به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم‌آباد، سردار غلامرضا منتظری شامگاه سه‌شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه که در سالن جلسات بسیج هنرمندان استان لرستان برگزار شد اظهار داشت: سازمان بسیج هنرمندان امسال برگزاری هشت جشنواره شعر را برای هشت استان پیش‌بینی کرده که یکی از میزبان‌های این هشت جشنواره استان لرستان است.

وی افزود: با توجه به پیشینه ادبی و ظرفیت‌های هنری و ادبی که استان لرستان دارد این جشنواره شعر در استان لرستان برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور عنوان کرد: بسیج هنرمندان آمادگی دارد تا در تهران فضایی برای معرفی قابلیت‌ها و توانمندی‌های هنری و ادبی هنرمند شاخص و برجسته استان فراهم کند.

وی به لزوم توجه ویژه به کانون‌های فرهنگی هنری تأکید کرد و گفت: اگر در استان در حوزه شعار سال کارهای ویژه‌ای باشد بسیج هنرمندان به‌طور حتم حمایت لازم را انجام می‌دهد؛ این موضوع بخش ویژه‌ای از جشنواره‌ای سال 96 خواهد بود و بدون تردید استان لرستان می‌تواند در این بخش پیشگام باشد.

منتظری بیان کرد: سقف اعتبارات استان‌ها نسبت به سال قبل افزایش خوبی پیداکرده است و هنرمندان استانی می‌تواند به عرصه  ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به پردارند.

وی خاطرنشان کرد: امسال از تولیدات هنری استان‌ها جدا از اعتبارات داخلی آن‌ها به‌طور ویژه حمایت می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور  به برگزاری جشنواره‌های ملی و بین‌المللی ادبی هنری اشاره و تصریح کرد: جشنواره‌هایی که بسیج هنرمندان برگزار می‌کند با رویکرد ترویج ارزش‌های اسلامی و فرهنگ دفاع مقدس  است از جمله جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت و جشنواره بین‌المللی تجسمی مقاومت و بدون تردید اگر استان‌ها  آستین همت بالا بزنند از این فرصت می‌توانند  به نحو شایسته استفاده کنند.

وی اظهار داشت: اگر هنرمندان ایده‌های خلاق، آثار مکتوب در حوزه دفاع مقدس داشته باشند این آمادگی وجود دارد تا با همکاری موسسه فرهنگی رزمندگان اسلام در چاپ کتاب‌ها حمایت کنیم اما لازمه آن این است که کتاب‌ها از قبل ارسال شود تا بررسی لازم شکل گیرد.

منتظری با اشاره به اینکه امسال طرح تولید 30 اثر سرود و موسیقی در کشور اجرا می‌شود، افزود: در این طرح جدید هر کدام از استان‌ها باید با حمایت سازمان مرکزی تولید انجام می‌دهند که یکی از محورهای جدی آن بحث دفاع مقدس است.

وی بحث تولید و اشتغال و فرهنگ حجاب و عفاف را از دیگر محورهای این طرح دانست و  عنوان کرد: محورهای طرح تولید 30 اثر سرود و موسیقی ابلاغ می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور بیان کرد: امسال جشنواره سرود برگزار نمی‌شود و به‌جای آن به تولید روی آورده‌ایم چرا که این جشنواره‌ها خروجی چندانی ندارد و تولید ماندگار خواهد بود.

وی با بیان اینکه در بخش تجسمی نیز با توجه به برگزاری جشنواره جهانی تجسمی مقاومت کارگاه‌های مختلفی در استان‌ها دائر می‌شود، گفت: امسال جشنواره تجسمی مقاومت شاهد حضور قابلیت‌های استان‌ها است پس اگر به دنبال یک رشد متوازن هستیم باید کل کشور دیده شود.

منتظری تصریح کرد: تولیدات عرصه نمایش، نماهنگ، تئاتر، فیلم، هنرهای تجسمی  و سرود موردحمایت قرار می‌گیرند که در این راستا پنج گرایش حمایتی بااعتبار سازمان مرکزی و تولید در استان‌ها شکل می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه جشنواره جهانی تجسمی مقاومت هفته بسیج در تهران برگزار می‌شود، گفت: جشنواره بین‌المللی تئاتر مقاومت نیز هفته دفاع مقدس در تهران برگزار می‌شود.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور بابیان اینکه سال 96 جشنواره فیلم برگزار نمی‌شود اظهار داشت: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت سال 97 در کشور برگزار می‌شود.

