به گزارش ایرنا، محمد مهدی احمدی عصر پنجشنبه در آیین پایانی نخستین کنگره ملی شعر کرامت در تالار شهید آوینی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم با اشاره به ویژگی های یک جامعه شکل گرفته بر اساس فرهنگ رضوی اضافه کرد: چنین جامعه ای شفاف و آرام است، و همه انسان ها نیز در آن احساس آرامش می کنند، و از آنجا که حرمت و کرامت آدمی در فرهنگ رضوی حفظ شده است، هیچ کس برای دیگری مزاحمت ایجاد نمی کند، چون امامان معصوم زندگی سالمی داشتند، و همگان در کنار ائمه اطهار(ع) احساس امنیت می کردند.
وی همچنین با بیان اینکه برای شناساندن دین نباید صرفا به مناسک آن اکتفا کنیم، افزود: مناسک تنها یک بعد و بخشی از دین را تشکیل می دهد، و هر چند نیاز جامعه به مناسک و نمادهای دینی بر کسی پوشیده نیست، ولی باید ضمن عبور از آنها وارد حوزه معرفتی شویم و نسبت به امامان و پیشوایان دینی خود معرفت پیدا کنیم.
احمدی همچنین خاطرنشان کرد: حضرت معصومه(س) علاوه بر اینکه منصوب به یک امام است خود نیز به عنوان یک انسان دارای ویژگی های متعالی می باشند و به عنوان محدثه و عالمه معروف بوده و روایت نقل می کرده است.
** ارسال 334 اثر منطبق با موضوع کنگره
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم نیز در این مراسم با ارایه گزارشی از برگزاری کنگره مذکور افزود: با توجه به جایگاه ویژه شعر آئینی در قم و محوریت آن در کشور با در خواستی که از دست اندرکاران جشنواره بین المللی شعر امام رضا (ع) صورت گرفت، مقرر شد میزبانی کنگره شعر کرامت از سری برنامه های این جشنواره به قم اختصاص پیدا کند.
سید موسی حسینی کاشانی با اشاره به ارایه فراخوان جهت شرکت در این کنگره در اواخر سال 95 ، افزود: 350 اثر به دبیرخانه ارسال شد، که در یک اتفاق نادر که معمولا در کمتر همایشی شاهد وقوع آن هستیم، از مجموع کل آثار 334 اثر کاملا منطبق با موضوع همایش یعنی کریمه اهل بیت (ع) است.
وی با بیان اینکه از این تعداد، 211 اثر ادبی ارایه شده غزل، 84 اثر مثنوی و 39 اثر دیگر نیز شامل بخش ویژه بوده است، گفت: از برنامه های این کنگره این است که 100 شعر برتر را در قالب کتابی به زیور طبع آراسته کنیم.
وی استفاده از اساتید برجسته شعر آیینی کشور برای داوری آثار را از نقاط قوت این کنگره دانست، و افزود: به دلیل کیفیت خوب اشعار رسیده و نزدیکی آثار به یکدیگر داوری 50 اثر پایانی با دشواری انجام شد.

** قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است و تمامی عرصه های دین را در بر می گیرد
دبیرعلمی کنگره ملی کرامت نیز در این مراسم با اشاره به جایگاه خاص شعر آئینی در منطق اسلام، این نوع شعر را شعری که احکام و معارف اسلامی را در قالب هنرمندانه به مخاطب عرضه می دارد، توصیف کرد، و افزود: قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است و شعر آیینی فقط منقبت و مدحیه سرایی نیست و تمامی عرصه های دین را شامل، و پایانی برای آن قابل تصور نیست.
محمد علی مجاهدی اضافه کرد: هر موضوعی که با یکی از عقاید و احکام اسلامی مرتبط باشد در قلمرو شعر آیینی قرار دارد و از این رو قلمرو شعر آیینی بسیار گسترده است.
وی ظلم ستیزی و ایستادگی در برابر ظلم و سخن ناحق را از جلوه های ویژه شعر آیینی دانست، و افزود: محصول این نوع نگرش به شعر آیینی استقلال جامعه و کشور است.
این استاد برجسته شعر و ادبیات کشور همچنین شعر پایداری ، شعر ولایت و شعر اعتراض را قطعه های مختلف یک شعر آیینی ذکر کرد، و گفت: قرار گرفتن آنها در کنار هم کمال و بلوغ شعر آیینی را موجب می شود.
مجاهدی در ادامه با اشاره به ویژگی های شعر اعتراض، از شاخه های شعر آیینی رسالت آن را کنترل و رصد ظلم هایی که به جامعه بشری روا داشته می شود وهمچنین افشاگری درباره جنایت های وهابیت و گروه های سلفی تکفیری خواند، و گفت: شعر ولایت نیز یکی از قالب های اصلی شعر آیینی است، و ولایت در منطق و مذهب تشیع جایگاه مشخص و با ارزشی دارد و شعر در رابطه با ولایت امروز پیشرفت زیادی کرده ، و شاعران خوبی در این وادی ورود پیدا کردند.
7403/ 6133/ خبرنگار محسن آقاگلی ** انتشار دهنده: جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.