به گزارش خبرنگار ایرنا بنا بر نظر کارشناسان فضای مجازی صحنه ای برای تبادل اطلاعات است که قابلیت‌های تأثیرگذاری بر افکار عمومی به خصوص در شکل‌گیری جنبش‌های اجتماعی مجازی یا ایجاد همگرایی‌های فردی و گروهی را دارد و به جهت سمت و سو دادن به افکار و فعل ها در دنیای واقعی حائز اهمیت است.
فضای مجازی به صورت شبکه های اجتماعی می‌تواند به ‌عنوان محلی برای تضارب آرا و نظرات سیاسی و اجتماعی مطرح شود و در جهت ایجاد موج‌های حمایتی - انتقادی یا اپوزیسیون عمل کند و به همین دلیل تاثیر فضای مجازی در حکت های اجتماعی و سیاسی به ویژه در انتخابات قابل توجه است.
در شرایطی که موضوع های جدیدی در طول انتخابات مطرح می شود، نقش شبکه های اجتماعی در پرداختن به آنها محسوس تر می شود و زمانی که اعتبار شبکه های اجتماعی به عنوان پیام رسان بین افراد جامعه بالا باشد و بحث های سیاسی به صورت فردی و گروهی در جامعه کمتر صورت گیرد، شبکه های اجتماعی تأثیر بیشتر و نقش بزرگتری خواهد داشت.
گفته می شود در جامعه ایرانی که احزاب در بین مردم به طور کامل نهادینه نشده است، شبکه های اجتماعی نقش احزاب سیاسی و اجتماعی را به خود گرفته و کارکردهای احزاب را در فضای مجازی بین افراد اِعمال می کند که این موضوع قدرت شبکه سازی و تأثیرگذاری شبکه های اجتماعی در کشور را افزایش داده است.
این در حالی است که گستردگی فضای مجازی به محافل کوچک و خصوصی نیز نفوذ کرده است و بخش های مهم زندگی را تحت تأثیر قرار داده و سیاست را به عنوان بخش مهمی در این فضا دستخوش تغییر کرده است.
در این راستا فضای مجازی در حقیقت به تیغه ای دولبه در راستای تهدید و فرصت سازی ظاهر می شود که در حین گستردگی قادر به ایجاد تاثیرگذاری های مثبت و منفی می شود که البته توجه به اصل اخلاق انتخاباتی دراین راستا نمود بیشتری خواهد یافت.
به همین منظور توجه به سواد رسانه ای و قدرت تجزیه و تحلیل فرد نقش قابل توجهی در تاثیرپذیری از این فضا خواهد داشت چراکه با شناسایی محتوا و ساختار رسانه ها تحلیل و تشخیص درستی و نادرستی اخبار امکان پذیر می شود.
اگر شبکه های اجتماعی تولید محتوای درستی را داشته باشند، می توانند در افزایش آگاهی سیاسی و اجتماعی فرد موثر باشند و اگر تولید محتوای درستی در شبکه های اجتماعی صورت نگیرد، فرد را به تحلیل های نادرست از جامعه و اطراف خود سوق می دهد.
از طرفی برخی بی اخلاقی های انتخاباتی نیز در این عرصه به چشم می خورد که چندان زیبنده انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی نیست.
در برخی موارد تاخت و تاز برخی داوطلبان و طرفداران این افراد در کانال ها و گروه های انتخاباتی فضای مجازی را به مثابه میدان جنگ شبیه کرده است که هر کس از موضعه ای حق به جانب و طرفدار حقوق مردم تلاش در ناکارآمد جلوه دادن دیگری دارد.
این در حالی است که گویی این افراد هدف نهایی خدمتگزاری در نظام و اصل پایبندی به اصول اخلاقی در انتخابات و تاکید مقام معظم رهبری در پرهیز از تهمت و غیب در تبلیغات را فراموش کرده اند.
به هرحال این حضور گسترده رفتارهای انتخاباتی و شور هیجان در فضای مجازی در این دوره از انتخابات پیام مثبت حضور حداکثری و احساس مسئولیت مردم در تعیین سرنوشت کشور را نیز محقق ساخته است.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جهموری همزمان با پنجمین دور انتخابات شورای اسلامی شهر و روستاها در 29 اردیبهشت ماه جاری برگزار خواهد شد.
آخرین اخبار و رویدادهای استان لرستان، ایران و جهان علاوه بر سایت ایرنا لرستان در کانال تلگرامی irnalorestan@ نیز منتشر می شود.
7274/6060
خبرنگار ایرنا در لرستان
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.