وی یکی از برنامه‌های بسیج هنرمندان را تقویت و گسترش گفتمان‌های روشنگری و بصیرتی برای هنرمندان دانست و افزود: محور دوم کار بسیج هنرمندان استفاده از چهره‌های هنرمند هنری و ادبی کشور به‌عنوان استادان معرفتی و بصیرتی است.

منتظری عنوان کرد: تقویت اردوهای جهادی در دستور کار بسیج هنرمندان قرارگرفته است چرا که آثار و برکات فراوانی در تقویت روحیه انقلابی و معنوی دارد.

وی بیان کرد: تقویت اردوهای سازندگی و جهادی از دیگر برنامه‌های بسیج هنرمندان است و در این عرصه هنرمندان با تخصص  والای خود آستین بالا می‌زنند و به عمران و آبادانی روستا مبادرت می‌کند و محرومیت‌زدایی را در سرلوحه کار خود قرار می‌دهد.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تصریح کرد: در عرصه فرهنگ، هنر و ادب ما با وضع مطلوب فاصله‌داریم و اگر بپذیریم که به وضع مطلوب رسیده‌ایم خطای بزرگی است، در این عرصه گام‌های برداشته‌شده است ولی رضایت‌بخش نیست.

وی گفت: مقام معظم رهبری در نشستی که با سران سه قوه داشتند هیچ‌وقت در عرصه فرهنگ اظهار رضایت نکردند و همیشه نسبت به بحث فرهنگ پرسشگر، مطالبه گر و ناراضی بودند که این نشان می‌دهد ما با وضع مطلوب فاصله‌داریم.

منتظری اظهار داشت: وقتی جشنواره‌های برجسته که بیشتر در قالب جشنواره‌های فجر متجلی می‌شود را می‌بینیم کاملاً مشهود است که در حوزه فرهنگ و هنر و ادب با وضعیت مطلوب فاصله‌داریم بنابراین باید بام هدف را در عرصه هنر و ادب تعریف و مشخص کنیم.

وی افزود: در این عرصه شورای عالی انقلاب فرهنگی گام‌هایی برداشته است و سند تحول فرهنگی و هنری کشور را آماده کرده است اما هنوز آثار و برکات آن را نمی‌بینیم و در حد گفتمان مانده است اما بی‌انصافی است بگوییم کاری نشده اما وضعیت فعلی زیبنده انقلاب نیست.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور با تأکید بر اینکه باید به سمتی حرکت کنیم که تمام ظرفیت‌های فرهنگی و هنری از یک مدل جامع اثربخش تبعیت کند، عنوان کرد: هدف باید مشخص و تعریف شود.

وی بیان کرد: در صورتی‌ که سیاست‌های کلی که از سوی رهبری مشخص‌ شده تبدیل به یک منشور عملیاتی شود و نهادها موظف شوند در این چهارچوب حرکت کنند و کار موازی انجام ندهند به موفقیت می‌رسیم.

منتظری گفت: امروز «هنر» زبان بین‌المللی است و اگر قرار است پیام انقلاب صادر شود بهترین ابزار هنر است که در این عرصه نیز و حوزه بین‌الملل باید ورود جدی کنیم.

وی بابیان اینکه برگزاری دو جشنواره بین‌المللی با پسوند مقاومت در دستور کار قرارگرفته است خاطرنشان کرد: وقتی می‌گوییم مقاومت صرفاً منظور دفاع مقدس نیست و هر جا بینش استکبارستیزی باشد مقاومت نیز هست.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان با اشاره به اینکه گام‌های اولیه را در راستای شکل‌گیری اتحادیه هنرمندان مسلمان به‌عنوان یک شبکه جهانی هنرمندان را برداشته‌ایم، اظهار داشت: جلساتی با سازمان فرهنگی ارتباطات داشته‌ایم و مقرر شد زمینه اعزام هنرمندان و آثار هنری را به نمایشگاه‌های بین‌المللی فراهم کنیم.

انتهای پیام/

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 612992
  • منبع: tasnimnews.com
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.