آنچه که در آخرین نشست خبری رئیس جمهوری با خبرنگاران به آن اشاره شد این بود که ؛ عوام فریبی در شان ملت ایران نیست و انتخابات حراجی نیست که کسی مدعی شود یارانه بیشتری می دهم و دیگری بگوید من بیشتر می دهم و اینکه حق الناس را بگذارید برای روز 29 اردیبهشت و کسی که مشکلات را یک روزه حل می کرد یک نفر دیگر بود ؛ من نبودم اشاره ای شفاف به جریان هایی بود که در آستانه انتخابات بنا را بر ترویج دروغ و جعل واقعیت گذاشته اند.
و اینکه رئیس جمهوری یادآور شد ؛ برخی ماشین دودی هستند و همه فضا را سیاه می کنند در حالیکه ما ایرانی آباد می خواهیم و با سیاه کردن آینده نمی توانیم شغل ایجاد کنیم؛ اینها همه سخنانی شفاف و بی پرده با مردم بود تا در این شرایط حساس مردم بتوانند با اعتماد به روند عقلانیت و شفافیت از حواشی گمراه کننده عبور کنند و بدانند پیروزی هر جناح و حزب و فردی نه فقط در مدیریت چهار ساله دولت بلکه می تواند چشم انداز میان مدت و بلند مدت ایران را تغییر دهد و هزینه های سهمگینی را از دوش جامعه بردارد یا بر آن بار کند.
اما در کارزار تبلیغاتی که در آستانه هر انتخاباتی شدت می گیرد ارائه اطلاعات نادرست، جعلی و ناقص است تا بتوان نهایت بهره گیری از افکار عمومی را که معمولا هم حوصله تحقیق و تشخیص درستی و نادرستی این حجم وسیع از داده ها و اخبار که به مدد شبکه های اجتماعی براحتی در دسترس قرار دارند را ندارد بیشتر می شود.
و بنا بر تایید کارشناسان علوم ارتباطات نیز ؛ اخبار جعلی با مختل کردن گردش صحیح اطلاعات و گمراهی افکار عمومی می تواند شهروندان را از حق اساسی دسترسی آزاد به اطلاعات محروم کند که باید راه حل هایی برای این روند بخصوص در آستانه انتخابات ریاست جمهوری اندیشیده شود.
دلسردی مردم از عملکرد اقتصادی دولت و مدعی شدن برخی که خود زمانی می بایست پاسخگو باشند به مشکلات معیشتی مردم حال دلسوز مردم شده اند و طبل مشکلات اقتصادی مردم را به صدا درآورده اند و آن را مویدی بر ناکارآمدی دولتی عنوان می کنند؛ خود نمونه آشکاری از عوامفریبی و رواج اخبار نادرست در آستانه انتخابات است.
دولتی که رشد اقتصادی منفی کشور را بهبود بخشید، تورم را از 40درصد به هشت درصد کاهش داد و تنها در سال 1395 تعداد 700 هزار شغل ایجاد کرده است.
دولتی که از دستاوردهای مهم او در بخش اقتصاد برابر شدن برداشت گاز ایران با قطر در پارس جنوبی است آنچه که تا قبل از این محال بود اما با افتتاح ٦ فاز استاندارد گازی با سرمایه‌ای حدود 20 میلیارد دلار؛ برای نخستین بار در تاریخ کشور، تولید روزانه گاز ایران از رقیب دیرینه اش قطر پیشی می گیرد و با افتتاح این فازها ، تولید روزانه ایران به بیش از 750 میلیون متر مکعب در روز خواهد رسید.
همچنین باید یادآور شد؛ ایران در رنکینگ بین المللی شاخص فلاکت اقتصادی در سال 2015 در رده پنجم جهان بود ، سال گذشته در رتبه نهم قرار گرفت اما امسال در شمار 65 کشور اول دنیا هم نیست.
باید گفت؛ معیشت مردم و سر و سامان بخشیدن به مشکلات معیشتی مردم برنامه درازمدت می خواهد و قطعا نمی توان با تبلیغ و وعده های گمراه کننده کاری پیش برد آنچه که دولت روحانی در چهار سال اول خود ، به آن واقف بوده و برنامه های بلند مدت تری را برای مشکلات معیشتی مردم در پیش گرفت.
حال 19 روز به برگزاری انتخابات زمان باقی مانده است که با نزدیک شدن به این رخداد مهم سیاسی کشور، آرایش سیاسی ، احزاب و جریانات سیاسی آشکارتر و شدیدتر می شود و هر تبلیغ و ضد تبلیغی در این روزهای حساسی که ارزش تبلیغی شان هر چه به موعد انتخاب نزدیکتر می شود بیشتر می شود را باید دانست که با اخبار جعلی و آمار و ارقام نادرست افکار عمومی به بیراهه کشانده نشود.
و آنجا که افکار عمومی حافظه ضعیفی دارد نباید فرصت را به ترویج اخبار و اطلاعات نادرست و هدف دار داد بلکه باید با شفافیت، اطلاعات را در اختیار مردم نهاد، باید با جریان آزاد اطلاعات گاه به مقایسه پرداخت که چگونه هشت سال پله های رکود و سقوط با سرعت طی شد و دقیق در آستانه یک سقوط ، دولت جدید شکل می گیرد.
و اکنون می توان گفت بعد از چهار سال آوار برداری تنها با انتخاب مبتنی بر عقلانیت در حوزه اقتصاد بعد از برجام و تک رقمی شدن تورم ، فصل بهره مندی از برجام و خروج از رکود و اشتغال و رفاه امیدوار بود.
1920/3022
**خبرنگار ایرنا در خرم آباد
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.