به گزارش خبرنگار ایرنا معصومه ابتکار روز پنجشنبه در دیدار با تشکل های زیست محیطی لرستان در سالن جلسات اداره کل حفاظت محیط زیست این استان افزود: در حال حاضر 38 تشکل زیست محیطی در استان لرستان وجود دارد و شبکه سازی و کیفیت خدمات قابل توجه است.
وی با بیان اینکه جامعه مدنی در سایه سرمایه های اجتماعی و توانمندی های مردم شکل گرفته است، گفت: دولت تدبیر وامید با ایجاد فضای سالم و آزاد از فعالیت های اجتماعی و تشکل های مردم نهاد استقبال کرده است.
به گفته ابتکار در دولت تدبیر و امید آئین نامه سازمان های مردم نهاد به تصویب رسید و فضا برای حضور قانونی این سازمان ها فراهم شد.
وی اضافه کرد: در این دوره حرکت ارزشمند جامعه دانشگاهیان و دانشجویی در تشکل های زیست محیطی شکل گرفته و شورای پژوهشی و نگاه مطالعاتی در سطح کشور تقویت شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نقش تشکل های زیست محیطی در واحدهای HSE پررنگ تر شده است و سختگیری های محیط زیست این دفاتر در واحدهای صنعتی و تولیدی تقویت می کند.
وی ادامه داد: دولت با نگاه گسترش بعد مشارکت مردم تلاش می کند فضای امن و کم تنشی برای حضور مردم ایجاد کند و این در حالی است که نماینده شبکه عضو شورای کارگروه زیست محیطی و شورای برنامه ریزی و توسعه استان است.
ابتکار اظهار کرد: در ماده 66 آئین دادرسی امکان اقامه دعوی در برخورد با تخلف های زیست محیطی برای تشکل های زیست محیطی وجود دارد.
وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست برای هفت گونه در معرض تهدید در کشور برنامه های علمی تنظیم کرده است که در لرستان نیز برای سه گونه پلنگ، خرس قهوه ای و سمندرلرستانی این برنامه ها تدوین و ابلاغ شده است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین به ورود بخش خصوصی برای حفاظت از مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست اشاره و تصریح کرد: در این زمینه طرح قرق های اختصاصی را مصوب کرده ایم که در قالب آن بخش خصوصی و مردم با سرمایه های خود برای حفاظت مناطق ورود می کنند.
وی با بیان اینکه مردم با سرمایه شخصی برای حفاظت از محیط زیست و گونه های زیستی به میدان آمده اند، افزود: حضور مردم در حفاظت از گونه های زیستی و سرمایه گذاری در این زمینه ها قابل توجه است که در این راستا طبیعت گردی به عنوان فعالیت اشتغالزا از محورهای فعالیتی این سازمان قرار گرفته است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص بیمه پلنگ ایرانی اظهار کرد: بیمه دانا برای حفاظت از یوزپلنگ فعالیت دارد و تاکنون سه نوبت خسارت بیمه پلنگ در سطح کشور پرداخت شده است.
به گفته وی دیروز در مجلس شورای اسلامی در لایحه هوای پاک مسئولیت بیمه گذاران برای بیمه خودروهای فرسوده قانون مصوب کرده است و از لحظه خرید خودرو برای فرسودگی باید بیمه شود.
وی افزود: برنامه های زیست محیطی تالاب های لرستان، مقابله با گرد و غبار، مدیریت مناطق اشترانکوه در مرحله تصویب قرار دارند.

** کمپین نه به زباله خبرگزاری جمهوری اسلامی مورد استقبال مردم قرار گرفت
ابتکار به تشکیل کمپین های زیست محیطی مانند نه به زباله و طبیعت پارک اشاره کرد و گفت : خبرگزاری جمهوری اسلامی از این پویش به نحو مطلوبی حمایت کرد و مورد استقبال مردم قرار گرفت.
وی به کمپین های سه شنبه بدون خودرو، نه به پلاستیک، نه به شکار اشاره کرد و افزود: شکار بی رویه و غیر قانونی آسیب به تنوع زیستی کشور وارد می کند و در این راستا در لرستان اقدامات قابل توجهی شده است.
ابتکار در خصوص کمپین نه به اصراف غذا گفت: در مسیر رسیدن غذا به سفره یک سوم موادغذایی و 27.5 میلیارد متر مکعب آب هدر می رود در حالیکه این اتفاق زیبنده جامعه اسلامی ایرانی نیست.
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست روز چهارشنبه سفر 2 روزه خود به استان لرستان را آغاز کرد.
در روز نخست سفر ابتکار به لرستان، بازدید از مجتمع کشت و صنعت لرستان، دیدار با نماینده ولی فقیه در این استان و شرکت در نشست شورای اداری انجام شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست امروز علاوه بر دیدار با کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان، یک پاسگاه محیط ‌بانی در شهرستان پلدختر را افتتاح و از تالاب گری بلمک و مجموعه آموزشی محیط‌ بانی کرکی بازدید می ‌کند.
7274/3022
خبرنگار: مریم نریمانی ** انتشاردهنده: احسان کردی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.