به گزارش خبرآنلاین لرستان ،در حال حاضر تنها واحد تولیدی کود مایع در استان با نام تجاری آگروتین در ایستگاه چند منظوره مرکز تحقیقات سراب چنگایی خرم‌آباد قرار دارد.این شرکت باسابقه‌ای بیش از یک دهه فعالیت تولیدی به مدت 5 سال متوالی است با اشتغال‌زایی 20 نفر مستقیم و حدود 30 غیرمستقیم در استان لرستان مستقر می‌باشد.
کود مایع آگروتین به تمامی نقاط کشور صادر می‌شود.

این کود با توجه به کیفیت عالی و تأثیرگذاری بالا و دارا بودن تمامی مجوزهای مربوطه با استقبال چشمگیر کشاورزان کشور مواجه می‌باشد.

همچنین با توجه به اجرای موفق پایلوت‌های انجام‌شده در کشورهای همسایه(عراق، افغانستان، پاکستان و ...) مورد وثوق قرارگرفته است.

نقش سازان جهاد کشاورزی استان لرستان در حمایت از این واحد تولیدی به عنوان تنها تولیدکننده کود مایع استان چیست؟

با توجه به همکاری دیگر استان‌های کشور در امر ترویج این محصول باکیفیت دلیل عدم همکاری جهاد کشاورزی استان لرستان چه می‌تواند باشد؟

مدیراین واحد تولیدی سید عباس موسوی است.وی کارشناس ارشد رشته معدن است.کارشناس ارشدی که شناخت کافی بر عناصر معدنی و روابط شیمیایی عناصر در خاک دارد و با توجه به وجود یک تیم قوی و متخصص در بخش کشاورزی و .... ایشان توانسته‌اند به فرمولاسیون بسیار پایدار و قدرتمند در نوسانات ph خاک در شرایط مختلف آن دست یابد.

سید عباس موسوی می‌گوید:ما در شرکت آدینه فام خرم علاوه بر تولید کود مایع، در راستای ترویج کشاورزی مدرن خدمت‌گزار کشاورزان و باغداران بومی و غیربومی هستیم اما متأسفانه تاکنون هیچ‌گونه حمایتی از جانب سازمان جهاد کشاورزی استان مشاهده نکرده‌ایم.

سوابق شرکت

- پکیج غذایی رکورد گندم دیم در دنیا
- طرف قرارداد شرکت خدمات حمایتی کشور
- طرف قرارداد با کشت و صنعت‌های بزرگ کشور
- اجرای پایلوت‌های موفق بر روی کشت‌های کلزا، گندم ، زیتون، کیوی، مرکبات، حبوبات ، صیفی‌جات و نخلستان‌های خرما در سراسر کشور به خصوص در استان لرستان
- موفقیت در پایلوت‌های مقایسه‌ای با دیگر برندهای خارجی و داخلی
- ثبت اختراع کودهای مایع در کشور
امروزه تولید محصول سالم و باکیفیت هم برای تولیدکننده و هم برای مصرف‌کننده از اهمیت بالایی برخوردار است.کودهای مایع آگروتین حاوی عناصر آلی و معدنی موردنیاز گیاهان در تیپ‌های مختلف خود با جذب متعادل عناصر بوده که موجب افزایش حجم ریشه گیاه ،بالا رفتن قدرت جوانه زنی گیاه،افزایش میزان گل‌دهی و افزایش سلامت گیاه و مقاومت در برابر تنش‌ها و شرایط نامساعد محیطی گیاه و محصول تولیدشده می‌شود.

از خصوصیات مهم کودهای مایع آگروتین پایداری این ترکیبات در شرایط نوسانات ph در محیط خاک و نداشتن عوارض کودهای سولفاته و اثرات به‌جامانده از این کودها (کودهای سولفاته) در تخریب تدریجی محیط‌زیست ( چراکه علم تولید کودهای کلاته در دنیا یک صنعت بسیار مهم در جهت تولید محصولات سالم می‌باشد که این شرکت به این تکنولوژی دست پیداکرده است )می‌باشد.

شرکت تعاونی تولیدی آدینه فام خرم در خرم‌آباد باتجربه سال‌ها تولید و توزیع نهاده‌ها در بخش‌های مختلف کشاورزی و دام‌پروری ایران و به خصوص تولید و توزیع کودهای مایع فعالیت دارد و با استفاده از متخصصان و کارشناسان کشاورزی و بهره‌گیری از تجارب ارزشمند کشاورزان پیشرو اقدام به تولید کودهای کامل مایع آگروتین به صورت کلاته می‌نماید.

