شهرستان الیگودرز به دلیل داشتن روان آبهای  فراوان  یکی از تولید کنندگان مطرح آبزیان در کشور بشمار می آید؛  آبزی‌پروری در الیگودرز یکی از مشاغلی است که با توجه به شرایط اقلیمی شهرستان می تواند ضمن ایجاد اشتغال به تولید این ماده غذایی کمک کند.

فعالین در بخش آبزی پروری ،  همواره  در معرض مشکلاتی اعم از حوادث طبیعی از جمله خشکسالی و یا سیل قرار دارند ؛ طی سال های اخیر هر چند با ایجاد دولت الکترونیک تا حدودی سهولت کار محقق شد ولی مشکلات دیگری همچون تحریم و تورم این صنعت را با مشکلاتی درگیر کرده است.

در سال گذشته نیز سیل ویرانگر و امسال نیز کرونا،  سایت های  پرورش ماهی الیگودرز را با چالش های ویران کننده ای مواجه کرده است؛ اگر چه به اذعان برخی فعالان این صنعت ، الیگودرز در گذشته رتبه اول کشور در حوزه پرورش ماهیان سرد آبی و اخیرا نیز رتبه  اول لرستان را داشته است اما بلایای طبیعی از قبیل خشکسالی  و سیلاب این قشر را در گرداب مشکلات فرو برده است.

تلاشها برای حل مشکلات این قشر در الیگودرز از زمانی آغاز شد که سیل ویرانگر ۹۸ بیشترین خسارت را به حوزه آبزی پروری لرستان و الیگودرز وارد کرد؛ اگر چه بسیاری از این شیلات در بستر رودخانه های الیگودرز احداث شده که کاری غیر کارشناسی بوده و موجب خسارت  در زمان سیلاب شده است اما بیماریها و کاهش قدرت خرید مردم نیز بازار ابزی پروران الیگودرز را بست.

شیوع ویروس کرونا و کاهش تقاضا، یکی دیگر از عواملی بود که در روزهای پایانی ۹۸ ،  بازار شب عید این قشر را  تحت تاثیر قرار دارد بطوریکه، آبزی پروران نیز که از عهده هزینه های سنگین نگه داری و تولید برنیامدند به ناچار اقدام به تعطیلی کارگاه و اخراج برخی کارگران فصلی کردند .

اوج گرفتن نارضایتی آبزی پروران الیگودرز
در پی اوج گرفتن نارضایتی فعلان در آبزی پروری و تجمع آنها مقابل فرمانداری با مطالبه رسیدگی به وضعیت آنها، جلسه ای به همین منظور با حضور مسئولان استان و شهرستان برگزار شد تا مشکلات حوزه آبزی پروری مورد رسیدگی قرار گیرد.

در این جلسه که با حضور فعالان آبزی پروری برگزار شد این قشر از مشکلات متعددی ؛ از سخت گیری بانک ها گرفته تا بیداد کرونا و رکود بازار و ارز دولتی  گلایه مند بودند و خواهان رسیدگی مسئولان به این مشکلات بودند.

در همین خصوص ، احمد عبدالهی نماینده پرورش دهندگان ماهی در سایت بزرگ پرورش ماهی  "مورزرین" گفت: بیماری های مختلف بیش از ۸۰ در صد ماهی این مجتمع را از بین برده و  رانش زمین در سال گذشته در این منطقه نیز خسارات جبران ناپذیری را به آبزی پروری  وارد کرده است .
وی به مشکل حق آبه اشاره کرد و گفت: امور آب پرورش دهندگان الیگودرز را بشدت آزار می دهد ‌در عین حال ،  پرداخت تسهیلات به این قشر از کشاورزان ناچیز است .
نماینده پرورش دهندگان ماهی افزود: مجتمع مور زرین دولتی است  اما برای دریافت سند مشکلات داریم و منابع طبیعی ایرادات زیادی به ما و آبزی پروران  گرفته است.
 عباس جمشیدی ، یکی دیگر از پرورش دهنده گان ماهی گفت: مواد اولیه ما از قبیل سویا  صادر می شود و گرانی بیداد می کند این در حالیست که ما در ۲ سال اخیر آبی سازه و کارگاه پروش ماهی وارد نکرده ایم اما امور آب از ما مطالبه حق آبه دارد.
پارسه از دیگر آبزی پروران الیگودرز با گله مندی از نوع تسهیلات گفت: بانک کشاورزی از ما سود دیرکرد ۲۴ درصد مطالبه می کند ولی در قانون چیز دیگری نوشته شده است ؛ وامهای خسارتی به پرورش دهندگان پرداخت نشده و بانکها بهانه گیری مختلف دارد .
وی با گله مندی از وضعیت موجود گفت: تمام مشکلات آبزی پروران در الیگودرز یکسان است که بایستی بررسی و ساماندهی شوند.
ایرج کمانی عضو شورای  شهر شول آباد نیز گفت: زیرساخت شیلات در شول آباد مناسب نیست و باید ساماندهی شود .
وی با انتقاد از  عملکرد حوزه شیلات در منطقه ززوماهرو گفت:برخی از شیلات ززوماهرو دقیقا در وسط رودخانه احداث شده که خود میتواند مشکلات عدیده ایی را بوجود آورد. 
کمانی گفت: ارز دولتی در اختیار صنعت ماهی پروری نا متوازن و با حاشیه و مشکلات فراوان  توزیع می شود که این مشکل باید ساماندهی شود و بهتر است ،  ارز دولتی برداشته شود و به سهمیه غذای ماهی ماهی  داران تخصیص داده شود .
به هر حال آنچه که با توجه به صدای آبزی پروران الیگودرز مسلم به نظر می رسد این است  که صنعت  آبزی پروری الیگودرز با مشکلات عدیده ای مواجه است و با توجه به بیکاری کارگران و ورشکستگی و زیان و ضرر در جریان سیلاب ، مهمترین مطالبه فعالین این بخش رسیدگی به مشکلات آنها است  .

