به گزارش ایرنا با فرصت هایی که به مدد دولت تدبیر و امید برای برون رفت از مشکلات حوزه اقتصادی در خلال فرصت هایی همچون برجام خلق شد بسیاری از کشورهای مطرح دنیا ، ایران را جایی مناسب برای سرمایه گذاری و تبادلات اقتصادی انتخاب کردند و در این بین لرستان نیز سرزمینی است که توسط سرمایه گذارانی از کشورهایی همچون هلند، چین، فرانسه و ایتالیا به عنوان مکانی مناسب برای سرمایه گذاری های مورد نظرشان انتخاب شده است.
از همان روزهای آغازین پس از برجام ، عملیات ساخت بزرگترین مجتمع گلخانه ای لرستان در مجتمع کشت و صنعت خرم آباد و با مشارکت سرمایه گذاری یک شرکت هلندی آغاز شد که در واقع بعد از برجام ، لرستان اولین استانی بود که توسط کشورهای اروپایی برای برای سرمایه گذاری انتخاب شد.
هوشنگ بازوند، استاندار لرستان با بیان اینکه پنج گروه از سرمایه‌گذاران خارجی تاکنون در این استان سرمایه گذاری کرده اند در این زمینه می گوید: انتخاب لرستان از جانب سرمایه گذاران خارجی برای سرمایه گذاری در این طرح گلخانه ای به عنوان یکی از مجهزترین گلخانه های کشور نشان دهنده امنیت سرمایه گذاری در این استان است.
وی با بیان اینکه بعد از توافق هسته‌ای رابطه خوبی با اروپا داریم، افزود: لرستان یکی از استان‌های دارای توانمندی اقتصادی بسیار بالا است و این ظرفیت خوب اقتصادی موجب مقبولیت این استان برای سرمایه‌گذاران شده است.
بازوند با تاکید بر اینکه هم اکنون لرستان بازار بکری برای سرمایه‌گذاری کشورهای خارجی است، اظهار کرد: غیر از کشاورزی در صنعت گردشگری نیز جاذبه‌های خوبی در استان وجود دارد که می‌تواند قابلیت بسیار مناسبی برای سرمایه‌گذاری باشد.
استاندار لرستان با اشاره به ظرفیت‎ها و قابلیت‎های استان در زمینه سرمایه‎گذاری‎های اقتصادی، گفت: ویژگی‎های منحصربفرد و مطلوب اقتصادی موجود در لرستان به نحوی است که ریسک سرمایه‎گذاری بسیار پایین و توجیه اقتصادی در حوزه‎های مختلف سرمایه‎گذاری بسیار بالاست.

**بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه ‌گذاری خارجی در کشور انجام شد
مشاور عالی معاون اجرایی رئیس ‌جمهوری در سفر به لرستان گفت: بعد از توافق برجام بیش از 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی در طرح های مختلف کشور انجام شده است.
محسن بهرامی افزود: یکی از اولویت‌ های دولت تدبیر و امید تلاش برای ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری است و همزمان موضوع جذب سرمایه ‌گذاری خارجی که یکی از راه ‌های برون ‌رفت از شرایط فعلی است در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: برای زمینه‌ سازی جذب سرمایه‌ گذاری خارجی یک فضای مناسب بین‌ المللی نیاز بود که خوشبختانه با مذاکرات موفق برجام و سرداران دیپلماسی کشور، اثبات حقانیت ایران به جهان و لغو تحریم‌ها گام‌های مؤثری در این زمینه برداشته ‌شد.
وی بیان کرد: بعد از برجام در یک سال گذشته بیش از 260 هیات بلند پایه از کشورهای توسعه ‌یافته مختلف جهان به ایران سفر کرد و موافقت های اصولی انتقال سرمایه در داخل کشور فراهم ‌شد.

***سرمایه گذاری 10 میلیون یورویی شرکت فرانسوی در حوزه شیلات لرستان
به فاصله کمتر از یک ماه از اجرای برجام ، گروهی از سرمایه گذاران فرانسوی با مطالعه دقیق توانمندی ها و ظرفیت های این استان در بخش شیلات با سفر به خرم آباد ، تفاهم نامه همکاری با موضوع اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان با استاندار لرستان امضا کردند.
این تفاهم نامه از جمله اقدامات اقتصادی بزرگ کشور بعد از برجام بود که در لیست توافق های اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و فرانسه با حضور روسای جمهور دو کشور نیز قرار گرفته است.
موضوع این تفاهم نامه ، اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلای رنگین کمان در لرستان است که شرکت فرانسوی با مشارکت شرکت ایرانی طرف قرارداد از طریق سرمایه گذاری بستر لازم برای این مهم را فراهم می کند.
شرکت فرانسوی با مشارکت شریک ایرانی و بر اساس توافق های صورت گرفته ضمن اجرای این طرح، اقدام لازم برای انتقال دانش فنی تولید تخم چشم زده به کشور را فراهم خواهد کرد تا با آموزش کارشناسان و متخصصان ایرانی این دانش بومی سازی شود.
استاندار لرستان در این خصوص با اشاره به وجود دو هزار و 500 کیلومتر شبکه رودخانه ای در استان می گوید: لرستان استانی پرآب و دارای رودخانه ها و آبراه های بسیار بوده و سرمایه گذاری در حوزه شیلات استان شرایط ویژه ای ایجاد خواهد کرد.
هوشنگ بازوند افزود: با توجه به ظرفیت های خدادای، لرستان جز استان های ثروتمند کشور بوده و در دو سال اخیر سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در این استان اعلام آمادگی کرده اند.
وی تصریح کرد: پس از توافق هسته ای نیز ستاد پساتحریم تشکیل شده و تلاش می شود با همکاری بخش خصوصی و افزایش صادرات استان از فرصت پیش آمده استفاده کرد.
بازوند ادامه داد: مدیریت ارشد اجرایی استان تلاش خود را برای فراهم کردن زیرساخت ها بکار گرفته و در این مدت سرمایه گذاران داخلی و خارجی برای حضور در استان اعلام آمادگی کرده اند.
وی با اشاره به احیا مجتمع کشت و صنعت لرستان پس از ده ها سال توسط سرمایه گذار خارجی گفت: احیا کشت و صنعت از نمونه های موفق دولت تدبیر و امید است که علاوه بر آن کار صادرات دام به قطر نیز در حال انجام است.
به گفته وی در دو سال اخیر تلاش های بسیاری برای رفع موانع سرمایه گذاری از جمله موانع اداری، نرم افزاری، فرهنگی، اقتصادی، عمرانی و زیرساختی انجام شده است.
بازوند همچنین لرستان را جز استان های نخست کشور از نظر امنیت برشمرد و ادامه داد: تلاش های بسیاری برای رفع احساس ناامنی نسبت به لرستان انجام شده که حضور سرمایه گذاران در این استان بیانگر نتایج مطلوب این تلاش ها است.

