به گزارش ایرنا در تعالیم دینی و فرهنگ اجتماعی ایرانیان ماه رمضان به فرصتی برای خودسازی روحی و درخودشکستن انسان ها بوده تا علاوه بر روزهداری برای خداوند؛ تمرین عبادت و بندگی را در روزهای این ماه مبارک دوچندان کنند.

رمضان ماه مناجات و بندگی از راه رسید اما امسال بر خلاف گذشته برای اولین بار است که سفره های افطار و میهمانی  های بزرگ برای روزه داران کوچک شده و جای خود را به کمک های بیشتر به نیازمندان داده است.

علاوه بر آیین های متداول همه کشور در لرستان؛ یکی از سنت های دیرین و دوست داشتنی ماه مبارک رمضان در ایران؛ گستراندن سفره های افطاری برای اعضای خانوده و فامیل بوده که این رسم زیبا به دلیل ابعاد زندگی گسترده اجتماعی لرستانی ها و ارتباطات طایفه گرایانه روابط آنان؛ بیشتر به چشم می خورد.

رسم خاطره سازی که در کنار دیگر رسوم منحصر به فرد لرستان از جمله  "کاسم سا" روزهای ماه رمضان را حس و حال بهتری همراه می کند و نشان می دهد کمک به هم نوع در هر شرایطی از اولویت مردمان دست و دلباز لر است.

مرم لرستان در کاسم سا بخشی از وعده‌ای که برای سحری و افطار تدارک دیده‌اند را برای همسایگان خود و کسانی که از نظر مالی در مذیقه هستند می‌فرستند با این عمل نه تنها سفره خود بلکه سفره همسایگان‌شان را هم با انواع آش و حلوا و غذاهای متنوع محلی  رنگین می‌کنند تا اگر در هنگام پخت؛ عطر این غذاها در کوی و برزن پیچیده باشد روزه داری از خوردن ان محروم نشود.

پختن حلوا در شب های قدر و سحری خوانی از دیگر سوم منحصر به فرد لرها در ماه رمضان بوده که البته در این روزگاران؛ سحری خوانی بیشتر در مناطق روستایی انجام می شود اما پخت حلوا به نیابت امیرالمونین (ع) و اموات همچنان قوی پارجا مانده است.

در سحری خوانی نیز روزه داران قدیمی که ساعت و رادیو نبوده، سرنانوازان و دهل‌نوازان در محله‌ها آهنگی به‌نام سحری می‌نواختند. و بعضی از خطیبان نیز برای سحرخوانی به پشت‌بام می‌رفتند و پس از حمد و ثنای الهی به دعاگویی و مناجات‌خوانی می‌پرداختند.

افرادی نیز به‌وسیله کوبه‌ی در خانه، بانگ بر پشت‌بام و مشت‌زنی بر دیوار خود را موظف می‌دیدند بستگان، همسایگان و سایر اهل کوی و برزنی که سکونت داشتند را بیدار کنند تا روزه‌داران بتوانند فرصت کافی برای سحری‌خوردن داشته باشند.

در هر کوی موذن هایی به پشت‌بام می‌رفتند و اذان می‌گفتند که بعد از آن‌که مسجدها بلندگودار شد و اذان از بلندگوهای مسجد و رادیو پخش می‌شد این افراد کم شدند ا عده‌ای گویی نذر داشتند و بر پشت‌بام اذان می‌خواندند.

در دوره ای نیز با وجود آن‌که رادیو در بیشتر خانه‌ها وجود داشت، اما ارتشی‌ها به سنت سال‌های پیش از ورود رادیو، با شلیک توپ برفراز قلعه فلک‌الافلاک و پاسنگر پایان سحری‌خوری و زمان افطار و روزه‌گشایی را اعلام می‌کردند.

گذشته از کمرنگ شدن برخی از سنت های ماه رمضان در لرستان اما دادن افطاری های گسترده به فامیل و آشنایان از اصلی ترین رسوم در لرستان بوده که کدبانوها از هفته ها قبل برای نوبت گرفتن و فراهم کردن افطاری ها مهیا می شدند؛ افطاری هایی که غالب غذای ان را کباب وچلوگوشت تشکیل می دهد و در کنار ان نیز انواع خورش و آش طبخ می شود.