جهش تولید مطالبه آبزی پروران الیگودرز

از صحبت های فعالین صنعت آبزی پروری اینگونه بر می آید که خواسته و هدف آنها جهش تولید است ؛ آنها  در پی تولید بیشتر هستند اما برخی بلایای طبیعی و  کارشکنی ها توسط بانکها و دیگر دستگاه ها، برخی آبزی  پروران را خانه نشین کرده است.
از دیگر مشکلات آبزی پروران ، متخلفان زیست محیطی هستند که با انواع موتور برق ،  به صید غیر مجاز اقدام می کنند.

خسارت ۲۰ میلیارد تومانی سیل به مجتمع‌های پرورش ماهی الیگودرز

 مدیر کل شیلات لرستان در جلسه ای که به منظور رسیدگی به مشکلات آبزی پروران الیگودرز در فرمانداری این شهرستان برگزار شد گفت: ۲۰ میلیارد تومان در سیل سال گذشته به مجتمع های پرورش ماهی این شهرستان خسارت وارد شده است بطوریکه در سیلاب سال گذشته بیش از یک هزارو ۴۰۰ تن ماهی در مجتمع های پرورش ماهی این شهرستان از بین رفت.

کیارش بیرانوند بیان کرد: هشت میلیون تومان تسهیلات به صورت بلاعوض و ۲۰ میلیون وام کم بهره به ازای هر تن ماهی تلف شده به مجتمع های پرورش ماهی پرداخت می شود همچنین میزان خسارت به زیرساخت های مجتمع های پرورش ماهی اضافه خواهد شد.
مدیرکل شیلات لرستان اضافه کرد: در روند محاسبات برآورد خسارت اشتباهاتی رخ داده که همه آنها را بررسی و حل و فصل شده است. تسهیلات از ابتدا فقط به ماهی تلف شده تخصیص یافته بود اما اکنون تغییر کرده و شامل ابنیه هم می شود.
وی یادآور شد: مطالبات آبزی پروران بحق و صحیح است اما مشکلات بسیار است و تلاش می شود اقدامات لازم برای برطرف کردن آنها در حال انجام است.

مدیرکل شیلات لرستان گفت: ۵ میلیارد تومان حق آبه لرستان در حوزه شیلات بوده که تخصیص یافته است.
بیرانوند با اشاره به مشکلات ایجاد شده توسط بانکها افزود: مشکل صندوق توسعه ملی در کل استان زیر بار امحال و تقسیط نرفته است.

سیل به ۹۳ مجتمع پرورش ماهی الیگودرز خسارت زد

بنا بر گفته فرماندار الیگودرز ،  وقوع سیل در سال گذشته به ۹۳ مجتمع پرورش آبزیان این شهرستان خسارت زد؛ پرونده های  بررسی خسارات کامل انجام و ساماندهی شده و برخی خسارات بلاعوض پرداخت شده اند اما برخی وامها هنوز محقق نشده است.
حمید کشکولی گفت: از ابتدای مهر ۹۸ چون تجربه سیل اول سال ۹۸ را داشتیم همه آبزی پروران مکلف به بیمه نمودن سایت پرورش ماهی خود کردند که برخی از شرکت‌های بیمه ای در این راستا همکاری لازم را نکردند.
وی افزود: دولت امکان پرداخت خسارت در همه سالها نداشته است و علی رغم خسارات جبران ناپذیر از قبیل سیل و بیماری و رانش زمین و بایستی بیمه سایت در دستور کار کشاورزان باشد. خسارات در حدی بوده که برخی آبزی پروران استفاده از سایت خود را تعطیل کرده و ادامه ندادند و بنابراین لازمه کار عدم پرداخت حق آبه است.  

۱۴۰۰ تن ماهی  در الیگودرز از بین رفته است

بنا بر گفته مدیر جهاد کشاورزی الیگودرز ۱۴۰۰ تن ماهی در شهرستان الیگودرز  از بین رفته است ،  همچنین ۴۱ میلیارد خسارت به کشاورزی الیگودرز وارد شده که ۲۰ میلیارد  تومان ان به بخش شیلات است .

محمد خدابخشی نماینده الیگودرز نیز می گوید : الیگودرز ظرفیت بالقوه ای در پرورش ماهی دارد و بایستی از این ظرفیت در جهت تحقق شعار سال استفاده کرد در همین راستا با تمام توان مشکلات این قشر را پیگیری میکنم و از مسوولین میخواهم که باز هم جهت بررسی مشکلات وارد عمل شوند .

وی افزود: الیگودرز به دلیل داشتن روخانه ها و آبهای  روان مستعد پرورش ماهی است .  

در الیگودرز پرورش ماهی در قفس نیز رواج دارد و ۲سد حوضیان و خان اباد کانون این نوع پرورش ماهی  است؛  اگر چه هرکدام از سایتهای پرورش  ماهی الیگودرز به تنهایی می تواند جوابگوی نیاز تولید بچه ماهی در غرب کشور باشد اما آنچه مشاهده میشود ماهیان موجود  این در حوضچه های این  صنعت پر دغدغه  رو به تولید جهش ندارند.۱۰۶ مجتمع پرورش آبزی در شهرستان الیگودرز فعالیت می کنند.

هنوز چندماهی از سفر وزیر سابق جهاد کشاورزی به الیگودرز نگذشته است که مشکلات این قشر همچنان روی خط پیگیری قرار دارد.امید که  مسوولین امر به وعده های خود در خصوص حل مشکلات این قشر عمل کنند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.