به گزارش خبرنگار ایرنا، آثار باستانی ضمن بیان سبک زندگی و توانمندی اقوام و گذشتگان، احداث آنها به دورانی باز می گردد که در ساخت آنها اصول و محاسبات عمرانی به شیوه های رایج امروز رعایت نشده است و در معرض تهدید قرار گرفتن این هویت های فرهنگی در اثر عوامل طبیعی دور از انتظار نیست.
ایران اسلامی با توجه به فرهنگ و تمدن اصیل بناهای تاریخی منحصر به فردی را داراد که از استان لرستان نیز با توجه به دارا بودن بیش از پنج هزار اثر باستانی یکی از مهدهای تمدن و بناهای تاریخی کشور نام برده می شود.
جایگاه آثار باستانی و تاریخی این استان را به می توان به سه دوره پیش از تاریخ، دوره ایران باستان و دوره اسلامی تقسیم کرد.
از پنج هزار اثر باستانی وتاریخی این استان حدود دو هزار و 300 مورد در فهرست آثار ملی ثبت شده که از جمله این آثار می توان به قلعه فلک الافلاک ،خانه های تاریخی ، مساجد ،پل های تاریخی اشاره کرد.
استان لرستان مرکز پارینه سنگی با پل‌های تاریخی شگفت انگیز و غارهای باستانی چندین هزار ساله، دیاری پرجاذبه برای علاقمندان به فرهنگ و تاریخ این دیار است.
دیار لرستان با قابلیت های منحصر به فرد تاریخی، طبیعی و گردشگری یکی از پرجاذبه ترین استانهای کشور محسوب می شود.
این در حالیست که وجود هر کدام از آثار فرهنگی منحصر به فرد این استان همچون قلعه ها،پل های تاریخی، خانه های تاریخی و غارهای باستانی دنیایی از غنای فرهنگی و تمدن این دیار به نمایش گذاشته است.
لرستان در حال حاضر به لحاظ تاریخی عناوینی چون پایتخت پل های تاریخی، پایتخت پارینه سنگی و دیار خانه تاریخی دارد.
قلعه تاریخی فلک الافلاک، شاهکاری معماری دنیا لقب دارد. این اثر تاریخی از بزرگترین سازه های آجری جهان و متعلق به دوره ساسانی است که به شماره 883 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
بروجرد به دیار خانه های تاریخی شهرت دارد. شهرستانی که بیش از 50 خانه تاریخی در بافت قدیمی آن قرار گرفته و برخی از آنها از معماری قابل توجه و چشمگیری برخوردار هستند.
در مرکز شهر خرم آباد ضلع شرقی خیابان شریعتی و در مسیر قدیمی شهر تاریخی شاپور خواست به خوزستان سنگ نوشته ای به شکل مکعب که بصورت یکپارچه متصل به صخره ای طبیعی بوده است، قراردارد.
ازجمله آثار ارزنده معماری دوره اسلامی در لرستان مسجد امام (سلطانی سابق) است. این بنا یکی از ارزشمند ترین و ممتازترین بناهای بروجرد به شمار می رود.
میرملاس صخره ای با نقاشی های 12هزار ساله اش نامی آشنا برای باستان شناسان دنیاست که در 17 کیلومتری شمال کوهدشت در بالای کوهی به نام سرسورِن واقع شده است.
لرستان با دارا بودن بیش از 100 پل تاریخی به عنوان پایتخت پل های تاریخی ایران مطرح است، آثاری که از آنها به عنوان حیرت انگیزترین پل های تاریخی دنیا یاد می شود.
پل تاریخی کشکان دارای پایه هایی به مساحت بیش از 200 متری و همچنین ارتفاع بلندی به اندازه یک ساختمان 12 طبقه است که مساحت پایه ها و ارتفاع پل کشکان در هیچ پلی در دنیا وجود ندارد.
وجود این آثار تاریخی در حالی در این استان خود نمایی می کند که تاسفانه برخی از آنها در سالیان اخیر به دلیل بارندگی ها و خسارات ناشی از سیل دچار تخریب و خسارت شده اند.