پخت غذا در این مهمانی ها نه به اندازه افطار بلکه با احتساب وعده سحر میهمانان انجام شود چنانچه با اتمام مهمانی افطار؛‌ صاحبخانه غذای مختصری  برای سحری مهمانان کنار می گذارد و به آنها تقدیم کی کند؛ در برخی مهیمانی ها نیز جوانترها تا هنگام سحر در خانه میزبان می مانند و شب زنده داری و دور همی دارند و پس از میل وعده سحری و خواندن نماز به منازل خود می روند.

امسال که کرونا بر سنت های فرهنگی و آیین های دسته جمعی دینی سایه افکنده؛ خبری از این افطاری های پر شور و نشاط نیست؛ مهمانی ها کم شده و سفره های چندین متری افطاری بسیار کوچک تر پهن می شود اما قلب مردمان لر همچنان بزرگ و با سخاوت است و در این شرایط به جای پهن کردن سفره افطار در خانه های خود؛ این ضیافت را به تک تک خانه نیازمندان برده اند.

مردم لرستان علیرغم مشکلات اقتصادی اما به دست و دلبازی شهره هستند و برای کمک به هم نوع به خوبی و با اشتیاق پای کارند؛ خانواده هایی که برخی از آنها با وجود بدهی و مصایب مالی اما در هر شرایطی بخشی از درامد خود را برای اهدا به فقرا و نیازمندان لحاظ می کنند که این روحیه در ماه رمضان دوچندان می شود و اکنون که کرونا هم در این ماه همراهشان است؛ بیشتر به فکر محرومان هستند و سفره های مهر را در خانه نیازمندان می گسترانند.

علاوه بر گروههای مردمی و خانوادگی که این روزها برای نیازمندان کمک و آذوقه جمع اوری می کنند رزمایش همدلی مومنانه لرستانی ها همزمان با سراسر کشور شکل گرفته و محرومان از لطف دستان سخاوتمند همشهریان خود بی نصیب نمانده اند.

بسیاری از نهادها از جمله سپاه؛ بسیج؛ سازمان تبلیغات و اوقاف در این رزمایش هدفمند حضور گسترده ای دارند و با شناسایی محرومن و نیازمندان؛ سفره افطاری و ضیافت مهربانی را به خانه آنان می برند.

راههای ارتباطی با کمیته امداد لرستان برای کمک به نیازمندان

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره) لرستان می گوید:‌ رزمایش گسترده مواسات و همدلی و ایجاد آشپزخانه مهدوی جهت اطعام نیازمندان در ماه مبارک ‌رمضان در استان اجرا می‌شود.

جاسم محمدی فارسانی اظهار داشت: از جمله مسائلی که رهبر معظم انقلاب در چارچوب تفکرات دینی، با وجود ویروس منحوس کرونا بیان کردند توجه به موضوع مواسات و همدلی و یاریگری بود و فلسفه نیکوکاری برنامه تحولی بنیادی بزرگ است که ما بتوانیم با همراهی مردم این موضوع را دنبال کنیم.

وی یکی از ظرفیت های بزرگ امداد را تشکیل مراکز نیکوکاری محله محور و مسجد محور برشمرد و افزود: در لرستان ۱۲۰ مرکز نیکوکاری وجود دارد که به نحو احسن در محلات و مناطق فقیرنشین در راستای کاهش فاصله طبقاتی، ارائه خدمات می دهند.

محمدی فارسانی گفت: در مجموعه امداد با وجود هیات امنا که منصوب حضرت آقا هستند هیچ بن بستی وجود ندارد و می توانیم بر اساس مقررات برای همه اقشار، راهکارهایی پیدا و مشکلات را حل و فصل نماییم.

وی تصریح کرد: یکی از طرح ها و برنامه های امداد در ماه مبارک، رزمایش بخشش ایرانیان است که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث مواسات انجام می گیرد و یکی از فعالیت هایی که می توان دراین شرایط در کنار کارهای معمول امداد در ماه رمضان انجام داد تهیه افطاری برای مردم است.

مدیرکل کمیته امداد لرستان  گفت: با برنامه ریزی های انجام شده مقرر شد در سراسر استان آشپزخانه هایی زیر نظر علوم پزشکی دایر شود تا غذای گرم را بصورت بسته بندی و بهداشتی دراختیار مراکز نیکوکاری قرار دهد.

