در ادامه این مطلب آمده است: سالها پیش کودکان ونوجوانان علاقه زیادی به بازیهای بومی و محلی داشتند، بازیهایی که دنیایی از شادی و نشاط را برای آنها به همراه داشت و در هر بازی صدای قهقهه کودکان شنیده می شد.
بازی های گروهی زمان های قدیم که هر کدام بخشی از هویت و فرهنگ هستند، مهمترین برنامه هر یک از کودکان و نوجوانان بود، آن روزها خبری از تبلت و گوشی هوشمند و اینترنت نبود و کودکان چه دنیای زیبایی را از بازی کردن داشتند.
بازیهای دال پران، هفت سنگ، لی لی، کمربند بازی، یک قُل دو قُل از مهمترین بازیهای بومی و محلی بروجرد بودند که هر کدام ویژگی های خاصی داشتند و کودکان با عشق و علاقه بازی می کردند.
این روزها نام هر کدام از بازیهای محلی و قدیمی برای کودکان بیگانه است و صحبت آنها فقط بر روی بازی های اینترنتی است که هر چه بازیهای مدرن هیجانی تر باشد لذت بخش تر است اما گاهی هم خانواده ها برای ساکت کردن کودکان از تبلت و گوشی استفاده می کنند.
کودکان گذشته از کوچکترین فرصت برای بازی های گروهی و دسته جمعی استفاده می کردند و لذت می برند اما امروز لذت کودکان از بازی، نشان دادن بازیهای جدید و هیجانی در تبلت به گروه های هم سن و سال خودشان است، این که چند مرحله پیش بروند و چه امتیازی کسب کنند از همه چیز مهمتر است.
گرچه با بازیهای قدیمی کودکان جنب و جوش فوق العاده ای داشتند اما به لطف تبلت و گوشی های هوشمند کم تحرکی یکی از ارمغان های بازیهای جدید است که سبب می شود مشکلات جسمی و روحی برای کودکان ایجاد شود.
دختربچه های گذشته با یک عروسک، چند فنجان و قوری و بشقاب خاله بازی می کردند و پسربچه ها هم با فوتبال، ماشین بازی و دزد و پلیس بازی کردن با همسالان خود دنیای کودکی را به بهترین شکل سپری می کردند اما این روزها اکثر کودکان از سنینی که حتی نام خود را نمی توانند به درستی تلفظ کنند تبلت در دست دارند و هر روز جدید ترین بازهای رایانه ای را دریافت می کنند.
اما این که شاید چند سال دیگر حتی نامی از بازی های قدیمی هم برده نشود به دلیل عدم تلاش برای احیای مجدد این بازیهاست.
'محمود ترابی' رئیس اداره ورزش و جوانان بروجرد در گفت وگو با بازتاب بروجرد گفت: گرچه بازی های قدیمی و بومی کمرنگ شده اما باز هم در برخی از روستاها این بازهای انجام می شود.
وی اضافه کرد: متاسفانه استفاده زیاد از بازیهای رایانه ای مشکلات جسمی و روحی برای کودکان ایجاد می کند که نیاز است بازیهای قدیمی فراموش نشوند و به نسل های بعدی هم معرفی گردند.
به گفته وی در همین راستا و برای جلوگیری از فراموشی بازیهای قدیمی در بروجرد جشنواره بازی های محلی در بروجرد برگزار می شود که این برنامه از اواخر امسال آغاز می شود و در بیشتر مناطق و محله ها در پارکها برگزار می گردد.
ترابی تصریح کرد: تلاش می شود این جشنواره بیشتر در محله ها و مناطق آسیب پذیر برگزار شود چرا که ورزش و ایجاد شور و نشاط سبب می شود تا نوجوانان به سمت و سوی تفریحات نامناسب و اعتیاد نروند و اجرای این برنامه ها سبب کاهش آسیب های اجتماعی نیز می شود.
وی بیان کرد: ورزش کردن و انجام بازیهای بومی سبب می شود تا سلامت جسمی و روحی افراد تضمین شود و تجربه های زیادی را در بازیهای گروهی کسب کنند و از کم تحرکی افراد هم جلوگیری می شود.
منبع: بازتاب بروجرد
7269/6060
خبرنگار: الهام بابایی**انتشاردهنده: محمد علیدوستی

منبع ‫:‬ ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.