** 100 میلیارد ریال خسارت در اثر بارندگی های سال گذشته به بافت های تاریخی خرم آباد و بروجرد وارد شده است
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: بنا بر محاسبات انجام شده در اثر بارندگی های سال گذشته به بافت های تاریخی خرم آباد و بروجرد حدود 100 میلیارد ریال آسیب وارد شده است.
غلامرضا سلیمانی افزود: همچنین جاری شدن سیل به پل های تاریخی استان حدود 50 میلیارد ریال و 30 میلیاردریال نیز به روستاهای تاریخی خسارت وارد کرده است.
به گفته وی تاکنون از محل اعتبارات ستاد بحران 18 میلیارد و 500 میلیون ریال به سه طرح تاریخی دبیرستان امام خمینی(ره) بروجرد، خانه حاتمی و پل گپ خرم آباد اختصاص یافته است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری لرستان ادامه داد : از این میزان 6 میلیارد و 500 میلیون ریال وصول شده و یک میلیارد و 200 میلیون ریال نیز مصوب شده است.

**500 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز مرمت خسارت ناشی از سیل در لرستان است
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان گفت: با توجه به تعدد و فراوانی آثار تاریخی و باستانی در این استان میزان خسارات وارده به این آثار بسیار زیاد است اما حداقل اعتبار مورد نیاز جهت مرمت های حفاظتی و جلوگیری از تخریب بیشتر آثارحدود 500 میلیاردریال است.
وی با بیان اینکه در برخی بافت های تاریخی لرستان بیش از 500 ابنیه دارای قدمت وجود دارد و این در حالی است که میزان خسارات شدت و ضعف دارد، ادامه داد :این خسارات به دلیل فرسودگی و عدم نگهداری بناها گاهی از 15 تا 65 درصد می باشد.
سلیمانی با بیان اینکه در دولت تدبیر و امید توجه قابل توجهی به حفظ و نگهداری بناهای تاریخی شده است،بیان کرد :در این راستا در حوزه تملک 10 میلیارد ریال،در حوزه مشارکت 6 میلیارد و 800 میلیون ریال، مرمت ابنیه تاریخی سه میلیارد ریال و مرمت پل های تاریخی 6 میلیارد ریال تخصیص داده شده است.

**یک میلیارد و 800 میلیون ریال به مطالعه و مستند نگاری بافت تاریخی خرم آباد اختصاص یافت
مدیرکل میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری لرستان همچنین گفت:یک میلیارد و 800 میلیون ریال به مطالعه و مستند نگاری بافت تاریخی خرم آباد اختصاص یافته که علاوه بر آن 600 میلیون ریال نیز در راستای اجرای طرح راسته بازار خرم آباد هزینه خواهد شد.
سلیماین اظهار کرد: همچنین از محل اعتبارات استانی نیز 20 میلیارد و 350 میلیون ریال اعتبار به مرمت و نگهداری آثار باستانی استان تخصیص یافته است.
به گفته وی در حوزه مرمت و نگهداری و بازسازی آثار تاریخی لرستان در دولت تدبیر و امید اقدامات بی نظیری انجام شده است، بطوریکه این اقدامات باکارهاییکه در 50 سال گذشته انجام شده قابل مقایسه نیست.
وی با بیان اینکه بیش از 300 پرونده ثبت آثار تاریخی لرستان از سال گذشته تاکنون تهیه شده است،بیان کرد: با توجه به تعدد بسیار زیاد آثار تاریخی و فرهنگی در این استان پیشنهاد اعتبارات دیگری نیز داده شده و در سفر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز 60 میلیارد ریال اعتبار به این استان اختصاص یافته است.
به گفته وی لرستان در زمینه میراث فرهنگی دارای شاخص های فراتر از ملی می باشد و در حوزه بافت تاریخی خرم آباد،پل های تاریخی لرستان و محوطه تاریخی کیا پهن کوهدشت ثبت موقت جهانی هستند.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی@irnalorestanنیز منتشر می شوند.
7274/6060
خبرنگار:مریم نریمانی**انتشاردهنده:محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.