد نجفی ادامه داد: مجموعه آتش‌ سوزی در جنگل‌ های کشور در سال گذشته 21 هزار و 25 هکتار و در استان لرستان 843 هکتار بود.
وی افزود: سرانه جنگل به ازای هر نفر در جهان 6هزارو 500 متر مربع، در ایران 2هزار مترمربع و در استان لرستان 6هزارو 914 مترمربع است.
وی گفت: طی بررسی‌ های انجام شده در لرستان طی 10 سال گذشته 90 درصد از آتش سوزی‌ ها عمدی و 10 درصد غیرعمدی بوده است.
نجفی افزود: خسارات سالانه ناشی از جنگل سوزی در لرستان 367 میلیارد ریال برآورد شده است که این روند در کشور سه هزارو 200 میلیارد ریال می ‌باشد.
وی اضافه کرد: متوسط سالانه جنگل ها متاثر از آتش سوزی در لرستان 2 هزار هکتار و در کشور 17 هزار هکتار است.
وی با بیان اینکه تعداد 150 نقطه بحرانی حریق در جنگل‌ها و مراتع استان ای مشخص شده است، گفت: در سال گذشته 844 هکتار از عرصه‌ های منابع طبیعی استان دچار 48 فقره حریق شده است.
لرستان ذخیره گاه بلوط کشور است و متاسفانه به دلایل مختلف از جمله عوامل انسانی هرسال بخش هایی از آنها دچار آتش سوزی می شوند.
3210/3022
خبرنگار: محمد یاراحمدی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.