به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت الله علیرضا اعرافی روز شنبه در «چهارمین همایش مشترک مدیران حوزه های علمیه، مسئولان دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه و مسئولان بسیج طلاب» در سالن همایش های مجتمع یاوران مهدی (عج) قم، افزود: حوزه های علمیه به عنوان محور انقلاب اسلامی در جایگاه رفیعی قرار گرفته اند، به همین دلیل مورد تهدید دشمنان هستند، چراکه آنان می دانند، اندیشه ای که از حوزه علمیه برخاسته جهان را تحت تاثیر قرار داده است.
وی بیان کرد: حوزه علمیه قم اندیشه انقلاب اسلامی را به عنوان یک اندیشه جهانی پرورش داد، اکنون در اتاق‌های فکر، مراکز تحلیل‌گری و نظام‌های امنیتی دنیا به بررسی حوزه می‌پردازند چراکه گفتمان تمدن غربی که بر عالم سیطره دارد و به عنوان یک قدرت بزرگ فرهنگی، سیاسی، نظامی و اجتماعی مطرح می باشد اکنون مقابل گفتمان انقلاب اسلامی کم آورده است.
امام جمعه موقت قم با اشاره به این که گفتمان انقلاب اسلامی از حوزه‌های علمیه بیرون آمده و خواب را از دشمن گرفته است، اضافه کرد: ‌بر اساس گزارش‌ها، سرویس‌های مختلف امنیتی نسبت به قم و حوزه‌های علمیه متمرکز هستند.
وی از ایجاد پایگاه‌های تحقیقاتی در کشورهای رژیم صهیونیستی و رژیم آل سعود یاد کرد و گفت: جریان مقابل انقلاب اسلامی به دنبال تحلیل اندیشه انقلاب اسلامی بوده و بر اساس این تحلیل برای نفوذ و تضعیف این اندیشه تلاش می‌کند.
اعرافی، طرح پرسش‌های نو و جدید و حضور روحانیت در عرصه سیاست و قدرت را از عوامل تفاوت حوزه کنونی با گذشته دانست و خاطرنشان کرد: اکنون نیازمند هوشیاری و هوشمندی متفاوت‌تر از گذشته هستیم، چراکه اگر در مرحله گذشته خود باقی بمانیم نمی‌توانیم با رقبای خود رقابت کنیم.
وی با تاکید بر این که انقلابی ماندن و ارتقای عناصر انقلابی حوزه از دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی است، تصریح کرد: حوزه در تراز انقلاب اسلامی باید تمدنی فکر کند؛ امام خمینی(ره) قرائت درستی از اسلام را به عنوان مبنای انقلاب مطرح کرد و این قرائت تمدنی بودن اسلام است در حالی که برخی دارای نگاه‌های حاشیه‌ای هستند و دین مبین اسلام را محدود می‌کنند به همین علت نسبت به معارف اسلام در عرصه‌های مختلف بی‌توجه هستند.
مدیر حوزه‌های علمیه، تفکر اصیل تمدنی را مؤلفه نخست حوزه انقلابی دانست و گفت: حوزه‌ای که این تفکر را به درستی استخراج و ارائه کند می‌تواند در مسیر انقلاب اسلامی حرکت کند، دیگر مؤلفه‌ها نیز در راستای این تفکر اصیل است.
اعرافی با اشاره به این که درس‌های خارج باید ناظر بر نظام‌های مختلف فرهنگی، سیاسی و اجتماعی باشد، بیان کرد: بین‌المللی بودن حوزه یکی دیگر از مؤلفه‌های انقلابی ماندن است که به لطف خداوند متعال تا کنون در این عرصه اقدام های مطلوبی انجام شده است؛ کنار مردم بودن و اتصال به منبع بی‌پایان مردم مؤلفه دیگر حوزه انقلابی است چراکه اگر حوزه از این ظرفیت فاصله بگیرد نمی‌تواند انقلابی بماند.
وی همراهی با نظام و ولایت را از دیگر ویژگی‌های حوزه انقلابی برشمرد و ادامه داد: حوزه باید نسبت به مسئولان گاهی ناصح باشد گاهی حمایت و گاهی نسبت به عملکردهای نادرست نقد و اعتراض کند.
