به گزارش خبرنگار ایرنا حجت الاسلام مرتضی خاکباز روز یکشنبه در دیدار با رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز لرستان افزود: امسال نیز سهمیه استان لرستان در تربیت قرآن آموز 10 هزار نفر است که با توجه به استقبال گرم مردم میزان سهمیه افزایش خواهد یافت.
وی گفت: این طرح هر سال تا نیمه اول اسفند با حضور 240 مربی به صورت رایگان اجرا و درنیمه دوم اسفند آزمون کتبی و شفاهی این طرح برگزار می شود.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان با اشاره به برنامه های فرهنگی این اداره کل در طول سال اظهار کرد: اداره کل اوقاف و امور خیریه لرستان هرسال برنامه های فرهنگی زیادی در حسینیه ها، بقاع متبرکه، امامزادگان و مساجد استان برگزار می کند.
وی برگزاری خیمه های معرفت، ترتیل خوانی و جزء خوانی در 46 بقعه متبرکه استان لرستان را یادآور شد و افزود: در نیمه دوم رمضان با حضور سه تا پنج قاری مصری 10 محفل انس با قرآن در سطح استان لرستان برگزار می شود.
حجت الاسلام خاکباز گفت: طرح ضیافت الهی از ابتدا تا پایان ماه مبارک رمضان اجرا می شود و در این راستا 100 مبلغ به بقاع متبرکه، حسینیه ها و مساجد به تبلیغ دین اسلام می پردازند.
وی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در راستای تبدیل بقاع متبرکه به قطب فرهنگی بیان کرد: اولویت اجرای کار فرهنگی در امامزادگان در دستور کار قرار دارد.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان افزود: طرح آرامش بهاری نیز از 28 اسفند هر سال تا 15 فرودین با حضور 100 مبلغ با هدف ایجاد آرامش برای مردم اجرا می شود.
وی در خصوص فعالیت ستاد نوروزی گفت: دستگاه های اجرایی متعددی در این ستاد حضور دارند و برای جذب گردشگر اعتباراتی هزینه می کنند ولی در ایام تعطیلات نوروز بدون هیچ هزینه ای 2 میلیون بار زائر به زیارت امامزادگان سطح استان رفتند و نه تنها مبلغی برای حضور آنها هزینه نشد بلکه نذورات خود را نیز به امامزادگان دادند.
حجت الاسلام خاکباز افزود: در راستای استقبال از زائران پنج غرفه آموزش قرآن، نقاشی، ترویج فرهنگ قرآن و اهل بیت، استفهاد مسائل شرعی برپا می شود.
وی به برگزاری سوگواره یاس نبوی در ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و بصیرت عاشورای در ایام محرم و صفر اشاره کرد و گفت: در این ایام 300 مبلغ به نقاط مختلف استان لرستان اعزام می شود.
وی به برپایی خیمه ها در مرز مهران، شلمچه و چزابه در اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: استان لرستان به عنوان دستگاه ممتاز در طرح آرامش بهاری و بصیرت عاشورایی در این امر پیشتاز است.
حجت الاسلام خاکباز اظهار کرد: 108 امامزاده واجب تعظیم و تکریم در لرستان وجود دارد و نزدیکترین امامزاده به امام معصوم در این استان است.
وی افزود: امامزادگان زید و قاسم در شهرستان ازنا نوه امام جواد(ع) و امامزاده محمد بن حسن نوه امام حسن مجتبی(ع) هستند.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: 2 هزار و 200 موقوفه انتفاعی و منفعتی در استان لرستان وجود دارد که از این مجموع 317 موردموقوفه منفعتی می باشند.
وی در خصوص بازسازی، تعمیر و مرمت بقاع متبرکه لرستان اظهار کرد: از سال 92 تاکنون 46 بقعه متبرکه در استان لرستان بازسازی، تعمیر و مرمت شده است.
حجت الاسلام خاکباز با بیان اینکه اقدامات عمرانی و سرمایه گذاری در موقوفات استان لرستان از سال 92 آغاز شده است، افزود: نخستین مجتمع مذهبی تجاری وقفی کشور در 6 طبقه در شهرستان بروجرد با نخستین پارکینگ مکانیزه در سال 92 احداث شده است.
وی ادامه داد: این مجتمع تجاری مذهبی با هدف اجرای فعالیت های فرهنگی راه اندازی شده است و علاوه بر این نیز در این مجتمع 40 خانوار اشتغال زایی شده است.
مدیرکل اوقاف و امور خیریه لرستان گفت: این اداره کل با اعلام آمادگی همکاری با سرمایه گذاران در راستای عرصه های وقفی 50 درصد اعیان را موقوفه سهم می برد.
وی با بیان اینکه مهمترین کلینیک تخصصی غرب کشور در بروجرد احداث می شود، افزود: حدود 10 هزار مستاجر در موقوفات استان لرستان ساکن هستند.
108 امامزاده واجب تعظیم و تکریم و 2 هزار و 200 موقوفه انتفاعی و منفعتی در استان لرستان وجود دارد.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.