به گزارش خبرآنلاین لرستان ،دکتر حمید رضا نظیفی با بیان اینکه برای کشف جرم و تحقیق درباره علل پدید آمدن وقایعی ناشی از قبیل مرگ، تیراندازی، غرق شــدگی، برق گرفتگی، مســمومیتها و سایر پدیده هایی مانند مسائل حقوقی از قبیل ارث، تعیین ابوت، ســقط جنین و. . . ، علوم مختلفی به کارشناســان قوه قضائیه کمک می کند، اظهار داشت: یکی از کلیدی ترین و حســاسترین این علوم که روز به روز در حال توسعه و تکامل بوده و نقش پررنگ و پیچیده خود را ایفا می کند، پزشکی قانونی است.

وی با اشاره به نقش ممتاز پزشکی قانونی درکشف پرونده های قتل عمد تاکید کرد: امروزه با توجه به پیشرفتهایی که در زمینه روشهای ارتکاب جرم توســط مجرمین پدید آمده اســت و با توجه به پیشرفت علم و روشهای نوین کشف جرم در تمام دنیا نقش پزشــکی قانونی در کنار پلیس آگاهی امری ضروری است و در بســیاری از موارد در حل پرونده های جنایی کمک شــایان توجهی کند.

دکتر حمید رضا نظیفی با اشاره به فعالیتهای سال جدید پزشکی قانونی لرستان در زمینه راه اندازی و تکمیل تجھیزات آزمایشگاهھای پزشکی قانونی تاکید کرد: این نهاد با بهره گیری از متخصصین فن و تجهیز و تکمیل خود به تکنولوژیهای پیشرفته و علوم آزمایشگاهی کوشیده است بهترین بهره برداری را از ادلّه و مدارک داشــته باشــد و با ارائه اطلاعات مفید بدست آمده به مراجع قضایی ، پلیس و سایر ارگانهای ذی ربط، آنان را در کشــف علمی موضوع کمک کند.

مدیر کل پزشکی قانونی استان لرستان سرعت بخشی در ارایه خدمات بخش معاینات از دیگر فعالیتھای مدنظر این اداره کل برشمرد و افزود: افزایش تعداد پزشکان مراکز معاینات بر اساس استاندارد تعیین شده سازمان به منظور ارتقای کیفی صدور نظریه های کارشناسی، پیگیری پاسخ به استعلام ھای قضایی از طریق سامانه و کاھش زمان پاسخ دھی به مراجعان نیز جزء برنامه ریزی سال جاری قرار گرفته است.

عضو شورای قضایی استان لرستان تصریح کرد: آموزش جامعه پزشکی با ھدف پیشگیری از قصور پزشکی، برنامه ھای آموزش دستیاران رشته ھای مختلف تخصصی گروه پزشکی و پیراپزشکی و ارایه موضوعات آموزشی در زمینه قوانین و دستورالعملھای جاری در مورد رضایت و برائت، انواع قصور، وظایف گروهھای مختلف پزشکی در مقابل بیمار، مسئولیت بیمارستانھا، رییس و مسئول فنی و سایر موضوعھای مرتبط با بحث قصور پزشکی از سایر برنامه ھای اجرایی است.

دکتر حمید رضا نظیفی آموزش قضات در زمینه ھای مرتبط با پزشکی قانونی، تبیین جایگاه پزشکی قانونی در فرآیند دادرسی و آموزش ھمگانی به منظور پیشگیری از عوامل مؤثر در وقوع جرایم و دعاوی را ھم از برنامه ھای آموزشی این اداره کل دانست.

وی با بیان اینکه دستورالعملھا و متون تخصصی مورد نیاز بخشھای معاینات، تشریح و بررسی صحنه، کمیسیون و آزمایشگاه، تدوین یا بازنگری شده است، اظھار کرد: در این راستا تسریع در روند خدمات بخشھای تشریح و کمیسیون پزشکی از دیگر اقدامات مد نظر این اداره کل در سالجاری می باشد.

دکتر نظیفی براھمیت ارتقای سطح کارایی کارکنان و نیروی تخصصی این نھاد تاکید و خاطرنشان کرد: به این منظور به صورت دوره ای عملکرد واحدھای تابع مبتنی بر شاخصھایی چون برگزاری دوره ھای آموزشی برای کارکنان اداری ارزشیابی خواھد شد تا از طریق آشنایی با آخرین قوانین و دستورالعملھای سازمان وحدت رویه در میان کارکنان ایجاد شود.

مدیرکل پزشکی قانونی استان لرستان با اشاره به راه اندازی بانک اطلاعات و ایجاد شناسنامه ھویت ژنتیکی اظھار کرد: با توجه به مصوبه سازمان پزشکی قانونی کشور، بانک اطلاعات ھویت ژنتیک در کل کشور در حال راه اندازی است که کمک شایانی در شناسایی و تشخیص هویت مجرمین می نماید و در استان لرستان نیز تهیه بانک اطلاعات مجرمین جزء اولویتهای ویژه است.

46

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 625446
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.