وی گفت: بعضی از دستورالعمل ها و الزامات بهداشتی برای این آشپزخانه ها با نام "مهدوی" فعالیت خواهند کرد که توسط حوزه مربوطه انجام می شوند و روسای ادارات و مسئولان مراکز باید در این امر هماهنگی های لازم را بعمل آورند.

محمدی فارسانی  گفت: در رزمایش گسترده بخشش ایرانیان نزد صندوق ولایت که از آن بعنوان مواسات و همدلی و طرح همسفره اطعام نیازمندان یاد می شود نیکوکاران می توانند کد دستوری #۱*۸۸۷۷* را وارد نمایند و پس از انتخاب استان لرستان، و شماره حساب ۸۸۰۳۱۶۳۲۸، یا شماره کارت ۶۰۳۷۹۹۷۹۰۰۰۰۰۵۶۴ کمک های خود را واریز نمایند.

توزیع ۱۳ هزار بسته معیشتی نیازمندان توسط سپاه

مدیر روابط عمومی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان نیز از توزیع ۱۳ هزار بسته معیشتی در بین نیازمندان استان طی مرحله نخست طرح کمک های مومنانه خبر داد.
آیت دولت پور با اشاره به فرمایشات رهبر معظم انقلاب مبنی بر برگزاری رزمایش مومنانه، اظهار داشت: مرحله نخست کمک های مومنانه  ششم اردیبهشت همزمان در حسینیه ثارالله خرم آباد و دیگر نواحی شهرهای استان برگزار می شود.
وی خاطرنشان کرد: مراحل دوم و سوم رزمایش مومنانه نیز همزمان با سراسر کشور در نیمه ماه مبارک رمضان و عید سعیدفطر انجام خواهد شد.
مدیر روابط عمومی سپاه حضرت ابوالفضل(ع) لرستان ادامه داد: این بسته ها بین افراد محرومی که طی روزهای گذشته توسط معتمدین شناسایی شده اند، توزیع خواهد شد.
دولت پور بیان داشت: نیروهای سپاهی و بسیجی استان این بسته های معیشتی را که حاوی اقلام غذایی همچون برنج، مرغ و گوشت است تهیه کرده اند و بین قشرهای محروم استان توزیع می کنند.
وی اظهار داشت: بسته های معیشتی دو مرحله دیگر با کمک نیروهای مردمی، موسسات خیریه، کمیته امداد، ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و دیگر نهادهای انقلابی و حمایتی تهیه خواهد شد.

پاسخگویی مجازی به سوالات شرعی

مدیرکل سازمان  تبلیغات اسلامی لرستان نیز گفت: غالب برنامه‌های این اداره کل در ماه مبارک رمضان .با هدف حفظ سلامت مردم و جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی برگزار می‌شود

حجت‌الاسلام سعید مهدوی امین اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور و به تبع آن استان لرستان فعالیت‌های فرهنگی، تبلیغی و قرآنی ماه مبارک رمضان امسال شکل دیگری به خود گرفته و با اولویت حفظ سلامتی مردم  تلاش می شود برنامه‌های این ماه به بهترین شکل ممکن انجام شود.

وی با اشاره به تشکیل قرارگاه عملیات رمضان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان لرستان افزود: برنامه‌های این ماه مبارک به صورت قرارگاهی، عملیاتی، جهادی و شبانه‌روزی توسط  کارکنان این اداره کل و مجموعه‌های وابسته پیگیری می شود.

وی  اعزام مبلغ به نقاط مختلف استان را یکی از برنامه‌های شاخص این اداره کل در رمضان امسال دانست و عنوان کرد: با توجه به عدم امکان دعوت از مبلغان غیربومی در راستای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا، اعزام مبلغ در لرستان با استفاده از ظرفیت مبلغان بومی انجام خواهد شد و براساس هماهنگی‌های به عمل آمده مبلغان در هر محلی که سکونت دارند با استفاده از ارتباط تلفنی و فضای مجازی پاسخگوی سوالات شرعی مردم خواهند بود که این کانالهای ارتباطی اطلاع رسانی می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.