به گزارش ایرنا، دبیر علمی همایش ملی دوسالانه فقه هنر عصر یکشنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: در این همایش به دنبال پاسخ به نیازهای داخل و خارج از کشور هستیم، تمام بشریت به هنر نیاز دارد و اگر بتوانیم هنر فاخری را ارائه بدهیم، می ‌توانیم از این طریق با دنیا ارتباط برقرار کنیم.
آیت الله ابوالقاسم علیدوست با بیان ویژگی ‌های هنر خاطرنشان کرد: هنر خلقی بدیع است که گستره وسیعی دارد و شامل مواردی هم چون رفتار است و هنر دارای مصادیق بی شماری می باشد.
وی افزود: مصادیق هنر مواردی هم چون؛ شعر، معماری، مجسمه سازی، صنایع دستی، خوشنویسی، تذهیب، نقاشی، منبت کاری و موسیقی است.
وی با اشاره به نگاه اسلام به هنر گفت: پرداختن به هنر در دین اسلام کاری مستحب است، قرآن کریم یک پدیده هنری است و پیامبر بزرگوار اسلام(ص) نیز در برخورد با مخالفان رفتاری هنری داشتند، هیچ انسان متفکری نمی ‌تواند که هنر را نادیده بگیرد.
دبیر علمی همایش ملی دوسالانه فقه هنر از قرآن کریم به عنوان یک پدیده هنری نام برد و خاطرنشان کرد: کتاب های نهج البلاغه و صحیفه سجادیه نیز یک خلق هنری هستند.
وی افزود: هنر نمی ‌تواند بد باشد، در واقع خیلی از اوقات آن چیزی که به اسم هنر است، نمایی از هنر می باشد و هنر نیست، دین اسلام به پدیده هنر بی نظر نیست، اگر هنر در خدمت فساد و استعمار باشد، یک چیز حرام است و پرداختن به بحث ‌های هنری یک ضرورت است.
وی در تشریح اینکه چرا نمی شود هنر را نادیده گرفت، گفت: به 3 دلیل نمی شود هنر را نادیده بگیریم، اول این که خدای متعال خود هنر را دوست دارد، دلیل دوم این که همه ما انسان ها هنردوست آفریده شده ایم، یعنی حتی انسان های فاقد هنر نیز به هنر علاقه دارند و دلیل بعدی این که دین مبین اسلام نیز ما را به هنر تشویق کرده است.
علیدوست گفت: باور ما این است که اگر فقه در فضای طبیعی قرار بگیرد، انضباط فقهی و احساس پاسخگویی و تعهد به حل مشکل و راهگشایی این ظرفیت را دارد که با آن چه به نام هنر مطرح می شود رقابت کند، منتها باید مواظب باشیم که از انضباط فقهی خارج نشویم.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: کاری که در همایش ملی دوسالانه فقه هنر انجام شده است این می باشد که از انضباط فقهی خارج نشویم و بتوانیم در جمع فقیهان از آن دفاع کنیم.
وی اظهار کرد: باید افق‌ های جدیدی را در زمینه فقه هنر باز و دنبال کنیم، افق‌ های بسیاری در زمینه فقه از جمله فقه هنر وجود دارد.
وی درباره نخستین دوره همایش ملی دوسالانه فقه هنر گفت: اولین دوره این همایش در سال 94 با پیام رهبر معظم انقلاب اسلامی برگزار شد و در این همایش جمعی از استادان حوزه و دانشگاه حضور داشتند.
علیدوست در بخش دیگر سخنان خود، به محورهای دومین همایش ملی فقه هنر اشاره و بیان کرد: «فلسفه فقه هنر» و «فقه رفتار و آثار هنری» از جمله محورهای این همایش است و محور بخش ویژه آن «حکومت و هنر» می باشد.
عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی تاکید کرد: در دومین دوره این همایش به دنبال تکرار مباحثی نیستیم که در نخستین دوره این همایش به آن پرداخته‌ شده است و قصد نداریم که تنها مباحث را از یک نگاه خاص مطرح کنیم.

* پایان مهر امسال آخرین فرصت ارسال مقاله به همایش ملی فقه هنر است
مسئول دبیرخانه همایش مذکور نیز در این نشست خبری گفت: در این همایش حدود 20سفارش مقاله از استادان و صاحبنظران خواهیم داشت تا بتوانیم از همه ظرفیت ها برای برگزاری هر چه بهتر این همایش بهره ببریم.
حجت الاسلام مهدی همازاده اعلام کرد: پژوهشگران تا پایان مهر ماه سال جاری فرصت دارند تا مقاله های خود را به دبیرخانه این همایش به نشانی قم، خیابان بسیج (هنرستان)، نبش کوچه 20، مدرسه اسلامی هنر ارسال کنند.
علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر در قم می توانند با تلفن 37830782 با پیش شماره 025 تماس بگیرند و یا به نشانی اینترنتی http://feqhehonar.isoa.ir مراجعه کنند.
هم چنین کتاب مجموعه مقاله های نخستین همایش ملی دوسالانه فقه هنر زیر نظر آیت الله ابوالقاسم علیدوست به کوشش محمد حسین نواب، مهدی همازاده و هادی جهانگشا توسط مدرسه اسلامی هنر منتشر شده است.
مدرسه‌ اسلامی هنر، نخستین موسسه‌ آموزشی ‌پژوهشی برآمده از حوزه‌ علمیه است که در قلمرو دین و هنر برای پرورش طلبه ‌ها با رویکرد تربیتی و صبغه دینی، برای تبیین مبانی تفکر دینی در هنر و نیز آموزش ‌های نظری و عملی در باب هنر تاسیس شده است و در خیابان بسیج (هنرستان) شهر قم قرار دارد.
این موسسه در عرصه‌ های فکری داخلی و خارجی (حوزوی و دانشگاهی) با ایجاد محیطی پویا و اندیشه ‌ساز و با الهام از سنت علمی و سلوک عملی حوزه و استفاده از جدیدترین شیوه های علمی برای دستیابی به مکتب هنری اسلام بر اساس آموزه های مکتب اهل بیت(ع) مشغول فعالیت است.
این مدرسه می‌ کوشد در میان هنرمندان و دینمداران حلقه ‌‌ای واسط باشد، مدرسه‌ اسلامی هنر تلاش دارد تا از میان طلاب و فضلای حوزه‌ علمیه، افرادی را شناسایی و جذب کند و آموزش دهد که خلا و کمبود نیروی متعهد و کارآمد در حوزه‌ هنر را در حد وسع و توان خود برطرف نماید.
7406/ 6133/ خبرنگار: عباس منجمی ** انتشاردهنده:جعفرمسلمی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.