این شرکت در کنار تولید و تهیه اقلام نهاده‌های موردنیاز کشاورزان و توزیع کودهای آگروتین در حوزه مشاوره رایگان نسبت به کشاورزان نیز فعالیت دارد

استاندار حامی بود
سید عباس موسوی این در راستای پیشبرد شرکتش از حمایت استاندار استان تشکر و قدردانی کرد و افزود:اقای استاندار در کار تولیدی ما را حمایت کرد که قابل کتمان نیست ولی افسوس که سازمان جهاد کشاورزی استان در حق این واحد کم‌لطفی کرد.


کم‌لطفی و بی‌توجهی جهاد کشاورزی
موسوی تشریح کرد:به موجب پیگیری استاندار طی جلسه‌ای در استانداری که پیش‌تر سازمان جهاد کشاورزی استان مشابه این قرارداد را با یک واحد تولیدی در اراک بسته بود، مقرر شد از ما حمایت کند. اما متاسفانه حمایتهای استاندار در حق ما مقطعی بوده و بعداز مصوبات پیگیری در خصوص چگونگی اجرای مصوبات صورت نمی گیرد در واقع از اقای استاندار هم گله مندیم چرا که چهارسال است ما در حال مذاکره و مکاتبه و رایزنی هستیم اما هنوز نتیجه قطعی و مفیدی از استان نگرفتیم در صورتیکه در سایر استانها به هیچ وجه بنگاههای کوچک اینقدر درگیر مشکلات نخواهند شد

به گفته وی21 بهمن‌ماه سال گذشته قرارداد بسته شد و مصوب شد به موجب آن

50 هزار هکتار از اراضی
آبی و دیم استان که به علت عدم بارش‌های
به‌موقع سال در بحران بودند، زیرپوشش محلول پاشی کود آگروتین قرار بگیرند .

وی گلایه کرد: مساحت50 هزار هکتار بالغ بر 200 هزار لیتر کود مایع نیاز داشت لذا جهت تهیه مواد اولیه 800 میلیون تومان اعتبار هزینه شد و در کمال ناباوری بیست و سوم اسفندماه طی نامه‌ای از سوی رئیس جهاد کشاورزی استان کار لغو شد.

گفتنی است در متن پیام ذکرشده بود: از هرگونه حمایت از هر شرکتی خودداری کنید

موسوی ادامه داد: در واقع این نامه از پخش کود مایع تولیدی در استان در اسفندماه سال گذشته که مصادف با اوج فروش محصول بود، ممانعت به عمل آمد.

این اقدام برای واحد تولیدکننده ما ضربه اقتصادی هولناکی بود اما با لطف خداوند شکست نخورده و رویه تولید را به صورت خصوصی ادامه دادیم.علی‌رغم ناملایماتی‌ها و مشکلات فراوان به هیچ‌وجه به دست کشیدن از این واحد تولیدی فکر نکردم چون به عقیده توقف یا اخلال درروند تولید یعنی خیانت به استانی که هنوز توسعه‌نیافته و مردمش کوله باری از مشکلات عدیده اقتصادی و محرومیت را به دوش می‌کشند

موسوی اشاره کرد:به لطف خداوند موفق شدیم پنجاه نفر را جذب کارکنیم و پنجاه نفر اشتغال‌زایی یعنی پنجاه خانوار از هم استانی‌ها اسیر مشکلات فقر و پیامدهای آن نیستند همین مسئله برای من حائز ارزش است.

مدیر شرکت آدینه فام خرم تصریح کرد:ریشه تمام نابه سامانی‌ها،بزه‌کاری‌ها و آسیب‌های اخلاقی و اجتماعی استان در فقر و مشکلات اقتصادی نهفته است پس چرا در استان توسعه‌نیافته ما از تولیدکننده بومی حمایت نمی‌شود!درحالی‌که هر کشاورزی که یک لیتر از این کود را استفاده می‌کند در نوبت بعد کل کشت را تحت پوشش محلول پاشی آگروتین قرار می‌دهد.

موسوی خطاب به مسئولین بیان داشت: استان لرستان از لحاظ اشتغال و تولید با مشکل مواجه است.به‌عنوان‌مثال هم‌اکنون شهرهای صنعتی استان تا حدود 50 تا 60درصد راکد است فقط دغدغه شفاهی اشتغال کافی نیست پس چرا در حق تنها واحد تولیدی کود مایع استان که به مدت پنج سال متوالی سابقه تولید دارد، کم‌لطفی می‌شود!

وی تصریح کرد: مسئولین محترم حمایت پیشکشش لااقل از پیشبرد کار ممانعت نکنید.مگر آمریکا بالاترین برند کود دنیا را ندارد ما در این واحد تولیدی حاضریم با اجرای پایلوت روی گندم تولیدی با این برند رقابت کنیم.

۴۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 619427
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.