به گزارش خبرآنلاین لرستان ،استان لرستان با مساحتی معادل 28306 کیلومتر مربع در غرب ایران واقع شده است برخی محققین این استان را " ایران کوچک " نامیده اند، چرا که تقریبا تمام تیپ های آب و هوایی ایران در این استان یافت می شود. نتیجه این تنوع آب و هوایی، غنای گیاهی و جانوری است و اکثر گونه های کشور در این استان موجودند. 2/2 درصد جمعیت و 1/7 درصد مساحت کشور را دارد. بلند ترین نقطه آن اشترانکوه با ارتفاع 4080متر از سطح دریا در شرق و پست ترین نقطه با ارتفاع حدود 300 متر از سطح دریا در محدوده پلدختر واقع شده است .

بارندگی های متناوب به همراه توپوگرافی کوهستانی و آب و هوای مناسب باعث شده که یکی از متنوع ترین زیست بومهای گیاهی در استان شکل گرفته، و از لحاظ اقتصادی در خور اهمیت است.

در اجرای قانون شکار و صید و قانون حفاظت و بهسازی از محیط زیست موضوع حفاظت از زیستگاه‌ها و مناطق طبیعی جزء وظایف اصلی سازمان محسوب می‌‌گردد. این مناطق که بر طبق تقسیم‌بندی شامل پارک‌های ملی، ‌اثر طبیعی ملی، پناهگاه حیات وحش و منطقه حفاظت شده می‌باشد، که حفاظت، احیا و نحوه بهره‌برداری از آنها دارای اهمیت ویژه‌ای می‌باشد. بر این اساس سازمان محیط زیست کشور وبه تبع آن محیط زیست استان لرستان همواره تلاش می کند تا با جلوگیری از تخریب و هدر رفت منابع طبیعی و حیات وحش، نمونه هایی از این مواهب الهی را به شکل طبیعی و بکر جهت استفاده های مختلف و نسل های آتی تحت حفاظت و حمایت خود قرار دهد به نحوی که تا کنون توانسته 6/27 % از کل مساحت استان را تحت عناوین اثر طبیعی - ملی (غار ماهی کو ر) ، پناهگاه حیات وحش سفیدکوه ازنا-دورود و سمندرلرستانی 1(وژن آب بخش پاپی )، مناطق حفاظت شده (اشترانکوه و سفید کوه خرم آباد) ثبت و با توجه به ضوابط قانونی به صورت مستقیم مدیریت نماید،

در راستای مدیریت و حفاظت از زیستگاههای استان جناب اقای مهندس فتحی بیرانوند با تشکیل اکیبی از همکاران ستادی و همچنین محیط بانان خدوم و زحمت کش بخشی از زیستگاههای حساس و صعب العبور استان را پایش نمودند. در خلال این بازدید ضمن ارائه آموزشهای لازم در خصوص حفاظت از محیط زیست منطقه توسط مدیر کل و کارشناسان به عشایر ، شش زیستگاه جدید از گونه اندمیک سمند لرستانی شناسایی و ثبت شد.

 

46
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 648452
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.