***حضور پنج گروه سرمایه‌گذاری خارجی در لرستان
مهرداد غضنفری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان در گفت و گو با ایرنا گفت: بعد از اجرای برجام تاکنون پنج گروه سرمایه‌گذاری به این استان آمده اند و در طرح های مختلف سرمایه گذاری کرده که از جمله این سرمایه گذاری ها، طرح مجتمع گلخانه‌ای با سرمایه گذاری کشور هلند در زمینی به مساحت ۵۰ هکتار در محل مجتمع کشت و صنعت خرم آباد است که سهم شرکت هلندی در این سرمایه گذاری ۲۵ درصد می باشد.
وی اضافه کرد: این طرح در فاز اول در ۱۲ و نیم هکتار از اراضی مجتمع کشت و صنعت در دست انجام است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.
غضنفری اظهار کرد: علاوه بر این در خلال فرصت های ایجاد شده بعد از برجام، طی جلساتی که با مدیران و نمایندگان گروه سرمایه‌گذاری ایتالیایی شامل شرکت‌های پروتئو ، کز و مپی ایتالیا برگزار شد، تعداد چهار تفاهم نامه شامل توسعه صنایع گچ لرستان ، احداث چهار مزرعه نیروگاه خورشیدی ، احداث کارخانه چسب مپی و احداث طرح تولید لوله های تحت فشار در محل شهرک پتروشیمی خرم آباد جمعا با حدود ۲۳۲ میلیون یورو سرمایه‌گذاری منعقد شد.

*** سرمایه‌گذاری شرکت کینگ لندن چین
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان همچنین گفت: در جلساتی مشترک که با حضور مدیران شرکت کینگ لند چین برگزار شد تفاهم‌نامه احداث و راه‌اندازی کارخانه تولید تجهیزات آبیاری مدرن در شهرستان الیگودرز با مشارکت شرکت ایرانی نجات آب زاگرس منعقد شد.
غضنفری اضافه کرد: راه اندازی این کارخانه با حجم سرمایه‌گذاری ۲ میلیون دلار و همچنین سرمایه گذاری چهار میلیارد تومانی شرکت ایرانی منعقد شده است.

*** سرمایه گذاری شرکت آکوالند فرانسه در حوزه شیلات شهرستان الیگودرز
به گفته وی طرح سرمایه گذاری شرکت آکوالند فرانسه در حوزه شیلات ، به عنوان یکی از شاهکارهای اقتصاد مقاومتی کلیه مولفه های مربوط به سیاست‌ها و اهداف اقتصاد مقاومتی از تولید محور بودن، دانش بنیان، درون‌زا و برون‌گرا (صادرات محور) را شامل می‌شود.
وی گفت: طی تفاهم نامه منعقد شده، طرح مزرعه شیلات (اصلاح نژاد و تولید تخم چشم زده ماهی قزل آلا رنگین کمان ) با ظرفیت نهایی ۵۰۰ میلیون تخم ( در فاز اول ۲۰۰ میلیون تخم ) در بخش شول آباد شهرستان الیگودرز با حجم سرمایه‌گذاری نهایی ۱۰ میلیون یورویی و ظرفیت اشتغال مستقیم ۲۰۰ نفر ایجاد خواهد شد.

** احداث طرح تولید کاغذ از سنگ و احداث شهرک صنعتی با سرمایه گذاری شرکت چینی
غضنفری اظهار کرد: مجوز احداث طرح تولید کاغذ از سنگ توسط سرمایه گذاران چینی از استان لیائونینگ صادر شده است و تاکنون چند جلسه با دستگاه های مرتبط از جمله صنعت، معدن تجارت، منابع طبیعی، محیط زیست، گاز، آب منطقه‌ای و اداره برق در راستای مکان یابی و جانمایی طرح و فراهم نمودن زیرساخت‌های لازم برگزار و نهایتا منطقه ویژه اقتصادی ازنا برای احداث کارخانه تعیین شد.
1920/6060
خبرنگار:مهری دریکوند**انتشاردهنده: محمد علیدوستی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.