اعرافی، از دشمن شناسی و تحلیل عمیق داشتن نسبت به جریان ها و افکار مختلف سیاسی به عنوان مؤلفه حوزه انقلابی نام برد و عنوان کرد: وقتی که سخن از نفوذ می‌شود منظور نفوذ سخت نیست بلکه نفوذهای فکری، پنهان و گاهی ناآگاه است که باید نسبت به آن حساس باشیم.
مدیر حوزه های علمیه با تاکید بر این که حوزه انقلابی باید در مظاهر و شعائر انقلاب بیدار و حاضر در صحنه باشد، اضافه کرد: غیبت از صحنه‌های مهم راهبردی یک آفت بزرگی است که همگان باید نسبت به آن توجه داشته باشیم چراکه این حضور باید آگاهانه باشد.
وی یادآور شد: بر اساس فرمایش های رهبر معظم انقلاب، گفتمان انقلاب اسلامی در پیچ تاریخی مهمی بعد از جنگ جهانی دوم غیبت داشته به همین علت طی چندین دهه فرصت‌های بسیاری را از دست داده است.
اعرافی تصریح کرد: وقتی که سخن از بسیج می‌شود منظور بسیجی در تراز حوزه است که به دنبال تولید فکری در حوزه باشد و به تراز معنوی حوزه و آگاهی سیاسی و اجتماعی این مجموعه توجه کند، بسیج جریانی است که توقع آن حداقلی و عملکرد آن حداکثری بوده و به عنوان خط ‌شکن در بن بست‌ها عمل می‌کند و در عرصه‌های مختلف اثرگذار است.
وی با تاکید بر این که روحانیان باید پیشگام تربیت بسیجیان باشند، ادامه داد: بسیج حوزه به عنوان نهادی برآمده از انقلاب باید ارزش‌های انقلاب اسلامی را در حوزه عمق بخشد اما نه فقط برای این که بسیجیان آگاه و تاثیرگذار باشند بلکه بسیج در حوزه باید بزرگان و عالمانی را تربیت کند که پرورش دهنده بسیجیان و آگاهی‌بخش به مجاهدیان باشد.
امام جمعه قم خاطرنشان کرد: الحشدالشعبی و جریاناتی که در عراق، لبنان و کشورهای دیگر با مستکبران مقابله می‌کنند برآمده از بسیج و انقلاب اسلامی هستند چراکه اگر تجربه و الگوی حرکت بسیجی که در دفاع مقدس دستاوردهای عظیم را به دنبال داشت، نبود در سوریه و عراق نمی‌توانستیم از ارزش‌های خود حفاظت کنیم.
وی با اشاره به این که حوزه باید بسیجی ‌پرور و بسیجی‌ساز و برای تحقق این هدف بسیجی باشد، مطرح کرد: این موضوع در سطح شورای عالی، مدیران و مجموعه‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است اما باید نقدپذیر بوده و خلاها را بپذیریم چراکه از حوزه امروز انتظار فراتری می‌رود که پاسخگوی آن نیستیم به همین علت هدف‌گذاری‌های لازم انجام شده تا به حوزه انقلابی مورد نظر پرداخته شود.
اعرافی با بیان این که در نظام‌های جدید حوزه به مؤلفه‌های انقلابی ماندن این مجموعه توجه شده است، ابراز امیدواری کرد: با طرح‌های جدید به نتایج مطلوبی در مورد حوزه انقلابی برسیم.
وی پرداختن به مقوله‌های فرهنگ بسیجی را از اولویت‌های مورد نیاز حوزه برشمرد و عنوان کرد:‌ امیدواریم بتوانیم از روحیه بسیجی در بخش‌های مختلف حوزه استفاده کنیم به همین علت طرح‌ها و برنامه‌های مختلفی را در دستور کار قرار داده‌ایم.
مدیر حوزه‌های علمیه با تاکید بر این که گردهمایی امروز برای حوزه بسیار ارزشمند است، تصریح کرد: این همایش فرصتی برای استفاده از تجربیات و نظرات شخصیت‌های برجسته در حوزه و بسیج است.
7405/ 1175 تنظیم: سید محمد ابراهیم جنابان ** انتشار دهنده: رضا علیمحمدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.